کالاهای اساسی تولید داخل معاف از مالیات بر ارزش افزوده

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بیشتر کالاهای اساسی تولید داخل مانند برنج، لبنیات و انواع روغن نباتی از مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید معاف هستند.
کد خبر : ۱۲۹۳۴۴
مالیات

به گزارش ایبِنا؛ محمد مسیحی در نشست خبری با اشاره به اینکه قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی امسال اجرایی می‌شود، افزود: پس از سیزده سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، نیمه نخست امسال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تصویب و از ۱۳ دی ماه امسال قانون جدید اجرایی خواهد شد.


وی درباره ویژگی‌های قانون جدید گفت: حمایت از تولید با امکان استرداد مالیات به‌ویژه در بخش ماشین‌آلات خطوط تولید یکی از نقاط قوت این قانون محسوب می‌شود. همچنین اشخاص حقوقی از شروع فعالیت خود امکان استفاده از اعتبار مالیاتی را بر مبنای قانون جدید خواهند داشت و مشکلات و موانع گذشته مرتفع شده است.


مسیحی با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی نیازمند اصلاح هستند تصریح کرد: پایه اصلی معافیت‌ها در قانون جدید حمایت از سبد مصرفی خانوار است و پس از آن مباحث درمانی از جمله بیمه‌های عمر، زندگی و درمان را در بر گرفته است.


وی ادامه داد: خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح همچنین و آب مصرفی محصولات کشاورزی و بیمه آن‌ها هتل‌های ۳ ستاره و پایین‌تر مهمانپذیرها از این مالیات معاف شدند البته قند و شکر که پیش‌تر مشمول معافیت بود به شمول مالیات تغییر کرده است.


مسیحی به ویژگی‌های قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و یادآور شد: اصلاح فرایند دادرسی مالیاتی، متناسب‌سازی جرایم مالیاتی، حمایت از تولید و کشاورزی از جمله این موارد هستند و با آماده شدن سامانه پایانه‌های فروشگاهی بستری برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است که این مالیات به حلقه آخر یعنی مصرف کننده منتقل خواهد شد.


وی با بیان اینکه برخی کالاهای وارداتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده اند گفت: این کالاها در زمان عرضه مشمول مالیات نخواهند بود.


مسیحی گفت: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا، جواهر و پلاتین بکار رفته در آن‌ها از پرداخت این مالیات معاف می‌شود، اما اجرت ساخت، سود و کارمزد مشمول ۹ درصد مالیات برارزش افزوده خواهد بود و از تاریخ ۱۳ دی، صرفا این موارد مشمول هستند و مردم و خریداران مراقب باشند تا در مواردی غیر از این از آن‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود.


مسیحی درباره افزایش بلیت هواپیما در پی پرداخت ۹ درصد مالیات شرکت‌های هواپیمایی در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۸، شرکت‌های هواپیمایی مشمول عوارض ۵ درصدی بود که با اجرای قانون جدید که خدمات هوایی نیز مشمول مالیات می‌شوند، این عوارض ۵ درصد حذف می‌شود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده جایگزین ۵ درصد عوارض خاص می‌شود.


وی افزود: در قانون مالیات برارزش افزوده، شرکت‌های هواپیمایی هرگونه مالیاتی که در زمان خرید هواپیما، تجهیزات و هرگونه هزینه‌های موردنیاز پرداخت می‌کنند، امکان کسر از مالیات ۹ درصد دارند، برآیند این اعمال نرخ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعا بیشتر از ۵ درصد عوارض در قانون سابق نیست و نباید افزایش قیمتی را از این بابت داشته باشند.


معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به میزان درآمدهای ۹ ماهه مالیاتی افزود: در ۹ ماهه سال جاری وصولی مالیاتی ۶۰ درصد رشد داشته و ۱۰۸ درصد نسبت به بودجه مصوب تحقق پیدا کرده است، و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه محقق شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر