خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هفتم دی‌ماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت، ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۲۹۲
بازار مالی

 به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و ثبات ارزش دلار و ثبات قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


با کاهش نگرانی ها در مورد اومیکرون، قیمت نفت نزدیک به بالاترین سطح یک ماهه قرار گرفت. روز سه‌شنبه با رسیدن قیمت معاملات به بالاترین حد یک ماهه گذشته و پیش بینی اینکه سویه اومیکرون کرونا تنها تأثیر محدودی بر تقاضای جهانی خواهد داشت، افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۴:۴۵ صبح به وقت تهران با ۷ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به ۷۸.۶۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۸ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۷۵.۷۵ دلار در هر بشکه رسید و برای پنجمین بار متوالی افزایش یافت. هر دو نفت در محدوده اوج روز دوشنبه معامله می شدند که بالاترین قیمت آنها از اواخر ماه نوامبر بوده است. روز دوشنبه، وزیر بهداشت بریتانیا گفت انگلیس تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ هیچ محدودیت جدیدی برای کووید-۱۹ نخواهد داشت و این دولت منتظر شواهد بیشتری است تا دریابد که آیا خدمات بهداشتی و درمانی می تواند با نرخ بالای موارد ابتلا مقابله کند یا خیر. با این حال، با کاهش خدمه، بیش از ۱۳۰۰ پرواز خطوط هوایی ایالات متحده در روز یکشنبه لغو شد.


قیمت نفت در سال جاری حدود ۵۰ درصد افزایش یافته که با بهبود تقاضا و کاهش عرضه توسط اوپک پلاس، حمایت می شود. سرمایه گذاران منتظر نشست اوپک پلاس در ۴ ژانویه هستند، که تصمیم خواهد گرفت که آیا به افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه ادامه دهد یا خیر. اوپک پلاس در آخرین نشست خود به برنامه های خود برای افزایش تولید در ژانویه با وجود اومیکرون پایبند بود.



  • بازار سهام آسیا رشد داشت


اس اند پی ۵۰۰ با رکورد دیگری در وال استریت بسته شد و سهام های آسیا در معاملات روز سه شنبه تا حد زیادی افزایش یافت. نیک کی ۲۲۵ ژاپن با رشد ۱.۱۳ درصدی در بازارهای اصلی منطقه و شاخص تاپیکس ۱.۰۴ درصد رشد کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ اندکی کاهش یافت. سهام های فناوری چین در فهرست هنگ کنگ تا حد زیادی سقوط کرد، به طوری که سهام تن سنت ۲.۸۷ درصد و میتوان  ۲.۲۱ کاهش یافت. از سوی دیگر، سهام علی بابا ۰.۴۴ درصد افزایش یافت. شاخص فناوری هنگ سنگ ۰.۹۹ درصد کاهش یافت. این تغییرات پس از آن صورت گرفت که فایننشال تایمز گزارش داد شرکت دی دی کارمندان را برای مدت نامحدودی از فروش سهام خود منع کرده است. عدم اطمینان در مورد چشم انداز شرکت های چینی که به دنبال عرضه اولیه عمومی سهام در خارج از کشور هستند، باقی ماند. در چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۱۶ درصد کاهش یافت در حالی که مؤلفه شنژن ۰.۱۰۳ درصد رشد کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۱۲ درصد رشد کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۰.۲۱ درصد افزایش یافت. روز سه شنبه بازارهای استرالیا به دلیل تعطیلات تعطیل هستند.



  • وال استریت سبزپوش شد


در طول شبانه روز گذشته، اس اند پی ۵۰۰ با جهش ۱.۴ درصدی به شصت و نهمین رکورد پایانی سال رسید. کامپوزیت نزداک نیز با افزایش ۱.۳۹ درصدی به ۱۵۸۷۱.۲۶ رسید. داوجونز با ۳۵۱.۸۲ واحد صعود به ۳۶۳۰۲.۳۸ واحد رسید.



  • بازارارز و ارزهای رمزنگاری شده


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۰۹۷ قرار داشت که همچنان از سطح هفته گذشته، پایین‌تر است. ین ژاپن به دنبال تضعیف دیروز در برابر دلار آمریکا، با ۱۱۴.۸۷ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۲۳۶ دلار بود که پس از صعود هفته گذشته، رشد خود را حفظ کرد.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز ساعت ۱۱:۳۲ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۳.۸۱ درصدی در ۴۹۲۰۶.۱۸ دلار و اتریوم با کاهش ۴.۱۳ درصدی در ۳۹۱۵.۷۲ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز سه‌شنبه طلا در محدوده بالاترین سطح یک هفته اخیر خود باقی ماند در حالی که دلار و سود خزانه‌داری آمریکا، تا حد زیادی ثابت بودند. هر اونس طلا در ساعت ۴:۱۸ صبح به وقت تهران، در ۱۸۱۰.۷۶ دلار ثابت بود. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۱۱.۷۰ دلار رسید. سود بیشتر هزینه نگهداری شمش را افزایش می‌دهد، در حالی که دلار ضعیف‌تر باعث می‌شود طلا برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر شود.


آمارهای دولتی روز سه شنبه نشان داد که نرخ بیکاری ژاپن در ماه نوامبر به ۲.۸ درصد افزایش یافت. روز دوشنبه بانک مرکزی چین اعلام کرد که چین در سال آینده سیاست پولی خود را انعطاف‌پذیر حفظ می کند زیرا به دنبال تثبیت رشد و کاهش هزینه‌های تامین مالی برای کسب‌وکارها در شرایط  مخالف رو به رشد اقتصادی است. تحلیل گران گفته اند که احتمالاً معاملات طلا در این هفته ضعیف و محدود باقی می ماند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها