کنترل رعایت موارد بهداشتی در اصناف با روش «خوداظهاری»

رئیس اتاق اصناف ایران از تصویب لغو هزینه‌ای تحمیلی بر اصناف در هیات مقررات‌زدایی و کنترل رعایت موارد بهداشتی در اصناف با روش «خود اظهاری» خبر داد.
کد خبر : ۱۲۹۳۷۳
سعید ممبینی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران ، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با پیگیری‌های اتاق اصناف ایران و به موجب مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار، هزینه‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به واحدهای صنفی فعال در زمینه اقلام خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تحمیل شده بود، برداشته شد و پس از ابلاغ از سوی این وزارتخانه اطلاع رسانی و اجرا خواهد شد.


ممبینی اظهار کرد: به عنوان بزرگترین مجوز دهنده کسب و کار در کشور از نظر تعداد و تنوع موضوع فعالیت، اتاق اصناف ایران یکی از ۹ عضو اصلی «هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار» است و از این رو موارد مرتبط با اصناف را احصاء و در صورت لزوم در این هیات مطرح می کند.


رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: در جلسه اخیر هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار که روز ۶ دی ۱۴۰۰ برگزار شد به اجرای غیرصحیح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی پرداختیم.


وی تصریح کرد: به موجب این قانون برخی از صنوف (قنادان، نانوایان، رستوران ها ، بنکداران غذایی، سوپرمارکت‌ها و…) برای دریافت پروانه کسب و ادامه فعالیت باید شرایط لحاظ شده در این قانون را رعایت می‌کردند. در پی اجرای این قانون و بنابر آنالیز گزارش‌های رسیده از سوی اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور به اتاق اصناف ایران، دستورالعمل وزارت بهداشت در اجرای این قانون، غیرکارشناسانه و مخل محیط کسب و کار تشخیص داده شد.


رئیس اتاق اصناف ایران گفت: ما با رعایت اصول بهداشتی در اصناف کاملا موافقیم و از آن حمایت خواهیم کرد ولی به انعقاد قرارداد با دفاتر خدمات سلامت با هزینه حدود ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان (بسته به نوع شغل) یا استخدام مشاور و یا کارمند بهداشتی مخالف هستیم. لذا طبیعی است که هر یک از این روش‌ها، برای واحدهای صنفی هزینه‌بر و مخل کسب و کار بوده و ما برای اصلاح آن اقدام نماییم.


ممبینی بیان کرد: اتاق اصناف ایران به هیات مقررات زدایی پیشنهاد کرد تا وزارت بهداشت ضوابط بهداشتی هر صنف را ابلاغ کند و واحدهای صنفی موظف شوند تا این ضوابط را رعایت و از طریق خود اظهاری میزان این رعایت را اعلام کرده، وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌های نظارتی، بر رعایت این ضوابط نظارت کند. چنانچه انحراف جزئی از ضوابط مشاهده شد اخطار دریافت کرده و اگر انحراف جدی از ضوابط دیده شد، واحد صنفی متخلف پلمب شود.


وی اظهار کرد: به این ترتیب، هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار در ششم دی ماه استدلال های اتاق اصناف ایران را پذیرفت بر این اساس مقرر شد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به منظور حذف اخذ هر گونه وجوه از متصدیان مراکز و اماکن عمومی و واحدهای صنفی و جلوگیری از الزام آن ها به انعقاد قرارداد با دفاتر سلامت، ظرف دو هفته، ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی موضوع ماده واحده اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را اصلاح کند.


ممبینی گفت: همچنین مقرر شد وزارت بهداشت ظرف مدت ۲ هفته، ضوابط بهداشتی هر یک از اماکن و مراکز مشمول آئین نامه مذکور را به تفکیک نوع شغل احصاء و به منظور انجام امر خود کنترلی و خود اظهاری ضوابط بهداشتی به صورت مستقل، مراتب را با کمک اتاق اصناف ایران به واحدهای صنفی مشمول منعکس کند. واحدهای صنفی نیز پس از اجرای این ضوابط، خود اظهاری خواهند کرد. ضمن این که مقرر شد چنانچه واحدهای صنفی امکان این کار را نداشته باشند، مختار به استفاده از خدمات دفاتر مشاوره، انتخاب مشاوران و یا استخدام مشاور کنند.


همچنین مقرر شد هیات مقررات زدایی رأسا از طریق هیأت دولت، اصلاحیه آیین نامه اجرایی هیأت وزیران (مورخ ۱۹/۰۶/۱۳۹۹) در خصوص تعیین مبالغی جهت وصول از اصناف توسط دفاتر بهداشت سلامت ( بخش خصوصی) را ملغی کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر