22 آذر 1400 - 08:55
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی و دارو در سال آینده

دولت قرار است ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به صورت جبرانی به مردم پرداخت کند که البته هنوز اعلام نشده که این جبران مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به چه روشی انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۸۹۲۱
ارز 4200

به گزارش ایبِنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه شد و در تبصره‌های آن خبری از پرداخت ارز ترجیحی نبود که به نظر می‌رسد دولت برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال آینده اجرایی می کند. هرچند بر اساس احکام لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت همانند سال ۱۴۰۰ یارانه نقدی و معیشتی را پرداخت خواهد کرد اما ردیف جدیدی با عنوان جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه لحاظ شده است.


این در حالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی و ۳۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده شده است.


به هر حال آنطور که از مفاد تبصره ۱۴ مشخص است، دولت قرار است ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به صورت جبرانی به مردم پرداخت کند که البته هنوز سازکار آن مشخص نیست و اعلام نشده این جبران مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به چه روشی پرداخت خواهد شد. براساس گمانه زنی‌ها، مجموع اعتبارات برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی به مردم در سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۲ برابر خواهد شد.


این در حالی است که بانک مرکزی نیز در هفت‌ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری در راستای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا اختصاص داده است که این رقم بیش از تعهد تکلیفی برای سال ۱۴۰۰ بود. در واقع براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ مقرر بود ٨ میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی بانک مرکزی تامین و پرداخت شود که به گفته مسئولان بانک مرکزی، این میزان در شش ماهه نخست امسال به طور کامل تامین شد. بنابراین اگرچه در تامین ارز مشکلی وجود نداشته و ندارد و بانک مرکزی نیز به خوبی تعهدات خود را ایفا نموده است اما به هر حال نفع حذف دلار ترجیحی بهتر از بودن آن است. هرچند به گفته برخی اگرچه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا حدودی بر قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود اما تاثیری بر تورم ندارد و باید روش‌های جایگزین آن را بیابیم تا فشار بر مردم کمتر شود.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها