27 آذر 1400 - 11:46

هماهنگی حداکثری سیاست‌های ارزی و تجاری

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از عزم دستگاه‌های اثرگذار مانند صمت و بانک مرکزی جهت تسهیل و تسریع تجارت با هدف توسعه صادرات غیر نفتی، مدیریت واردات، افزایش اشتغال و بهبود معیشت مردم خبر داد.
کد خبر : ۱۲۹۰۵۳
پیمان پاک

به گزارش ایبِنا، علیرضا پیمان پاک، ریل‌گذاری جهت توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی را نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: لازم است شرایطی فراهم شود تا ضمن افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان، تراز تجاری کشور بهبود یافته و از طرف دیگر با مدیریت واردات از طریق تخصیص و تامین بهینه ارز، ورود مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید و همچنین کالاهای واسطه‌ای تولید صادراتی توسعه یابد. 


وی  با ذکر اهمیت نقش بانک مرکزی در راستای سیاستگذاری صحیح ارزی، همفکری و انجام مباحث کارشناسی میان بخش های مختلف وزارت صمت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ارزشمند توصیف کرد و افزود: در طول ماه‌های گذشته جلسات متعددی میان وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار شده است که ماحصل آن انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری در جهت توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات است.


معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: تشکیل کارگروه مشترک با حضور وزارت صمت و بانک مرکزی در عالی ترین سطح و  با هدف تسهیل و تسریع تجارت خارجی و همچنین هماهنگی حداکثری سیاست‌ها و تدابیر ارزی و تجاری، از جمله مفاد تفاهم نامه بود که لازم است سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیرخانه این کارگروه، اقدامات لازم جهت رصد موضوعات مرتبط و در نهایت تصمیم گیری در کارگروه را اجرایی کند. 


پیمان پاک گفت: در این کارگروه موضوعاتی همچون سازوکارهای جدید در راستای تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات ارزی، توسعه روش‌های نوین پرداخت، مباحث مربوط به صدور ضمانت‌نامه‌ها، تسهیل فرآیندهای تهاتر و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیمات کارشناسی اتخاذ می‌شود.


وی در پایان اعلام کرد: در آینده نزدیک و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی و در نهایت افزایش صادرات غیر نفتی در حوزه واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری پروانه های صادراتی به غیر و همچنین  واردات اعتباری تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد ضمن آنکه در نخستین جلسه کارگروه فوق الذکر دو موضوع افزایش کد تعرفه های واردات در مقابل صادرات و همچنین فرایند واردات اعتباری مورد توافق قرار گرفت. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها