خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان ششم دی‌ماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه، ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۲۶۲
اقتصاد جهانی

 به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از نوسان قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و افزایش اندک قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت نوسان داشت


روز دوشنبه قیمت نفت نوسان داشت و نفت برنت افزایش یافت در حالی که پس از لغو هزاران پرواز خطوط هوایی در ایالات متحده در تعطیلات کریسمس در بحبوحه افزایش موارد ابتلای  COVID-۱۹، قیمت نفت خام آمریکا کاهش یافت. تا ساعت ۴:۲۳ صبح به وقت تهران بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۱ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش به ۷۳.۳۸ دلار در هر بشکه رسید کخه در روز جمعه معامله نشد زیرا بازارهای ایالات متحده برای تعطیلات کریسمس بسته بودند. قیمت نفت خام برنت پس از کاهش ۰.۹۲ درصدی در روز جمعه، ۴۰ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۶.۵۴ دلار در هر بشکه رسید. هر دو نفت هفته گذشته ۳ تا ۴ درصد افزایش یافتند، زیرا داده‌های اولیه نشان داد که ممکن است سویه اومیکرون کووید-۱۹ باعث سطح خفیف‌تری از بیماری شود.


 این سویه با قابلیت انتقال بسیار باعث افزایش تعداد موارد ابتلای COVID-۱۹ در سراسر جهان می شود. در سه روز گذشته، هزاران مسافری که در ایام کریسمس سفر می کردند، پس از لغو پروازهای خطوط هوایی ایالات متحده به دلیل کمبود کارکنان مرتبط با کووید، سرگردان شدند. هفته گذشته در اروپا، قیمت گاز طبیعی با کاهش عرضه، به بالاترین حد خود رسید و از قیمت نفت خام برنت حمایت کرد. روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که اتحادیه اروپا تنها می‌تواند سیاست‌های خود را به خاطر قیمت‌های بی‌سابقه بنزین سرزنش کند چرا که برخی از اعضای این اتحادیه گاز ارزان روسیه را با قیمت‌های بسیار بالاتر در داخل اتحادیه می‌فروشند. سرمایه گذاران نفت هم روی جلسه بعدی اوپک پلاس در ۴ ژانویه متمرکز هستند. اوپک پلاس برای تصمیم گیری در مورد ادامه افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه تشکیل جلسه خواهند داد. روز جمعه الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: به باور روسیه، قیمت نفت در سال آینده به طور قابل توجهی تغییر کرده و تقاضا تنها تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه گیری باز می گردد.



  •  با بسته بودن بازارهای منطقه برای تعطیلات کریسمس، سهام های بازار آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت


در معاملات روز دوشنبه سهام های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت و بازارهای عمده در این منطقه برای تعطیلات بسته بودند. سهام های چین کمی افزایش یافت کامپوزیت شانگهای ۰.۱۵ درصد و مؤلفه شنژن ۰.۲۱۴ درصد رشد یافت. داده های منتشر شده اداره ملی آمار چین نشان داد که سود صنعتی چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۱۹ درصد سقوط کرد در حالی که شاخص تاپیکس  ۰.۳۳درصد سقوط کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۲۵ درصد سقوط کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن بالاتر از حد ثابت معامله شد. بازارهای بزرگ آسیا و اقیانوسیه مانند استرالیا و هنگ کنگ به دلیل تعطیلات کریسمس بسته هستند.



  • بازار ارزها و ارز رمزنگاری شده


 شاخص دلار از ضعیف ترین سطح خود، نزدیک به یک هفته گذشته در برابر رقبای خود افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از کاهش اخیر  در ۹۶.۰۸۳ بود. ین ژاپن با ۱۱۴.۴۳ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطوح زیر ۱۱۴ در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته بود. دلار استرالیا پس از افزایش در هفته معاملاتی قبل، به ۰.۷۲۳۸ دلار رسید.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۹:۱۰ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۱۸ درصدی در ۵۰۹۴۵.۹۰ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۲۵ درصدی در۴۰۶۶.۶۲ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا اندکی افزایش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا افزایش یافت و بالاتر از سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس باقی ماند، در حالی که سود کمتر خزانه داری ایالات متحده افزایش ارزش دلار را جبران کرد. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۱۵ صبح به وقت تهران با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۱۱.۳۱ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با اندکی تغییر در ۱۸۱۲.۰۰ دلار بود. سود اوراق خزانه داری ایالات متحده از بالاترین میزان در بیش از یک هفته گذشته، کاهش یافت. سود اوراق کمتر، هزینه نگهداری شمش را کاهش می دهد. در حالی که موارد ابتلای کمتر کووید-۱۹ خریداران را تشویق کرد تا هزینه‌های کالاها و خدمات را افزایش دهند.  تحلیل گران گفته اند که احتمالاً معاملات طلا در این هفته ضعیف و محدود باقی می ماند. روز جمعه بازارهای سهام اروپا و آسیا افزایش هفتگی را ثبت کردند، در حالی که دلار بدترین هفته خود را در سه ماه اخیر ثبت کرد، با وجود نشانه هایی از این که سویه اومیکرون به طور قابل توجهی رشد اقتصاد جهانی را از مسیر خود خارج نمی کند. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۲.۹۵ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد کاهش به ۹۷۰.۳۴ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۹۵۴.۳۵ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر