24 آذر 1400 - 12:39
ایبِنا بررسی کرد؛

عقبگرد قیمت دلار همزمان با خروج تقاضای هیجانی از بازار

میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات امروز و در صرافی‌های مجاز و بانکی سراسر کشور با افت بیش از ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل، از میانه کانال ۲۷ هزار تومانی نیز پایین‌تر رفته است.
کد خبر : ۱۲۸۹۹۰
بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از صرافی های میدان فردوسی

به گزارش ایبِنا؛ خرید و فروش دلار با نرخ‌های سفته بازان، تنها بر روی کاغذ انجام می‌شود؛ این گذاره‌ای از شرایط بازار ارز در روزهای اخیر است. به بیان دیگر در فضای خبری هفته‌های اخیر هم زمان با شروع مذاکرات احیای برجام، دلالان و سفته بازان مدام در تلاشند تا با ایجاد فضای هیجانی و منفی، روند نرخ گذاری ارز به ویژه دلار را از کانال رسمی آن یعنی بازار متشکل ارزی خارج کنند، اما آنچه در واقعیت رقم خورده است، تامین نیاز واقعی متقاضیان ارزی در بستر بازار متشکل ارزی و صرافی های مجاز و بانکی سراسر کشور است.


در این میان، روند قیمت‌ها در بازار ارز به ویژه نرخ دلار و یورو کاهشی بوده است؛ به گونه‌ای که از یک سو دلار در بازار آزاد و معاملات حاشیه بازار با عقب نشینی از کانال ۳۰ هزار تومانی، حالا به کف کانال ۲۹ هزار تومان نیز نزدیک شده است و از سوی دیگر، با سیاست گذاری صحیح بازارساز و استفاده از ابزارهای کارآمد همچون سامانه نیما و بازار متشکل ارزی، نیاز متقاضیان واقعی به شکل مطلوبی تامین شده است. به نحوی که با تامین نیاز ارزی این افراد، حالا روند تقاضا در بازار ارز با کاهش همراه شده است و در نتیجه با توجه به افزایش عرضه ارز در بازار متشکل و سامانه نیما، شاهد افت شاخص ارزی در روزهای اخیر هستم.


به گونه ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات امروز و در صرافی های مجاز و بانکی سراسر کشور با افت بیش از ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته قبل، از میانه کانال ۲۷ هزار تومانی نیز پایین تر رفته است. همچنین یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، در معاملات امروز صرافی های مجاز و بانکی به طور میانگین در محدوده ۳۰۷۰۰ تومانی قیمت گذاری شده است که نسبت به هفته گذشته، بیش از ۱۵۰۰ تومان ارزان تر شده است.


از سوی دیگر در روزهای اخیر هم زمان با جولان دلالان و نوسان گیران ارزی در سطح بازار ارز، با اقدام به موقع سیاست گذاری ارزی و برخورد قضایی با اختلالگران این بازار، شاهد بازگشت ثبات در فضای معاملات ارزی هستیم.


در این میان، دکتر صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از حضور سرزده هفته گذشته در صرافی های میدان فردوسی تهران، ضمن گفتگو با مردم و صرافان، با اشاره به روند افزایشی عرضه ارز در بازار و پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان، به تلاش ها و برنامه ریزی سیاست گذار ارزی در جهت تسهیل دسترسی مردم به بازار متشکل ارزی و ایجاد درگاهی برای تامین نیاز ارزی متقاضیان، اشاره داشت و افزود: به زودی با سازوکار جدید، شاهد حذف صفوف ایجاد شده در مقابل صرافی ها خواهیم بود.


این رویکرد عالی ترین مقام پولی و بانکی کشور نسبت به ضرورت تسهیل دسترسی مردم به ارز، باعث ایجاد آرامش برای مردم و کاهش رفتارهای هیجانی در بازار شده است.


همچنین دکتر صالح آبادی روز گذشته در گفتگویی با اشاره به عرضه حدود ۲۰ میلیارد دلار، ارز در سامانه نیما در ۸ ماهه ابتدای امسال، گفت: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و اجازه هیچ‌گونه کمبودی را نمی‌دهد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در حوزه اسکناس نیز حدود ۱.۳ میلیارد دلار در بازار متشکل ارزی معامله شده که این عدد بیش از ۳ برابر مدت مشابه پارسال است.


بنابراین روند فعلی معاملات ارزی نشان از حضور پرقدرت بازارساز و افزایش عرضه و تامین نیاز ارزی متقاضیان واقعی ارز دارد؛ به گونه ای که باعث تعدیل شاخص ارزی در فضای هیجانی ایجاد شده توسط سفته بازان شده است.

برچسب ها: دلار نرخ دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر