18 آذر 1400 - 16:08

افزایش بیش از ۶۰ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت

تسهیلات بانکی پرداختی به بخش صنعت در هفت ماهه امسال بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
کد خبر : ۱۲۸۸۴۱
رونق تولید

به گزارش ایبِنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۶۷ درصد افزایش داشته و این بخش در جایگاه دوم بیشترین دریافت کننده تسهیلات بانکی قرار دارد، اما همچنان رقم تسهیلات به هدف برنامه ششم توسعه نرسیده است.


طبق این آمار در هفت ماهه امسال در مجموع بیش از ۱۴۸۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهیلات ۸۹۹ هزار میلیارد تومانی در مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش داشته است.


در این میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن با افزایش ۶۷.۲ درصدی در هفت ماهه امسال، به ۴۳۹ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ این تسهیلات در هفت ماه نخست سال گذشته ۲۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است.


سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر بخش‌های متفرقه در هفت ماهه سال گذشته ۲۹.۲ درصد بوده که امسال این رقم به ۲۹.۷ درصد رسیده است.


این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزی (شورای پول و اعتبار) مکلف است سیاست های پرداخت تسهیلات بانکی را به گونه ای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی اجرای قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد باشد.


همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش بازرگانی نیز در در هفت ماهه نخست سال گذشته حدود ۱۷۱ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۰.۱ درصد افزایش به ۲۲۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در مدت مشابه سال جاری رسیده است.


با این حال سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات پرداختی به بخش‌های یاد شده از ۱۹.۱ درصد در هفت ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۵.۱ درصد کاهش یافته است.


در این میان بیشترین تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بخش خدمات اختصاص یافته که در هفت ماهه امسال سهم ۴۳.۲ درصدی از کل تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده که معادل ۶۴۱ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۸۰.۶ درصد افزایش داشته است.


بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب بخش کشاورزی و مسکن ۶.۹ و ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دریافت کرده‌اند. البته تسهیلات پرداختی به دو بخش کشاورزی و مسکن به ترتیب ۶۶.۶  و ۶۷.۲ درصد نسبت به هفت ماهه سال گذشته افزایش داشته و به ۱۰۳ هزار میلیارد و ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

برچسب ها: تسهیلات صنعت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر