دیپلمات روسی:

هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد

به گفته ماریا زاخارووا، موضع روسیه از همان ابتدای کار روی برجام بدون تغییر مانده است.
کد خبر : ۱۲۹۲۰۸
برجام

به گزارش ایبِنا به نقل از تاس، روز جمعه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره جایگزین‌های برجام گفت: روسیه معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران همچنان به روز است و جایگزین دیگری ندارد.


وی گفت: این توافق موضوعیت خود را از دست نداده و همه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامل ایالات متحده، باید آن را رعایت کنند و ما بر آن اصرار داریم. در مورد هرگونه جایگزین احتمالی برای احیای برجام، روسیه مصر است که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.


به گفته زاخارووا، موضع روسیه از همان ابتدای کار روی این برنامه بدون تغییر مانده است. به همین ترتیب، زمانی که ایالات متحده به طور یکجانبه از آن خارج شد، ما همچنان اصرار داشتیم که این سند هیچ جایگزینی ندارد. زمانی که واشنگتن بار دیگر موضع خود را به نفع این توافق تغییر داد، ما به موضع قبلی خود پایبند ماندیم و به همین دلیل است که به عنوان شرکای واقعی در این مذاکرات شرکت می‌کنیم تا هر چه زودتر این توافق را بازگردانیم.


برجام که به توافق هسته ای ایران نیز معروف است، در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، بریتانیا، چین، آمریکا و فرانسه) و آلمان امضا شد. بر اساس این توافق، ایران متعهد شد که در ازای کنار گذاشتن تحریم هایی که قبلاً توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد برنامه هسته ای خود اعمال شده بود، فعالیت های هسته ای خود را محدود کند و آنها را تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دهد. آینده این توافق با خروج یک جانبه ایالات متحده در ماه می ۲۰۱۸ و تحریم های یک جانبه صادرات نفت واشنگتن علیه تهران زیر سوال رفت. ایران استدلال‌ کرد که سایر شرکت‌کنندگان، اول از همه اروپایی‌ها، برخی از تعهدات خود را در حوزه اقتصادی نادیده ‌گرفتند، بنابراین این توافق را بی‌معنا ‌کردند. با این اوصاف، ایران به تدریج شروع به کاهش تعهدات خود در این قرارداد کرد. دور هفتم مذاکرات در مورد احیای توافق هسته ای ایران در ۱۷ دسامبر در وین به پایان رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر