27 دی 1400 - 13:09
مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک:

رمز ارز به دنیای فیزیکی گره نخورد

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: رمزارز متعلق به دنیای فناوری های نوین، بلاکچین و بانکداری بلاکچینی است و گره زدن آن به فضای فیزیکی علاوه بر پیچیدگی های متعدد، یک خطای شناختی است.
کد خبر : ۱۲۹۸۰۴
عبداللهی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در هفتمین همایش مالی اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع رمزارزها در اکوسیستم فناوری های مالی کشور گفت: مسائل بسیاری در خصوص استفاده چندوجهی از رمزارزها در کشور مطرح است اما مهمترین موضوع این است که این فضا یک اکوسیستم جدید است، به عبارتی رمزارز متعلق به دنیای فناوری های نوین، بلاکچین و بانکداری بلاکچینی است و گره زدن آن به فضای فیزیکی علاوه بر پیچیدگی های متعدد، یک خطای شناختی است.

دکتر علی عبدالهی در  پنل تخصصی «رمزارزها: تجربه جهانی؛ رویکرد اسلامی» با مروری بر وضعیت رمزارزها در سایر کشورهای جهان و تشریح چرخه هایپ گارتنر در خصوص فناوری های نوظهور گفت: ما در ایران در مواجهه با فناوری های نو مثل رمزارزها متاسفانه در چرخه long Fuse منحنی «هایپ» هستیم. به عبارتی معمولا فناوری ها در کشور در ابتدا با شتاب و هیجان زیادی آغاز و پیگیری می شوند اما در ادامه، پیشرفت و توسعه آنها به کندی پیش می رود به طوری که بسیار دیرتر از مدلهای موفق در دنیا با یک شتاب اندک، مسیر توسعه را طی می کنند.

وی در ادامه به آسیب شناسی موضوع رمزارزها در کشور پرداخته و تصریح کرد: بخشی نگری و عدم رویکرد سیستمی به مقوله رمز ارز و همچنین نداشتن یک نقشه راه واحد از جمله مواردی هستند که توسعه رمزارزها را در کشور با کندی مواجه ساخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت تعیین تکلیف موضوعات اساسی در حوزه رمزارزها از جمله تبیین مسائل فقهی و حقوقی در این زمینه افزود: اگر می خواهیم رشد و توسعه فناوری رمزارز در کشور سرعت پیدا کند علاوه بر تعیین تکلیف ابعاد اسلامی، فقهی و حقوقی باید مسائلی از قبیل پذیرش و توسعه کاربردهای این فناوری از سوی کاربر، اتخاذ رویکرد سیستمی به موضوع رمزارز، در پیش گرفتن رویکردهای نو در حوزه رگولاتوری، سرمایه گذاری بر آموزش و توسعه رمز ارز ملی را با عزم جدی پیگیری کنیم و زنجیره ارزش افزوده را در این تحول، به طور کامل مورد نظر قرار دهیم.

دکتر عبدالهی در پایان اضافه کرد: توسعه رمز ارز ملی که در  حال حاضر از سوی بانک مرکزی پیگیری می شود قطعا گام مهمی در مسیر توسعه و گسترش استفاده از فناوری های نو در اکوسیستم مالی کشور است که نویدبخش آینده روشنی در حوزه رمزارزها است.

هفتمین همایش مالی اسلامی با محوریت رمزارزها، تجربه جهانی، رویکرد اسلامی، روز دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ با حضور آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری ، دکتر صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی، دکتر محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل بانک مرکزی برگزار شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر