خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان چهاردهم دی‌ماه

آخرین قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۴۷۵
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از  نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش سهام های وال استریت و افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • سهام‌های آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت


سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز سه‌شنبه نوسان داشت، طبق داده ها رشد فعالیت کارخانه‌های چین در ماه دسامبر شتاب داشته است. سهام های فناوری چین فهرست شده در لیست هنگ کنگ در معاملات روز سه شنبه سقوط کرد، به طوری که سهام تن سنت ۱.۵۹ درصد کاهش یافت و میتوان ۱.۶۱ درصد کاهش یافت. شاخص تکنولوِژی هنگ سنگ ۱.۱۸ درصد کاهش یافت. این ضررها پس از آن اتفاق افتاد که تنظیم‌کننده فضای سایبری چین اعلام کرد که از ۱۵ فوریه، پلتفرم‌های اینترنتی با داده‌های بیش از ۱ میلیون کاربر قبل از فهرست شدن در خارج از کشور باید مورد بازبینی امنیتی قرار گیرند. سهام های گروه چینی اورگراند پس از توقف روز دوشنبه، برای مدت کوتاهی بیش از ۶ درصد افزایش یافت. به گزارش فکت ست، این سهام آخرین بار حدود ۳ درصد بالاتر بود، اگرچه به پایین ترین سطح خود یعنی ۱.۴۲ دلار هنگ کنگ (حدود ۰.۱۸ دلار) در شب کریسمس نزدیک است.


روز سه شنبه اورگراند اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ شاهد فروش قراردادی املاک به ارزش ۴۴۳.۰۲ میلیارد یوان (حدود ۶۷.۶۷ میلیارد دلار) بوده که بیش از ۳۰ درصد نسبت به رقم سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است. شاخص جامع تر هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۱۵ درصد سقوط کرد. سهام های چین نیز کاهش یافت. کامپوزیت شانگهای ۰.۳۶ درصد سقوط کرد در حالی که مؤلفه شنژن ۰.۷۹ درصد سقوط کرد. رشد فعالیت کارخانه های چین در ماه دسامبر شتاب گرفت. PMIخرید تولیدی Caixin/Markit به ۵۰.۹ رسید که از ۴۹.۹ در نوامبر افزایش یافت. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که این رقم در ماه دسامبر به ۵۰ برسد. PMI خرید ماه دسامبر که هفته گذشته منتشر شد، شتاب رشد فعالیت کارخانه‌های را نشان داد. PMI رسمی تولید برای دسامبر از ۵۰.۱ در نوامبر به ۵۰.۳ رسید. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۱.۷۷ درصد صعود کرد در حالی که شاخص تاپیکس ۱.۹۱ درصد رشد کرد. در استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، ۲.۰۱ درصد افزایش یافت. سهام ژاپن و استرالیا سال معاملاتی خود را از روز سه شنبه پس از تعطیلات دوشنبه آغاز کردند. کاسپای کره جنوبی ۰.۱۶ درصد سقوط کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۰.۳۹ درصد افزایش یافت.



  • وال استریت سبزپوش شد


داوجونز و اس اند پی ۵۰۰ در اولین روز معاملاتی خود در سال ۲۰۲۲ با افزایش بسته شدند. داو جونز با ۲۴۶.۷۶ واحد جهش به ۳۶۵۸۵.۰۶ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۶۴ درصد افزایش به ۴۷۹۶.۵۶ واحد رسید. کامپوزیت نزداک با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۵۸۳۲.۸۰ رسید.



  • ارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۲۱ بود. ین ژاپن با ۱۱۵.۷۹ در هر دلار معامله شد که همچنان ضعیف تر از سطوح زیر ۱۱۴.۹ در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته بود. دلار استرالیا در ۰.۷۲۱۲ دلار بود که پایین تر از سطح دیروز مشاهده شد.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت  ۹:۲۵ صبح به وقت تهران قیمت بیت کوین با افزایش ۰.۴۵ درصدی در ۴۶۱۲۳.۸۷ دلار و قیمت اتریوم با افزایش ۱.۰۹ درصدی ۳۷۳۹.۴۴ دلار قرار گرفت.



  •  طلا بیش از ۱ درصد سقوط کرد


قیمت طلا در روز دوشنبه بیش از ۱ درصد کاهش یافت، با کاهش نگرانی سرمایه گذاران از اومیکرون و به دنبال آن افزایش ریسک در سهام ها، قیمت شمش را تحت فشار قرار گرفت. هر اونس طلای اسپات تا ساعت ۱۰:۰۷ شب گذشته با ۱.۵ درصد کاهش به ۱۸۰۰.۶۸ دلار رسید و بیشترین کاهش یک روزه خود را در بیش از یک ماه گذشته رقم زد. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۱.۶ درصد کاهش به ۱۸۰۰.۱۰ دلار رسید.


به گفته یک استراتژیست ارشد بازار: افزایش سود اوراق، دلار قوی تر و ریسک بیشتر باعث تقویت سهام و فشار بر بازار طلا می شود. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به اوج خود در شش هفته گذشته رسید و جذابیت شمش را کاهش داد. علی رغم افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا، تعداد مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان نسبتاً کم است و باعث شده بسیاری از دولت ها از اعمال قرنطینه خودداری کنند. سرمایه گذاران انتظار دارند موج جدید کروناویروس موقتی باشد. با پیش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا در مسیر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ باقی بماند دلار در برابر ارزهای اصلی افزایش یافت و طلا را برای خریداران خارجی گران‌تر کرد و سود اوراق قرضه دولتی را بالا برد. قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ بزرگ ترین کاهش سالانه خود از سال ۲۰۱۵ را ثبت کرد و در پایان سال ۳.۶ درصد کاهش یافت.


یک تحلیل گر با پیش‌بینی قیمت ۱۶۵۰ دلاری طلا در پایان سال، گفت: افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش تورم آمریکا در طول سال ۲۰۲۲ می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. نقره با ۱.۹ درصد کاهش به ۲۲.۸۲ دلار در هر اونس، پلاتین ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۹۵۳.۸۷ دلار و پالادیوم ۳.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۸۱۹.۶۱ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها