خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان سیزدهم دی‌ماه

آخرین قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه، ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۴۶۱
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


روز دوشنبه قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، اگرچه نگرانی ها از کاهش تقاضا به دلیل شیوع سریع سویه جدید همه گیری، رشد آن را محدود کرد. نفت خام برنت تا ساعت۴:۳۲ صبح به وقت تهران با ۶۷ سنت یا ۰.۸۶ درصد افزایش به ۷۸.۴۵ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۷ سنت یا ۱.۰۲ درصد افزایش به ۷۵.۹۸ دلار در هر بشکه رسید. سال گذشته، قیمت نفت حدود ۵۰ درصد افزایش یافت، به دلیل بهبود اقتصاد جهانی پس از رکود همه‌گیری و محدودیت تولیدکنندگان، حتی در شرایطی که موارد ابتلا به بالاترین حد خود در سراسر جهان رسیده اند. کارشناسان بهداشتی ایالات متحده به آمریکایی‌ها هشدار دادند که خود را برای اختلالات جدی در هفته‌های آتی آماده کنند، با افزایش سفرهای تعطیلات، جشن‌های سال نو و بازگشایی مدارس پس از تعطیلات زمستانیٰ احتمال بیشتر شدن موارد ابتلا وجود دارد.


نظرسنجی رویترز در روز جمعه نشان داد، تحلیل گران نفت پیش‌بینی قیمت‌های خود را برای سال ۲۰۲۲ کاهش داده‌اند،  این نظرسنجی به سمت بهبود تقاضای سوخت پیش می‌رود و با تولید نفت بیشتر تولیدکنندگان، مازاد عرضه را به خطر می‌اندازد. طبق نظرسنجی از ۳۵ اقتصاددان و تحلیل گر پیش بینی شد که میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به ۷۳.۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید که حدود ۲ درصد کمتر از ۷۵.۳۳ دلار توافق شده در نوامبر است. این اولین کاهش در پیش بینی قیمت ۲۰۲۲ از زمان نظرسنجی ماه آگوست است. پیش‌بینی می‌شود که نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ به‌طور متوسط ​​۷۱.۳۸ دلار در هر بشکه باشد، در حالی که توافق ماه قبل از آن ۷۳.۳۱ دلار بود. شرکت‌های انرژی ایالات متحده در ۱۷ ماه متوالی دکل‌های نفت و گاز طبیعی اضافه کردند در حالی که قیمت‌های بالاتر برخی حفاری‌ها را پس از کاهش تقاضای ناشی از ویروس کرونا در سال گذشته به سمت چاه کشاند.


بر اساس گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی که روز پنجشنبه منتشر شد، تولید نفت خام آمریکا در ماه اکتبر تا ۱۱.۴۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که ۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت، زیرا در خلیج مکزیک به دلیل بهبود این منطقه از طوفان ها تولید افزایش یافت. چهار منبع گفتند که احتمال دارد که اوپک پلاس به برنامه خود برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه ماه فوریه و دیدار ۴ ژانویه پایبند خواهند بود. قیمت کالاها از انرژی و فلزات گرفته تا محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت، با وجود عرضه کم و بهبود اقتصادی قوی به دلیل جلوگیری از قرنطینه های گسترده با واکسیناسیون کووید-۱۹، سوخت های نیروگاهی پیشتاز این افزایش شد.



  • با شروع معاملات در سال ۲۰۲۲ سهام های آسیا نوسان یافت


روز دوشنبه با شروع معاملات در سال ۲۰۲۲ و بسته بودن برخی از بازارهای اصلی در این منطقه، سهام های آسیا نوسان داشتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ رشدهای قبلی را کاهش داد و در محدوده منفی سقوط کرد و ۰.۶۲ درصد کاهش یافت. روز دوشنبه معاملات سهام ها و تولیدی شرکت چینی اورگراند در هنگ کنگ متوقف شد. هیچ دلیل فوری برای توقف ارائه نشده است. سهام های فهرست هنگ‌کنگ از شرکت های وابسته به اورگراند، نوسان داشتند. سهام های گروه خودروهای جدید اورگراند چین ۹.۰۹ درصد افزایش یافت در حالی که خدمات املاک اورگراند ۰.۳۸ درصد کاهش یافت. سایر سهام های املاک در هنگ کنگ نیز کاهش یافت و سهام های کانتری گاردن ۲.۰۲ درصد سقوط کرد در حالی که سوناک ۸.۳۲ درصد سقوط کرد. شاخص املاک هنگ سنگ ۰.۵۷ درصد کاهش یافت. سهام های شرکت هوش مصنوعی چینی سن ستیم چند روز پس از اولین حضور قدرتمند در هنگ کنگ در هفته گذشته، ۲۷.۲۷ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۲۱ درصد رشد کرد در حالی که تایکس در تایوان ۰.۱۳ درصد رشد کرد. در جنوب شرق آسیا، شاخص استرت تایمز ۰.۲۷ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۰.۱۳ درصد کاهش یافت. بازارهای استرالیا، چین و ژاپن روز دوشنبه برای تعطیلات بسته هستند.



  • بازار ارز و ارزهای رمزنگاری شده


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از سقوط اخیر در ۹۵.۸۶۴ بود. ین ژاپن با ۱۱۵.۲۸ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطوح هفته گذشته در برابر دلار آمریکا بود. دلار استرالیا در ۰.۷۲۵ دلار بود که همچنان بالاتر از سطح معاملاتی قبل مشاهده شد.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۱۰:۲۹ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش۰.۱۷ درصدی در ۴۶۹۰۸.۵۹ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۱۲ درصدی در ۳۸۰۱.۵۰ دلار قرار داشت.



  • کاهش سالانه قیمت طلا


قیمت طلا تحت تاثیر رشد دوباره دلار، بیشترین کاهش سالانه خود را از سال ۲۰۱۵ نشان داد، در حالی که سرمایه‌گذاران برای آغاز سال جدیدی آماده می‌شوند که در آن عرضه پول با تهدید اومیکرون کاهش می یابد. طلای اسپات تا ساعت ۱۹:۴۳ بعد از ظهر شب گذشته به وقت تهران با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸۲۲.۱۱ دلار در هر اونس رسید، پس از رسیدن به اوج خود از ۲۲ نوامبر به ۱۸۲۷.۲۶ دلار ، که با کاهش ارزش دلار و سهام های جهانی همراه بود.


معاملات آتی طلای آمریکا نیز با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۸۲۳.۰۰ دلار رسید. طلا در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ درصد کاهش یافته است زیرا اقتصاد جهانی در حال بهبود، سرمایه گذاران بیشتری را به سمت دارایی های پرریسک تر سوق داده و علاقه به دارایی های امن مانند شمش را محدود کرده است. نشانه هایی وجود دارند مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی مهار چاپ پول را تسریع می‌کنند تا اقتصاد را بازگشایی کنند. به گفته یک تحلیل گر سود اوراق ۱۰ ساله ایالات متحده که در سال ۲۰۲۲ به همراه تورم گذرا (و البته نرخ های بهره بالاتر) به ۲ درصد می رسد، طلا ممکن است در یک روند نزولی قرار گیرد. نقره اسپات با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۳.۱۷ دلار در هر اونس رسید که امسال بیش از ۱۲ درصد کاهش داشت که بدترین عملکرد آن طی هفت سال گذشته است. پلاتین با ۰.۵ درصد کاهش به ۹۵۶.۵۰ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۴.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۸۷۱.۶۸ دلار رسید که بدترین افت سالانه خود را در شش سال اخیر داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها