29 آذر 1400 - 10:24

نخستین آیین تجلیل از تشکل‌های صنفی برتر در حوزه پژوهش 

نخستین آئین تجلیل از تشکل‌های صنفی برتر در حوزه پژوهش با حضور دقائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و رئیس اتاق اصناف ایران به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شد.
کد خبر : ۱۲۹۱۰۷
نشست

به گزارش ایبِنا، رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: حوزه فعالیت اصناف بهترین محیطی است که می‌توان تاثیر تصمیمات دولت در حوزه اجتماعی و اقتصادی و اثرات آن بر بازار را اندازه‌گیری کرد. این مهم کمتر مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهی است و بیشتر تمرکزشان معطوف به حوزه صنعت بوده است. از سوی دیگر، دستگاه‌های نظارت بر اصناف و نیز خود اصناف بر پژوهش در این عرصه کم توجهی بوده اند.


ممبینی افزود: با این حال ارزیابی هایی که از سوی اتاق اصناف ایران انجام شد، روشن ساخت، برخی از اتاق ها و اتحادیه های صنفی طی سال های اخیر در عرصه پژوهش اقدامات مثبتی انجام داده اند و بعضا با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی و استفاده از نیروهای متخصص اقدامات موثری داشته اند. به همین جهت در این مراسم از برترین های حوزه پژوهش در تشکل های صنفی تقدیر می شود.


وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش صنفی باید اطلاع رسانی به جامعه اصناف صورت بگیرد، تصریح کرد: برخی از پروژه هایی که در دانشگاهها باهمکاری اتاق اصناف شروع شده، رویکرد تاثیر قیمت گذاری بر مولفه های مختلف و بررسی نقش بازرسی در فرایندهای کسب وکارها را دنبال می کنند. در برخی از این پروژه ها استاد راهنما و تیم های کارشناسی مشخص شده اند و در بودجه ۱۴۰۰ اتاق نیز جهت حمایت مالی این پروژه های تحقیقاتی منابعی در نظر گرفته شده است. همچنین برای حمایت از طرح های پژوهشی حوزه صنفی مصوبه هیات عالی نظارت نیز داده شده است.


رئیس اتاق اصناف ایران درباره انتخاب نفرات برتر در حوزه پژوهش صنفی گفت: انتخاب اتاق ها و اتحادیه های صنفی، بر اساس پارمترهای مشخص و اطلاعات فرستاده شده انجام شد. در این بررسی ها، معیارهایی از جمله انتشار کتاب و آثار پژوهشی با مجوز وزارت ارشاد، انتشار مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم و سایر نشریات علمی و انتشار طرح ها و گزارشات کاربردی و مستندات علمی در نظر گرفته شده اند.


مدرن‌سازی تشکل‌های صنفی سنتی با «پژوهش»


در ادامه نشست قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: ما هیچ تشکلی به گستردگی اصناف در کشور نداریم و خوشبختانه شاهد هستیم که پژوهش در تشکل های صنفی در حال نهادینه شدن است. در فقدان پژوهش های صنفی، جامعه صنفی و به تبع آن نظام بازرگانی و کل کشور خسارت زیادی دیدند که باید مانع از ادامه این روند شد.


محمد صادق مفتح افزود: اقتصاد ما که در حال تحول کیفی و کمی است و در این بین نقش اصناف به دلیل عدم پژوهش و مطالعات کافی مبهم است و در پاره‌ای از موارد، مشخص نیست چطور می خواهد خود را با شرایط جدید وفق دهد. به عنوان نماینده ای از دولت می گویم که اگر اصناف حضور قوی خود را به عنوان مهم ترین عامل خدمات بازرگانی و حلقه واسط تولید تا مصرف نهایی مشخص نکنند، تجهیز نشوند و خود را با نیازهای جدید وفق ندهد، کشور صدمه خواهد دید. نه تنها اصناف بلکه دولت و جامعه نیز آسیب خواهند دید.


وی افزود: اینکه اتاق اصناف ایران با برگزاری این رویداد به دنبال تقویت پژوهش در تشکل های صنفی است، اقدام مثبتی است.


مفتح گفت: اصناف باید جایگاه خود در نظام های جدید توزیع را پیدا کنند. به عنوان نمونه «بورس» یکی از مهم‌ترین حلقه های نظام توزیع است. بورس را دولت راه اندازی نمی کند. بورس فعلی را کارخانه های فولادی ایجاد کردند که مجوز آن را از وزات صمت و اقتصاد گرفته اند. چون بورس غیر فولادی نداریم، کالاهای غیر فولادی هم در آن عرضه می شود. حال اینکه ممکن است اصناف بخواهند بورس جداگانه ای داشته باشند. این موضوع خود موضوعی برای پژوهش صنفی است.


قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: اگرچه مرگ مشاغل و صنوف با پیشرفت و توسعه امری بدیهی است اما به همان اندازه هم باید در زایش صنوف مدرن خلاق باشیم. در غیر این صورت حوزه های دیگری از جمله شرکت ها خود را جایگزین خواهند کرد و این امر نیز نیازمند تولید پژوهش در اصناف است.


به گزارش اتاق اصناف ایران در پایان مراسم، از تشکل های برتر در حوزه پژوهش صنفی تقدیر به عمل آمد که به ترتیب مقام اول، اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به ریاست حسین طاهرمحمدی، مقام دوم اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران به ریاست ابوالقاسم شیرازی، مقام سوم به اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته به ریاست علی محمودیان تقدیر به عمل آمد و از چهار تشکل برتر، اتاق اصناف مرکز استان بوشهر به ریاست مصطفی گراشی، اتحادیه صنف فناوران رایانه و شرکت های فنی مشاوره ای شهرستان بجنورد به ریاست مهدی امیدوار، اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران به ریاست حمید ثابت قدم و اتحادیه صنف رایانه و ماشین های اداری شهر شیراز به ریاست مهرتاش تجلیل شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها