خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و نهم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۱۳۱
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و افزایش محدود قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • با شیوع سریع سویه اومیکرون که چشم انداز تقاضای سوخت را ضعیف می کند، قیمت نفت کاهش یافت


روز دوشنبه، با افزایش موارد ابتلای سویه اومیکرون کرونا در اروپا و ایالات متحده و به دنبال آن نگرانی سرمایه‌گذاران از این که محدودیت‌های جدید در کسب‌وکارها برای مقابله با شیوع آن به تقاضای سوخت ضربه بزند،قیمت نفت کاهش یافت. در ساعت ۸:۰۶ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۹۲ دلار یا ۲.۶ درصد کاهش به ۷۱.۶۰ دلار رسید در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۰۹ دلار یا ۳ درصد کاهش به ۶۸.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. این کاهش قیمت متاثر از نگرانی ها از محدودیت های قریب الوقوع در فعالیت های اقتصادی برای مهار شیوع اومیکرون در سراسر جهان است که ممکن است خطر کاهش تقاضا را افزایش دهد.



  • ارزش سهام های بازار آسیا کاهش یافت


روز دوشنبه سهام های بازار آسیا کاهش یافت و با کاهش نرخ وام‌دهی چین برای اولین بار در بیش از یک سال و نیم، چند بازار عمده در این منطقه شاهد زیان‌های بزرگی بودند. سهام های چین، شانگهای با کاهش ۱.۰۷ درصدی تا ۳۵۹۳.۶۰ واحد و شنژن با ۲.۰۰۷ درصد کاهش به ۱۴۵۶۹.۱۸ رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در آخرین ساعت معاملاتی خود حدود ۲ درصد کاهش یافت. روز دوشنبه چین کاهش نرخ بهره وام یک ساله خود را برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۰، از ۳.۸۵ درصد تا ۳.۸ درصد اعلام کرد. اکثر معامله گران و اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز منتظرکاهش نرخ اولیه وام بودند. نیک کی ۲۲۵ در ژاپن با ۲.۱۳ درصد کاهش در ۲۷۹۳۷.۸۱ بسته شد در حالی که شاخص تاپیکس با ۲.۱۷ درصد کاهش به ۱۹۴۱.۳۳ رسید. کاسپای کره جنوبی با ۱.۸۱ درصد کاهش در ۲۹۶۳ قرار گرفت. در هند، هر دوشاخص نت فای۵۰ بی اس ای تا ساعت ۱۲:۴۳ بعد از ظهر محلی تقریباً ۳ درصد سقوط کردند. سهام های استرالیا نیز کاهش یافت و اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۷۲۹۲.۲۰ رسید. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۱.۹۲ درصد کاهش یافت. اخیراً سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که طی ۱.۵ تا ۳ روز، تعداد موارد ابتلای اومیکرون دو برابر می‌شود. در اروپا، هلند از روز یکشنبه تا حداقل ۱۴ ژانویه قرنطینه شد. بریتانیا نیز شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید بوده است.



  • بازار ارز و ارزهای رمزنگاری شده


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از صعود اخیر، در ۹۶.۵۹۳ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۳.۴۰ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح هفته گذشته بود. دلار استرالیا در ۰.۷۰۹۱ دلار قرار گرفت.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز ساعت ۱۲:۱۰ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۰۶ درصدی در ۴۶۳۱۲.۹۸ دلار و اتریوم با کاهش ۲.۸۲ درصدی در ۳۸۱۲.۰۰ دلار قرار داشت.



  • قیمت طلا اندکی افزایش یافت


با جهش های اومیکرون، قیمت طلا با اندکی افزایش در محدوده قیمتی ۳ هفته ای باقی ماند. روز دوشنبه قیمت طلا با اندکی افزایش، نزدیک به بالاترین رقم سه هفته اخیر بود، با اینکه نگرانی‌ها در مورد شیوع سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا جذابیت این فلز گرانبها را افزایش داده است. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۴۳ صبح به وقت تهران با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۰۰.۴۲ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۸۰۱.۵۰ دلار رسید. افزایش موارد ابتلای اومیکرون باعث محدودیت‌های شدیدتر در اروپا شد و تهدیدی برای اقتصاد جهانی در سال جدید شد. با گسترش سریع نوع  اومیکرون، احتمال اعمال محدودیت‌های بیشتر Covid-۱۹ قبل از تعطیلات کریسمس و سال نو در چندین کشور اروپایی وجود دارد. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۲.۳۷ دلار رسید، پلاتین ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۲۸.۲۳ دلار رسید و پالادیوم با ۱.۸ درصد کاهش به ۱۷۴۹.۵۱ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر