خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و سوم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۹۶۹
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از ثبات قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و ثبات دلار و افزایش ارزش دلار وثبات قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت ثابت ماند


روز سه‌شنبه قیمت نفت اندکی بالا رفت اما با نگرانی های سرمایه‌گذاران در مورد تقاضای نفت پس از اعمال محدودیت‌های مجدد در اروپا و آسیا با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، این افزایش قیمت‌ محدود شد. معاملات آتی نفت خام برنت تا ساعت ۴:۴۳ صبح به وقت تهران با ۱ سنت افزایش به ۷۴ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱ سنت افزایش به ۷۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. ادوارد مویا، تحلیل گر ارشد گفت: معامله گران انرژی نمی‌خواهند علیه اوپک پلاس کاری انجام دهند، اما تمام ریسک‌های کوتاه‌مدت از اومیکرون گرفته تا فدرال رزرو برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت قیمت نفت بسیار مخرب هستند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ را افزایش داد و به جدول زمانی خود برای بازگشت به سطح مصرف نفت قبل از همه‌گیری پایبند بود و گفت که سویه اومیکرون تأثیر مختصری خواهد داشت.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


با ارزیابی مجدد ریسک اومیکرون توسط سرمایه گذاران، سهام های چین و سهام های ویبو کاهش یافت. روز سه‌شنبه با توجه مجدد به شیوع سویه اومیکرون، سهام های چین کاهش یافت و ضررها در بازارهای آسیا واقیانوسیه را دنبال کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ زیان کرد و ۱.۴۸ درصد سقوط کرد. سهام های فناوری سقوط کرد وعلی بابا ۲.۱۵ درصد کاهش یافت، تن سنت ۱.۷۶  درصد از دست داد و جی دی ۲ درصد سقوط کرد. شاخص فناوری هنگ سنگ ۲.۴۲  درصد کاهش یافت. سهام های رسانه اجتماعی عظیم چینی ویبو نزدیک به ۹ درصد کاهش یافت در حالی که تنظیم کننده فضای مجازی چین می گوید اپراتور این شرکت را سه میلیون یوان (۴۷۱,۱۵۱ دلار) جریمه کرده است. از زمان شروع معاملات خود در هفته گذشته در هنگ کنگ، این سهام بیش از ۱۰ درصد از دست داده است. در همین حال، اپراتور مخابراتی چینی چاینا موبایل در پرونده ای اعلام کرد که برای عرضه ۸۴۵.۸۷ میلیون سهم از سوی تنظیم کننده ها برای عرضه در فهرست ثانویه در شانگهای موافقت شده است. سهام های چین نیز در محدوده منفی قرار داشت. کامپوزیت شانگهای با ۰.۵۳ درصد کاهش در ۳۶۶۱.۵۳ بسته شد، در حالی که مؤلفه شنژن ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۵۱۳۶.۷۸ رسید.  شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن با ۰.۷۳ درصد کاهش در ۲۸۴۳۲.۶۴ بسته شد، در حالی که تاپیکس با ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۹۷۳.۸۱ رسید. تایکس تایوان تقریباً ۱ درصد سقوط کرد و به ۱۷۵۹۹.۳۷ واحد رسید. کاسپای کره جنوبی با ۰.۴۶ درصد کاهش به ۲۹۸۷.۹۵ واحد رسید و نام های فناوری قرمز پوش بود. ال جی الکترونیکس ۴.۱ درصد کاهش یافت. اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰ استرالیا تقریباً ثابت معامله شد و در ۷۳۷۸.۴۰ بسته شد.


در مورد سویه جدید اومیکرون احتیاط دوباره غالب شد در حالی که روز دوشنبه بریتانیا تایید کرد که حداقل یک بیمار مبتلا به سویه جدید اومیکرون کووید-۱۹ در این کشور جان خود را از دست داده است. چین هم اولین مورد اومیکرون خود را گزارش کرد. دانشگاه آکسفورد روز دوشنبه نتایجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دو دوز واکسن‌های آکسفورد-آسترازنکا یا فایزر- بیونتک در مقایسه با انواع قبلی ویروس کرونا به طور قابل‌توجهی در جلوگیری از اومیکرون کمتر مؤثر هستند. این مطالعه هنوز توسط بقیه مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله تحقیقاتی اشاره کرد که برخی از دریافت کنندگان واکسن، به هیچ وجه نتوانستند بر ویروس غلبه کنند.



  • وال استریت هم قرمزپوش شد


سهام های ایالات متحده یک شبه عقب نشینی کرد و اس اند پی از رکورد شروع اوایل هفته سقوط کرد و ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۴۶۶۸.۹۷ رسید. شاخص داوجونز با ۳۲۰ واحد کاهش به ۳۵۶۵۰.۹۵ رسید. کامپوزیت نزداک در فناوری نزدیک به ۱.۴ درصد سقوط کرد و به ۱۵۴۱۳.۲۸ رسید. تعداد زیادی از شرکت‌ها در اروپا به کارکنان می‌گویند که با افزایش تعداد موارد ابتلا، از خانه کار کنند. تحقیقات بیشتر محافظت کمتر دو دوز واکسن mRNA را نشان می دهد. احتمالاً تمرکز سرمایه‌گذاران بر آخرین جلسه دو روزه سیاست فدرال رزرو، که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، خواهد بود. پس از پایان جلسه در روز چهارشنبه، انتظار می رود فدرال رزرو اعلام کند که سرعت کاهش برنامه خرید دارایی خود را تسریع خواهد کرد.



  • بازار ارز و ارزهای رمزنگاری شده


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۴۲۰ بود که از سطح قبلی افزایش یافت. ین ژاپن با ۱۱۳.۶۱ در هر دلار معامله شد که از جلسات قبلی کاهش یافت. دلار استرالیا در ۰.۷۱۱۷ بود که از سطوح قبلی کاهش یافت. در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۱۱:۵۷ به وقت تهران قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۱۱ درصدی در ۴۷۱۵۵.۵۳ دلار و اتریوم با ۱.۴۲ درصد افزایش به ۳۸۰۲.۴۴ دلار رسید.



  •  قیمت طلا ثابت ماند


با احتیاط سرمایه گذراران در مورد جلسات کلیدی بانک مرکزی در این هفته و اینکه احتمالاً فدرال رزرو ایالات متحده برنامه‌های خود را در راستای عقب‌نشینی از اقدامات حمایتی اقتصادی خود در دوران همه‌گیری تسریع خواهد کرد، روز سه‌شنبه قیمت طلا تغییر چندانی نداشت، امروز ساعت ۴:۰۰ صبح، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۸۵.۶۵ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا نیز با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۸۶.۰۰ دلار رسید. در همین حال، دلار در برابر رقبای خود ثابت ماند. بانک مرکزی ایالات متحده قرار است جلسه دو روزه سیاست پولی خود را روز سه شنبه آغاز کند و سرمایه گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو زودتر از حد انتظار پایان خرید اوراق قرضه خود را اعلام کند، در حالی که دنبال سرنخ هایی در مورد زمان بندی افزایش نرخ بهره در سال آینده هستند. قرار است به غیر از فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و بانک ژاپن نیز در این هفته جلساتی داشته باشند. بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه احتمالا تایید می کند که طرح محرک اضطراری ۱.۸۵ تریلیون یورویی (۲.۰۹ تریلیون دلاری) آن به پایان خواهد رسید.


 کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره منجر به افزایش سود اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه نگهداری شمش را افزایش می‌دهد. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۲.۲۹ دلار رسید. پلاتین تقریبا ثابت و در ۹۲۹.۴۵ دلار بود و پالادیوم با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۶۸۶.۹۷ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر