خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و چهارم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۹۹۳
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و ثبات دلار و ثبات قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت باز هم کاهش یافت


روز چهارشنبه به دنبال انتظارات زیاد مبنی بر اینکه رشد عرضه از رشد تقاضا در سال آینده پیشی خواهد گرفت، قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت حتی با وجود اینکه سویه اومیکرون کرونا به اندازه انواع قبلی کووید-۱۹ محدودیت  ایجاد نمی کند. در ساعت ۵:۴۵ صبح به وقت تهران، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از کاهش ۵۶ سنت  قبلی، با ۵۲ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش به ۷۰.۲۱ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از کاهش ۶۹ سنت در روز سه شنبه، ۴۳ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۷۳.۲۷ دلار در هر بشکه رسید.


 روز سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که افزایش موارد ابتلا به نوع اومیکرون، باعث کاهش تقاضای جهانی نفت می‌شود و همزمان با افزایش عرضه، تولید نفت خام به‌ویژه در ایالات متحده افزایش می‌یابد. حداقل تا پایان سال آینده، عرضه از تقاضا بیشتر خواهد شد. در مقابل، روز دوشنبه اوپک پیش بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ را افزایش داد تحلیل گران گفتند که این اختلاف در پیش بینی ها نشان می دهد که احتمالاً نوسان ها در کوتاه مدت باقی می ماند. همچنین افزایش ارزش دلار آمریکا بر بازار تاثیر می گذارد که باعث می شود کالاهایی که بر اساس دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند برای سایر کشورها گران تر شوند. بازارها منتظر نتیجه نشست کلیدی سیاست گذاری فدرال رزرو ایالات متحده در روز چهارشنبه هستند. داده های صنعت نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته به اندازه مورد انتظار کاهش پیدا نکرده است. به گفته منابع بازار، داده های موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ دسامبر ۸۱۵ هزار بشکه کاهش یافت، در حالی که ۱۰ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ۲.۱ میلیون بشکه کاهش داشته باشد. با این حال، ذخایر محصولات تقطیری در مقایسه با پیش‌بینی‌های تحلیلگران برای افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای، ۱ میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر بنزین ۴۲۶ هزار بشکه افزایش یافت که کمتر از حد انتظار بود. داده های هفتگی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اواخر روز چهارشنبه منتشر می شود.



  •  بازار کم‌نوسان سهام آسیا


 با بررسی داده‌های کلیدی اقتصادی چین توسط سرمایه‌گذاران، سهام های اصلی چین در روز چهارشنبه کم نوسان بودند. کامپوزیت شانگهای ۰.۱۴ درصد افت کرد و شنژن تقریباً ثابت بود. با این وجود، شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در معاملات اولیه ۰.۴۲ درصد افزایش داشت. شرکت بیوتکنولوژی چینی بی جین پس از افزایش بیش از ۳ میلیارد دلار، اولین ورود خود را در بازار استار به سبک نزداک شانگهای با قیمت پیشنهادی ۱۹۲.۶ یوان (۳۰.۲۴ دلار) برای هر سهم داشت. با این حال، این سهام ۸.۱ درصد کمتر از قیمت پیشنهادی، در ۱۷۶.۹۶ یوان به ازای هر سهم باز شد. این شرکت قبلاً در هنگ کنگ و نزداک ایالات متحده ثبت شده است. روز چهارشنبه چین مجموعه ای از داده های اقتصادی کلیدی را منتشر کرد. تولید صنعتی این کشور در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۸ درصد افزایش داشت که بیشتر از ۳.۵ درصد افزایش در ماه اکتبر و از ۳.۶ درصد پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز بود .داده‌ها هم نشان داد که خرده‌فروشی در ماه نوامبر ۳.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که کمتر از افزایش ۴.۹ درصدی اکتبر و کمتر از انتظار ۴.۶ درصدی در نظرسنجی رویترز است.


 نیک کی۲۲۵ ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد در حالی که تاپیکس ۰.۶۵ رشد کرد. به گزارش رویترز، سهام تویوتا پس از اعلام اینکه تا سال ۲۰۳۰ هشت تریلیون ین (۷۰ میلیارد دلار) برای برقی‌سازی خودروهایش سرمایه‌گذاری خواهد کرد، ۳.۶۲ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۱۸ درصد از دست داد در حالی که در استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۶۷ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت قرمزپوش ماند


سهام های ایالات متحده و برخی از سهام‌های بزرگ فناوری کاهش یافتند و داده‌های جدید تورم هم افزایش بالای قیمت‌های تولیدکننده را نشان ‌داد. کامپوزیت نزداک با ۱.۱۴ درصد کاهش به ۱۵۲۳۷.۶۴ واحد رسید. اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۷۵ درصد کاهش در ۴۶۳۴.۰۹ بسته شد. داوجونز بهتر از همتایان خود بود اما ۱۰۶.۷۷ واحد یا ۰.۳۰ درصد سقوط کرد و به ۳۵۵۴۴.۱۸ رسید.  جروم پاول، رئیس بانک مرکزی قرار است در ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر در جلسه سیاست دو روزه سخنرانی کند.



  •  بازار ارزها


شاخص دلار در برابر ارزهای همتا ثابت ماند. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۵۰۴ واحد بود. ین ژاپن با ادامه روند کاهشی در ۱۱۳.۷۱ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا با اندکی تغییر در ۰.۷۱۰۶ بود.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۹:۲۶ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۲۲ درصدی در ۴۸۱۳۵.۲۲ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۸۶ درصد در ۳۸۵۵.۶۱ قرار گرفت.



  •  قیمت جهانی طلا ثابت ماند


طلا روز چهارشنبه پس از افت شدید قبلی ثابت ماند، سرمایه گذاران به دنبال سرنخ هایی در مورد سیاست فدرال رزرو ایالات متحده در پایان نشست سیاست دو روزه بودند. هر اونس طلا تا ساعت۵:۵۶ صبح به وقت تهران، با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۷۲.۱۲ دلار رسید.بهای معاملات آتی طلای آمریکا بدون تغییر ماند و به ۱۷۷۱.۶۰ دلار رسید. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۱.۹۵ دلار رسید. پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۱۹.۰۵ دلار و پالادیوم ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۶۳۱.۱۹ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر