30 آذر 1400 - 14:26

چرا تلاش دلالان ارز برای افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار شکست خورد؟

بررسی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته متأثر از عوامل غیربنیادی و ایجاد جو روانی کاذب توسط دلالان بوده است.
کد خبر : ۱۲۹۱۵۷
ارز

به گزارش ایبِنا، تسنیم نوشت: نشانه‌های متعدد حاکی از آن است که تأمین منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری داشته است و از همین رو نمی‌توان نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد را به کمبود منابع ارزی داخلی مرتبط کرد.


با وجود انتشار اخبار منفی در مورد مذاکرات توسط رسانه‌های بیگانه، در روزهای گذشته با جهش و یا افزایش غیرعادی نرخ ارز مواجه نبودیم و به‌خلاف پیش‌بینی دلالان مبنی بر عبور نرخ دلار از ۳۵ هزارتومان در کوتاه‌مدت، روند صعودی نرخ دلار متوقف شده است.


بررسی عوامل بنیادی و شاخص‌های اقتصادی، حاکی از آن است که نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته متأثر از عوامل غیربنیادی و ایجاد جو روانی کاذب در بازار آزاد  بوده است. می‌توان گفت که «افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی»، «افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات» و «ثبات قیمت اجناس دلاری به‌دلیل تثبیت نرخ سامانه نیما» از جمله مهمترین عوامل بهبود شرایط ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته است.


افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی


آمار صادرات نفتی و غیرنفتی نشان از بهبود وضعیت ذخایر ارزی نسبت به سال ۱۳۹۹ می‌دهد. طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار هشت‌ماهه تجارت خارجی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ۴۳درصدی در وزن و ۴۰درصدی در ارزش دلاری کالاهای صادراتی بوده است.


همچنین اخبار رسانه‌های خارجی حاکی از آن است که وضعیت صادرات نفت نسبت به سال گذشته امیدوارکننده‌تر بوده است. رویترز به‌نقل از برخی تاجران و شرکت‌ ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که واردات نفت چین از ایران به‌طور متوسط در ۳ ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است، همچنین تخفیف‌های نفتی ایران و نیز سهمیه‌های جدید اعلامی از سوی دولت چین، تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین برای نفت ایران را افزایش داده است.


روند رو به رشد بازگشت ارز حاصل از صادرات


میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان از سال‌ ۹۷ تا ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۱ میلیارد یورو بوده است. طبق آمار، با وجود گذشت کمتر از ۹ ‌ماه از سال جاری، نسبت تعهدات ارزی سال ۱۴۰۰ نسبت به کل مجموع تعهدات ارزی صادراتی مذکور، حدود ۲۶‌ درصد بوده است، یعنی با وجود باقی ماندن سه ماه تا پایان سال، یک‌چهارم کل تعهدات چهار سال گذشته در سال جاری رقم خورده است.


به‌گفته صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، در سال جاری بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار بوده است، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است، همچنین در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.


به‌گفته تحلیلگران، در صورت ادامه یافتن روند رو به رشد صادرات در سال جاری، میزان ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۲ میلیارد یورو خواهد رسید که بیانگر رشد ۴۶‌درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ خواهد بود.


ثبات قیمت اجناس دلاری به‌دلیل تثبیت نرخ نیما


حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماه ابتدایی سال قبل ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است، اما این میزان در سال ۱۴۰۰، به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.


در همین رابطه علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع ۳۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تأمین شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.


همین قضیه باعث شد در ماه‌های اخیر، به‌خلاف رشد قیمت ارز از محدوده ۲۵ هزار تومان تا محدوده‌ ۳۰ هزار تومانی، قیمت موبایل و برخی دیگر از تجهیزات مهم وارداتی نوسان چشم‌گیری را تجربه نکند؛ در واقع با توجه به رشد ۲۰درصدی نرخ ارز، شاهد چنین افزایش قیمتی در بازار موبایل نبوده‌ایم.


اما این درحالی است که در سال‌های گذشته و تا قبل از راه‌اندازی سامانه نیما در سال ۹۷، همواره به‌دنبال رشد قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت کالاهای وارداتی به‌خصوص تلفن‌های همراه و قطعات رایانه‌ای رشد چشمگیری را تجربه می‌کردند.


ضربه وزارت اطلاعات به اخلالگران بازار ارز


همچنین، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات هفته قبل اعلام کرد که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه‎ الشریف) و با همکاری بانک مرکزی، حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شده است؛ به‌گفته وی، گردش برخی از حساب‌های مسدودشده در ۹ماهه سال جاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.


برخورد هدفمند با اخلالگران و دلالان بازار ارز یکی دیگر از دلایل عدم بروز تنش در بازار ارز به‌نظر می‌رسد. تشدید برخوردهای انتظامی با نوسانگیران ارزی و مسدود شدن کانال‌های سیگنال‌دهی به‌نوبه خود توانست در بسته شدن دست سوداگران بازار فردایی نقش بسزایی ایفا کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر