ایبِنا بررسی کرد؛

تاثیر معنادار صادرات نفت خام در رشد اقتصادی ۳.۳ درصدی

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری، نشان از روند افزایشی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.
کد خبر : ۱۲۹۱۷۰
نفت برنت

به گزارش ایبِنا؛ بررسی جزئیات تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در نیمه نخست سال جاری، نشان می‌دهد در این مدت تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از ۷۲۸۹.۱ هزار میلیارد ریال در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ به ۷۵۳۰.۵ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. به بیان دیگر در نیم سال اول سال ۱۴۰۰ نرخ رشـد تولید ناخالص داخلی به میزان ۳.۳ درصد بوده است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز در این دوره به قیمت‌های ثابت ۱۳۹۵ از رشد ۲.۴ درصدی برخوردار بوده است؛ بنابراین با توجه به وضـعیت کلی اقتصاد، محاسبات فصلی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در نیمه نخست سال ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش رشد اقتصادی مواجه بوده است.

بار اصلی رشد اقتصادی بر دوش کدام بخش‌ها بوده است؟

بر اساس این گزارش، برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در نیمه اول سال ١٤٠٠ نشان می‌دهد که علت عمده افزایش نرخ رشـــد تولید ناخالص داخلی را باید در افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های "نفت و گاز"، "بهداشـــت و مددکاری اجتماعی"، "اطلاعات و ارتباطات"، "حمل و نقل و انبارداری"، "اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی" و " عمده فروشـی، خرده فروشـی و تعمیر وسـایل نقلیه موتوری " جسـتجو نمود. چنانکه سـهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مذکور در نرخ رشد ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی طی نیمه نخست سال ١٤٠٠ به ترتیب ۱.۱، ۰.۶، ۰.۶، ۰.۵، ۰.۴ و ۰.۴ واحد درصد برآورد شده است.

افزایش صـــادرات نفت خام در شش ماه نخست سال

بررسی بخش دیگری از آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی بیانگر تقویت تولید و صادرات گروه نفتی در نیم سال نخست سال جاری است. به گونه‌ای که بر اساس محاسبات اولیه، ارزش افزوده گروه نفت در نیمه نخست سال ١٤٠٠ به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٥ به میزان ۶۲۹.۳ هزار میلیارد ریال برآورد گردیدکه گویای رشـد ۱۵.۱ درصـدی نسـبت به دوره مشـابه سـال قبل می‌باشـد. این در حالی است که این میزان رشد در نیم سال ۹۹، عدد منفی ۰.۱ درصد بوده است؛ بنابراین نتایج حاصل از محاسبات مقدماتی در این زمینه نشان دهنده آن است که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این گروه طی دوره مذکور، ناشـــی از افزایش تولید و صـــادرات نفت خام و همچنین افزایش تولید و صـــادرات گاز طبیعی و میعانات گازی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر