28 آذر 1400 - 09:57
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

حرکت به سوی فراوانی ارزی با اقدام بانک مرکزی و صمت

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با اقدام خوب بانک مرکزی و صمت به سمت فراوانی ارزی در حال حرکت هستیم، چراکه زمانی که بتوانیم ارز را در اختیار واردکننده قرار دهیم یعنی تقاضا را کم کرده‌ایم.
کد خبر : ۱۲۹۰۶۵
محسن احتشام

محسن احتشام در گفت وگو با ایبِنا با بیان اینکه اقدام جدید وزارت صمت و بانک مرکزی درخصوص تشکیل یک کارگروه مشترک، بسیار مبارک و تصمیمی کارا و موثر است، اظهار کرد: دو لازم و ملزوم باید در تعامل و تناسب هم باشند که وزارت صمت و بانک مرکزی نیز لازم و ملزوم یکدیگر هستند.


این صادرکننده نمونه کشوری تصریح کرد: دلیل اکثر کالاهای دپو شده در گذشته به دلیل عدم هماهنگی صمت و بانک مرکزی بود که باعث انباشت کالا در گمرک می شد. بانک مرکزی کار خود را می‌کرد و توجهی به وزارت صمت و نظر فعال اقتصادی نداشت.


وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت، «رفع محدودیت کالاهای وارداتی در رویه واردات در مقابل صادرات خود» را به تصویب رساندند که اتفاق خیلی خوب است و ما شاهد تعامل خوبی بین صمت و بانک مرکزی هستیم.


به گفته این فعال اقتصادی، با این تعامل و اقدام مشترک صمت و بانک مرکزی شاهد تسهیل و تسریع در واردات و صادرات خواهیم بود که باعث جهش تجارت خارجی می‌شود. همچنین این اتفاق مبارک، کمک به زنجیره واردات، تولید و صادرات خواهد بود.


احتشام با تاکید بر اینکه این تصمیم عاقلانه و استراتژیک و کارا و موثر است، تصریح کرد: در این شرایط ماده اولیه به راحتی وارد می‌شود و صادرات نیز رونق بیشتری می‌گیرد، وقتی ارز صادراتی را بتوان در اختیار واردکننده قرار داد هم سریع‌تر و سهل‌تر به پول خود دست پیدا خواهد کرد و هم اینکه صادرات خود را افزایش می‌دهد.


وی با بیان اینکه با این وضعیت شاهد بازگشت بیشتر ارز حاصل از صادرات هم هستیم، تاکید کرد: با این اقدام خوب بانک مرکزی و صمت به سمت فراوانی ارزی در حال حرکت هستیم چرا که محدودیت‌های ارزی را برمی‌داریم. در نتیجه هم به بخش وارداتی هم صادراتی کشور کمک می‌شود. ضمن اینکه فراوانی ارز این نیست که اسکناس در بازار استانبول بریزید.


به گفته احتشام، زمانی که بتوانیم ارز را در اختیار واردکننده قرار دهیم یعنی تقاضا را کم کردیم که در این صورت با فراوانی ارزی مواجه خواهیم شد و قیمت ارز هم کنترل خواهد شد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه مسئولان باید بدانند عرضه اصلی در وارداتی است که کارخانه‌ها برای مواد اولیه و ماشین آلات و ... انجام می‌دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر