26 آذر 1400 - 10:54

بودجه ۱۴۰۱ در گذرگاه بهارستان/ شاکله بودجه به هم نریزد

یک نماینده سابق مجلس گفت: تغییرات نمایندگان در لایحه بودجه درحدی نباشد که شاکله لایحه بودجه را به هم بریزد و از مسیر اهداف تعیین شده خود خارج شود.
کد خبر : ۱۲۹۰۱۳
مهرداد بائوج لاهوتی

مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس و کارشناس بودجه درباره نوع کمک خانه ملت به دولت برای حفظ انضباط بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: پیش از توضیح در رابطه با موضوع مورد اشاره باید مطرح شود، اینکه دولت انتظار داشته باشد هر چیزی را که به مجلس ارائه می‌کند، دقیقا به همان شکل مورد تصویب قرار گیرد، معنا ندارد و توقع به جایی نیست. زیرا تلاش باید بر این باشد تا نقش مردم پررنگ شود و مجلسی‌ها هم به نمایندگی از همین مردم در تمام لوایح (نه تنها بودجه) منافع آنان را لحاظ کنند.


وی در ادامه بیان کرد: نکته دیگر به مواردی که همیشه شورای محترم نگهبان هم متذکر می‌شود و بر آن ایراد وارد می‌داند، برمی‌گردد، اینکه تغییرات درحدی نباشد که شاکله لایحه بودجه به هم بریزد و از مسیر اهداف تعیین شده خود خارج شود. مسئله فوق حتی مورد توجه رهبری معظم انقلاب در دیدارهای حضوری با نمایندگان هم قرار گرفته بود.  


این نماینده سابق مجلس دراین خصوص افزود: دولت درلایحه پیشنهادی بودجه دو بخش را مورد توجه قرار می‌دهد که به درآمد و هزینه‌ها تقسیم می‌شود، همانطور که اشاره شد مجلس این حق را دارد که هزینه‌ها را تغییر دهد، اما این امر نباید بودجه را غیر واقعی کند، نمایندگان باید کاری کنند تا بودجه به سمت واقعی‌ترشدن پیش رود.

این کارشناس بودجه ضمن اشاره به بودجه سال گذشته تصریح کرد: دولت در سال گذشته اعتقاد داشت که بودجه ۹۳۷ هزار میلیارد تومان است، اما در مجلس به هزار و دویست هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد، البته درصورتی که امکان افزایش درآمد وجود داشته باشد باز هم این حق مجلس است، اما توصیه‌ام به دوستان اینکه بودجه را واقعی ببینند.


لاهوتی در ادامه اظهار داشت: معمولا لوایحی که دولت‌ها ارائه می‌کنند، اول هزینه‌های جاری و عمرانی را در آن مورد محاسبه قرار می‌دهند، سپس درآمدها را براساس هزینه‌ها تراز می‌کنند. به این معنا که بر فرض امسال قیمت نفت و مالیات را در نظر می‌گیرند، کم و کسری آن را از اوراق جبران می‌کنند و دو طرف بودجه اینگونه تراز می‌شود و بر این اساس هیچ دولتی بودجه را با کسری تنظیم نمی‌کند، اما مشکل جایی پیش می‌آید که درآمدها وصول نمی‌شود، بنابراین برهزینه‌ها هم تاثیر می‌گذارد. نکته دیگر این است که دراین شرایط یک بی‌عدالتی هم شکل می‌گیرد  زیرا هرکسی فشار بیشتری داشته باشد، سهم زیادتری را هم به دست خواهد آورد.  


وی در این رابطه اضافه کرد: بهتر آن است تا دوستان در کمیسیون تلفیق ابتدا درآمدها را واقعی ببینند، به این معنا که امسال نگاه وصول به مالیات خیلی خوب است، اما باید دید امکان وصول این افزایش وصول وجود دارد یا خیر؟ چنانچه این اتفاق روی دهد خیلی اتفاق خوبی روی داده و وصول مالیات امسال بیشتر از سال گذشته انجام خواهد شد یا در جریان صندوق توسعه ملی که دولت پیشنهاد کرده  ۲۰ درصد از درآمد نفت را وارد آن کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر