معاون فنی گمرک عنوان کرد؛

افزایش صادرات غیرنفتی به ۴۶ میلیارد دلار تا پایان سال

معاون فنی گمرک گفت: پیش بینی می‌کنیم با شتاب رشد کنونی میزان صادرات غیرنفتی تا پایان سال به ۴۶ میلیارد دلار برسد.
کد خبر : ۱۲۹۷۱۶
گمرک

به گزارش ایبِنا​، فرود عسگری در ارتباط تصویری با استودیو خبر ۲۱ پنجشنبه شب شبکه یک سیما افزود: تا نیمه اول امسال به طور میانگین ماهانه سه و نیم میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم.


وی ادامه داد: صادرات از شهریور امسال شتاب بیشتری گرفته است و به طور میانگین ماهانه پنج میلیارد دلار صادرات داریم و امسال تاکنون به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.


آقای عسگری پیش بینی کرد با این شتاب تا پایان سال به ۴۶ میلیارد دلار صادرات برسیم.


معاون فنی گمرک افزود: مهم‌ترین دلیل رشد صادرات این است که متولی برگشت ارز از بانک مرکزی به وزارت صمت رفت و بر اساس دیدگاه واردات در برابر صادرات وزارت صمت، این میزان افزایش پیدا کرد که موجب افزایش انگیزه در صادرکنندگان گردید، همچنین لیست اقلام قابل ورود در برابر صادرات هم برای صادر کننده و هم واگذاری به غیر موجب شد که رشد صادرات زودتر محقق شود.


وی گفت:​عبور از شرایط کرونا هم یکی دیگر از دلایل افزایش رشد صادرات بود، چون مرزهای گمرکی ما در یک بازه زمانی بسته بود و بازارهای هدف دچار مشکل شدند، اما با فروکش کردن وضع کرونایی، شرایط بهتر شد و تقاضای بازار هدف کشورهای همسایه موجب شد که رشد صادرات ما بیشتر شود.


آقای عسگری درباره موانع پیشروی صادرات کشور هم گفت: یکی از مشکلات این بود که با برخی از صادر کنندگان به خاطر برگشت ارز برخورد قضایی شد که این موضوع با تصمیمی که در دولت گرفته شد قرار است مهلت برگشت ارز تمدید شود.


 وی افزود: این موضوع کمک بزرگی به صادرکنندگان می‌کند و اعتماد صادرکنندگان به سیستم بیشتر شده است، چون همین که دولت تصمیم گرفته مهلت را برای برگشت ارز سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ را تا پایان سال تمدید کند کمک خوبی به صادر کنندگان خواهد کرد.


آقای عسگری ادامه داد: در بخش حمل و نقل و کالاهای یخچال دار مقداری مشکل داریم که اگر ناوگان کامیون‌های یخچال دار برای کالاهای فساد پذیر بیشتر شود موجب رشد صادرات خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد:​ باید رایزن‌های اقتصادی ما در بازارهای هدف فعال‌تر شود و همچنین در گمرک هم بتوانیم نشست‌ها را با گمرکات کشورهای همسایه افزایش دهیم و با این کارها شاهد افزایش بیشتر صادرات خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر