اردوغان:

اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه منجر به کاهش تورم خواهد شد

رجب طیب اردوغان گفت: آخرین تحولات نشان داد که همه شهروندان باید به لیر ترکیه اعتماد کنند.
کد خبر : ۱۲۹۲۰۵
اردوغان

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، روز جمعه رئیس جمهور ترکیه گفت: اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه و مدل جدید اقتصادی ترکیه منجر به کاهش تورم خواهد شد. رجب طیب اردوغان گفت: از زمان اعلام برنامه جدید اقتصادی کشور، سپرده‌های بانکی ترکیه با ارز لیر محلی تا ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی ترکیه در روز جمعه، ۲۳.۸ میلیارد لیر ترکیه (۲.۲ میلیارد دلار) افزایش یافته و این میزان همچنان در حال رشد است. این تحولات نشان داد که همه شهروندان ترکیه باید به لیر اعتماد کنند و در مورد اقدام جدیدی که روز دوشنبه اعلام شد، ترکیه به سپرده‌گذاران لیر بابت نوسان‌های ارز خارجی غرامت می‌دهد و در عین حال شهروندان را تشویق می‌کند تا به دارایی‌های مبتنی بر لیر ترکیه روی آورند. اردوغان درباره سپرده‌های جدید لیر ترکیه، گفت که شهروندان ترکیه دو ضمانت دارند، یکی از بانک مرکزی ترکیه و دیگری از خزانه‌داری. اردوغان تاکید کرد که ابزار جدید برای تضمین ثبات مالی ایجاد شده که این ابزار مغایر با قانون اساسی نیست.


 وی با اشاره به پایان نوسان‌های اخیر ارزش لیر گفت: نرخ ارز در مدت زمان بسیار کوتاهی تثبیت خواهد شد. اردوغان استدلال کرد که حزب مخالف و متحدانش می خواهند جایگاه لیر ترکیه را به دلار آمریکا و یورو بدهند. از آنجا که اردوغان اواخر دوشنبه شب جایگزین‌های مالی جدیدی را برای حساب‌های پس انداز لیر ترکیه اعلام کرد، لیر ترکیه به شدت بهبود یافت. ارزش دلار در برابر لیر ترکیه از ۱۸.۳۶ در روز دوشنبه به ۱۰.۲۳ در روز پنجشنبه طبق داده های رسمی معادل ۴۴.۳ درصد کاهش یافت. ساعت ۲۱:۲۵ جمعه به وقت محلی ترکیه، ارزش دلار در برابر لیر ۱۰.۷۲ بود.


اردوغان تاکید کرد که قدرت لیر ترکیه از زیرساخت‌های اقتصادی، ظرفیت تولید و بخش مالی قوی آن ناشی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی و الگوی جدید اقتصادی به برداشت ها و نوسان های غیرمنطقی قیمتی که با هدف برهم زدن اعتماد سپرده گذاران بود، پایان داد. وی افزود: با افرادی که اظهارات سفته بازی در مورد نرخ ارز را مطرح می کنند برخورد قانونی خواهد شد و سازمان تنظیم مقررات و نظارت بانکی (BDDK) اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده است. وی تصریح کرد: هدف ما کاهش نوسان‌های نرخ ارز برای سرمایه گذاران، صنعتگران و سپرده گذاران، تقویت ارزش لیر ترکیه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر