طلا با صعود به استقبال تعطیلات کریسمس رفت

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه صعود کرد و رشد روزانه و هفتگی را در آستانه تعطیلات کریسمس به ثبت رساند.
کد خبر : ۱۲۹۱۹۳
طلا

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۰۵ دلار رسید.


در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۰.۴ درصد افزایش داشت. پنج شنبه آخرین روز معاملات بازارهای آمریکا بود که روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل هستند.


دانیل پاویلونیس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" درباره روند بازار گفت: در حجم اندک معاملاتی که در آستانه تعطیلات کریسمس در جریان بود، خبری نبود و سال آینده سال خوبی برای طلا خواهد بود به خصوص که نرخ بالای تورم احتمالا ادامه پیدا می کند.


عاملی که مانع درخشش بیشتر طلا شد، ثابت ماندن شاخص دلار آمریکا بود که جذابیت این فلز ارزشمند را برای خریداران غیرآمریکایی کمتر کرد. اما دلار نزدیک به پایینترین حد خود در یک هفته اخیر ماند و عقب نشینی این ارز کمک کرد طلا رشد هفتگی ملایمی را به ثبت برساند.


بازارهای سهام جهانی، بازده اوراق قرضه و ارزهای پرریسک روز پنج شنبه که اعتماد سرمایه گذاران تحت تاثیر نشانه های ملایم بودن بیماری زایی واریانت اُمیکرون و همچنین آمار اقتصادی مطلوب آمریکا بهبود یافت، همگی به رکورد بالایی صعود کردند.


نیکلس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی بولیون" گفت: طلا با مقاومت فنی در سطح ۱۸۱۵ دلار و سپس سطح ۱۸۲۶ دلار روبروست و ریسکهای ژئوپلیتیکی که پیش رو قرار دارند، احتمالا از قیمت طلا پشتیبانی خواهند کرد.


اوایل ماه میلادی جاری بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد هدف تورمی محقق شده و راه را برای سه دور افزایش نرخهای بهره تا پایان سال ۲۰۲۲ هموار کرده است. اگر چه طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم به شمار می رود اما افزایش نرخهای بهره باعث بالا رفتن هزینه نگهداری این فلز ارزشمند می شود که دارایی بدون بازدهی است.


سرمایه گذاران همچنین تحولات پیرامون بن بست روسیه با قدرتهای غربی بر سر اوکراین را دنبال می کنند.


در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۲ دلار و ۷۷ سنت ایستاد و برای کل هفته ۲.۱ درصد افزایش داشت. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۹۵۹ دلار و ۹۳ سنت رسید و برای کل هفته ۳.۱ درصد افزایش داشت. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، به ۱۸۹۴ دلار و ۵۴ سنت رسید و برای کل هفته حدود ۶.۵ درصد رشد هفتگی نشان داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر