معاون وزیر اقتصاد:

دستیابی به رشد اقتصادی با تورم بالا امکان‌پذیر نیست

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم خط قرمز ماست و حتی به‌ بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد، گفت: با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم.
کد خبر : ۱۲۹۲۹۰
سبحانیان

به گزارش ایبِنا، سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: دو معضل اساسی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی در دهه گذشته و تورم بسیار بالا و بی‌سابقه است و تا نتوانیم برنامه‌ای سازگار و منسجم برای پیگیری و حل این دو معضل داشته باشیم، عملاً اقتصاد ما به جایی نخواهد رسید.


سبحانیان افزود: اگر این مسئله فهم نشود که ما با تورم بالا نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم به مقصود اصلی نخواهیم رسید.


معاون وزیر اقتصاد گفت: برخی مسئولان سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که به تورم می‌انجامد، اما تورم خط قرمز ماست و حتی به‌بهانه حمایت از مردم و کمک به آن‌ها نباید به آن دامن زد.


او با بیان این که برنامه با فرض تداوم تحریم‌ها نوشته شده است گفت: اهم اقداماتی که می‌تواند در جهت کنترل تورم و رشد اقتصادی اتفاق بیفتد در نقشه راه دولت آمده و فهرست شده است.


سبحانیان با تصریح به این‌که مجوز کسب‌وکار حق شهروندی است و باید به‌سهولت و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: ۳ هزار مجوز کسب‌وکار را شناسایی کرده‌ایم که تا پایان سال تلاش می‌کنیم ۸۰ درصد آن‌ها ساده‌سازی و برطرف شود.


علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی نیز، برنامه رشد غیرتورمی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طولانی‌ترین تورم را ایران در تاریخ بشر دارد.


سعدوندی گفت: اگر بتوانیم برنامه‌ای ارائه کنیم که اکثر مردم بپذیرند و اقناع بشوند و بتوانیم انتظارات تورمی را مدیریت کنیم می‌توان تورم را هم کنترل کرد.


او با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور از سال ۹۰ افزود: متأسفانه مقدار سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک کمتر شده است.


این کارشناس اقتصادی یکی از نکات مثبت برنامه دولت را تأکید بر رفع موانع تولید دانست و گفت: این می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود.


سعدوندی تأکید کرد: نباید رفت به‌سمت سیاست‌های غیرتورمی که منجر به رکود می‌شود.


حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز اقدام دولت را در تدوین برنامه مدون و منسجم برای رشد اقتصادی و کنترل تورم اقدامی پسندیده دانست و اضافه کرد: این می‌تواند سیگنال مثبتی به فعالان اقتصادی بدهد.


سلاح‌ورزی گفت: کلیات برنامه باارزش است، اما در جزئیات برخی ابهامات و اشکالاتی وجود دارد مثلاً به‌نظر می‌رسد که رشد اقتصادی و تورم را در سطح کلان اقتصاد دیده‌اند و به آن تقلیل داده‌اند و به عوامل و زمینه‌های نهادی و ساختاری رکود تورمی در اقتصاد ایران اشاره نشده است، از جمله بحث کیفیت حکمرانی، فساد، بحث مرتبط با امنیت سرمایه‌گذاری و تضمین حق مالکیت و رفع موانع کسب‌وکار.


نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: این نقشه راه به‌نوعی فاقد برنامه زمان‌بندی و فاقد عدد و رقم و هدف‌گذاری مشخص است.
سلاح‌ورزی از حذف ارز ترجیحی هم حمایت کرد و گفت: مهمترین نگرانی فعالان اقتصادی، اقتصادِ پیش‌بینی‌ناپذیر است.

برچسب ها: تورم رشداقتصادی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر