22 آذر 1400 - 11:21

تشکیل کارگروه مشترک با بانک مرکزی برای حل مشکل بازگشت ارز

معاون‌ وزیر صمت با اشاره به تدوین نقشه راه این سازمان برای حمایت از صادرکنندگان و رفع مشکلات پیش روی آنها گفت: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای رفع مشکلات بازگشت ارز صادراتی تشکیل شده است.
کد خبر : ۱۲۸۹۳۹
پیمان پاک

به گزارش ایبِنا، علیرضا پیمان پاک در بیست وپنجمین سالروز ملی صادرات اظهارکرد: پشتیبانی و حمایت دولت، رفع موانع و تسهیل صادرات را به دنبال داشته است. تغییر رویکرد در سازمان توسعه تجارت یک راه اصلی است ‌و در نقشه راهی که در نظر گرفته شده، همه چالش های زنجیره تولید تا صادرات ‌و فروش مشخص خواهد شد و پیش نیاز ها دیده می شود.


وی با تاکید بر اینکه ۲۶ دستگاه در مراحل صادرات حضور دارند، تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت به عنوان پنجره واحد صادرات با هم‌افزایی نهادهای مرتبط به دنبال تسهیل روند تجاری است زیرا با مشخص شدن گلوگاه‌ها می‌توان به سمت عملیاتی و اجرایی شدن پیمان‌ها و توسعه مبادلات گام برداشت.  


رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: موضوع لجستیک وحمل ونقل دریایی وناوگان حمل ونقل از موضوعاتی است که پیگیری می شود. برای مثال در حوزه ریلی گلوگاه های کوتاهی داریم که اگر این اولویت ها مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند بسیار موثر باشد.


معاون‌ وزیر صمت با بیان اینکه اگر در موضوع لجستیک 10 درصد سرمایه گذاری کنیم، می توانیم 100 درصد پیشرفت در صادرات داشته باشیم، گفت: تک تک‌ پایانه های صادراتی مشکلات ریزی دارد که اگر حل شود خیلی موثر است. همچنین یک برنامه میان مدت وبلند مدت نیز در کنار نقشه راه وجود دارد که تحقق اهداف سازمان کمک می‌کند.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در مسأله تحریم دو مسأله وجود دارد یکی بحث انتقال ارز است اما مسأله مهم دیگر جایگزینی ال‌سی است زیرا با توجه به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد تجار ما مجبور هستند، بر مبنای اعتماد کار کنند و لذا باید احتیاط کنند و این مسأله باعث کاهش مراودات تجاری می‌شود لذا با برخی بانک‌ها سوئیفت‌هایی با برخی بانک‌ها در حال آغاز است.


وی ادامه داد: بحث اتاق‌های پایاپای تهاتر کالا بسیار حائز اهمیت است که با کمک بانک‌های خصوصی و دولتی آن را دنبال می‌کنیم.


پیمان‌پاک با اشاره به برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر و متعارض اظهار داشت: ما در حال احصاء این قوانین هستیم تا قوانین زائد را حذف کنیم.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت:‌ گشایش‌های مهمی در این رابطه حاصل شده و بحث تعیین تکلیف جدی در رابطه با بازگشت ارز را پیگیری می‌کنیم، لذا باید راه‌های متعددی برای آن تعریف شود تا کار برای صادرکننده در شرایط تحریم تسهیل شود.


وی افزود: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای این منظور تشکیل شده که هفته ای دو الی سه جلسه مشترک برگزار می‌شود، تا بتوانیم مشکلات پیش رو را حل کنیم. ما معتقدیم سیاستی موفق است که با همکاری بازیگر اصلی آن حوزه یعنی فعالان اتاق بازرگانی تدوین شده باشد پس هیچ اقدامی بدون هماهنگی با این بازیگران انجام نمی‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر