11 دی 1400 - 16:13

اجرای آزمایشی تامین مالی زنجیره‌ای با ۷ بانک عامل

بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت از امروز طرح تأمین مالی زنجیره‌ای تولید را با بانک‌های ملی، ملت، صنعت و معدن، پارسیان، تجارت، صادرات و مسکن کلید زد.
کد خبر : ۱۲۹۴۰۴
امضای تفاهمنامه اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری تأمین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی میان وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل با حضور سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. 


بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت از امروز طرح تأمین مالی زنجیره‌ای تولید را با بانک‌های ملی، ملت، صنعت و معدن، پارسیان، تجارت، صادرات و مسکن کلید زد که در این روش به جای تمرکز صرف در دریافت تسهیلات مستقیم و نقدی، فرآیند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات به شکل برات الکترونیک صورت می‌گیرد. 


این تفاهم نامه فعلا به صورت آزمایشی در زنجیره فلزات، خودرو،  ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی و ماشین آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به دیگر صنایع نیز تسری می‌یابد. 

همچنین در این روش به جای تسهیلات نقدی می‌توان از ابزارهای اعتباری مانند اوراق و برات و همچنین فاینانس استفاده کرد که علاوه بر کاهش نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها منابع بانکی نیز به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی هدایت می‌شود.


هدایت اعتبارات به سمت تولید


محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای تولید کشور از سال ها قبل شروع شده اما بانک‌ها آمادگی لازم را نداشتند، ادامه داد: باید تلاش کنیم در سیستم بانکی تمام ابزارهای تامین مالی را داشته باشیم اما متاسفانه محدودیت های بسیاری در این بخش داریم. سفته و برات الکترونیکی که مدتی است در نظام بانکی شروع شده و در بانک ملی هم پیشرفت‌های خوبی داشته و همچنین پروژه گام می‌تواند تکمیل‌کننده یکدیگر و روش‌های مناسبی برای تامین مالی زنجیره ارزش باشد. 


فرزین تصریح کرد: با اجرای این طرح تسهیلات در جایگاه خودش قرار می‌گیرد و انحرافی نخواهد داشت و در واقع اطمینان پیدا می کنیم که اعتبارات به سمت تولید تزریق خواهد شد. همچنین این طرح منجر به تامین مالی مناسب برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی نیز می‌شود. 


هوشمندسازی اقتصاد کشور


حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه وزیر صمت به طور مداوم در جلسات مرتبط این طرح حضور داشته و هدایت و مدیریت پروژه را برعهده داشتند، تصریح کرد: ما در بانک صنعت و معدن کار را با یک شرکت بزرگ خودرویی به صورت آزمایشی آغاز کردیم. در فاز یک ۴ زنجیره و در فاز دوم ۱۰ شرکت را در زنجیره خودرویی تامین مالی کردیم. 


وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر این سیستم در بانک صنعت و معدن اجرایی و عملیاتی شده است. در ۱۰روز گذشته دستورالعمل های مرتبط از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و پوشش قانونی نیز برای این کار به وجود آمد.


مهری با اشاره به اراده جدی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی ۳چرخه پرداخت یا چرخه مالی، اطلاعات عمومی و لجستیکی دارد که خوشبختانه روی پلتفرم فناوری اطلاعات قرار گرفت. این طرح کاملا شفاف و تسهیل‌گر است و کاهش هزینه مبادله و اخذ وثائق را نیز به دنبال دارد. 


به گفته وی، تامین مالی زنجیره‌ای باعث هوشمندسازی اقتصاد کشور و نظارت دستگاه‌های مرتبط خواهند شد. ضمن اینکه قیمت تمام شده کالا را واقعی می‌کند و فاکتور صوری را نیز از بین می‌برد.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن سرعت بخشی به تسهیلات، هدایت اعتبارات در جهت تولید، شفافیت بالا، صحت‌سنجی و اعتبارسنجی مشتریان و تسهیل‌گری در امور را از دیگر مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای دانست.


مهری تاکید کرد: بانک صنعت و معدن از ماه آینده قطعا خارج از این سیستم تسهیلاتی پرداخت نخواهد کرد. 


ایجاد ارزش افزوده بیشتر 


کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان نیز در این مراسم با اشاره به یکی از مفاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: قراردادهای بانکی در قانون رفع موانع تولید و تسهیل کسب و کار استاندارد شده است و مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد. برهمین اساس اجازه دهید اصلاحیه پذیرش اسناد الکترونیکی با امضای الکترونیکی در تفاهم نامه جدید امروز قید شود چراکه ما بانک‌ها حق اضافه کردن موردی به قراردادها و تفاهم نامه‌های بانکی را نداریم و این تفاهم نامه بین ۷ بانک متحدالشکل است. 


وی با بیان اینکه اجرای تامین مالی زنجیره‌ای تاثیر بسزایی در توسعه تولید ملی دارد، افزود: در این روش منابع و اعتبارات به سمتی خواهد رفت که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند که به نفع اقتصادی ملی خواهد بود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر