خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و هشتم دی‌ماه

آخرین قیمت نفت و ارز و رمزارزها و سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۸۴۷
طلای جهانی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:




  • قیمت نفت افزایش یافت


قیمت نفت در معاملات آسیا افزایش یافت و نفت خام آمریکا ۱.۱۸ درصد افزایش یافت و به ۸۴.۸۱ دلار در هر بشکه رسید در حالی که شاخص جهانی برنت با ۰.۸۴ درصد افزایش به ۸۷.۲۱ دلار رسید. اوپک قرار است گزارش ماهانه بازار نفت خود را روز سه‌شنبه منتشر کند که احتمالاً در آن معامله‌گران نشانه‌های تقاضای جهانی نفت تحت تأثیر افزایش موارد ابتلای کووید در سراسر جهان را  دنبال می کنند.



  • ارزش سهام ها در بازار آسیا و اقیانوسیه کاهش یافت


روز سه‌شنبه بازارهای آسیا و اقیانوسیه کاهش داشتند و رشدهای قبلی شاخص‌های اصلی در سراسر منطقه از بین رفت، اما قیمت نفت روند صعودی داشت. در ژاپن، شاخص نیک کی ۲۲۵، ۰.۲۷ درصد و شاخص تاپیکس ۰.۴۴ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی ژاپن همراه با انتظارات بازار، هدف نرخ بهره کوتاه مدت خود را بدون تغییر و در ۰.۱ درصد گذاشت و گفت که اوراق قرضه دولتی لازم ژاپن را خریداری خواهد کرد به طوری که سود اوراق ۱۰ ساله حدود ۰ درصد باقی بماند. بانک مرکزی ژاپن انتظارات تورمی کوتاه مدت خود را افزایش داد: برای سال مالی که از ماه آوریل شروع می شود، پیش بینی تورم از برآورد قبلی ۰.۹ درصد به ۱.۱ درصد افزایش یافت. برای سال مالی ۲۰۲۳، انتظارات تورمی از ۱ درصد به ۱.۱ درصد افزایش یافت. با این حال، این ارقام کمتر از نرخ تورم هدف ۲ درصدی بانک مرکزی هستند. بر خلاف همتایان جهانی مانند فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که به کاهش کمی و کیفی پولی خود با کنترل سود تا زمانی که دستیابی و حفظ هدف تورم ۲ درصد ضروری باشد، ادامه خواهد داد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۱۴ درصد از دست داد، اما شاخص  فناوری هنگ سنگ، علی رغم رشدهای قبلی خود، ۰.۴۴ درصد افزایش یافت. ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۱۶ درصد و شاخص مالی سنگین وزن ۰.۳۶ درصد افت کرد. شاخص کاسپای کره جنوبی ۱.۰۱ درصد و کاسداک ۱.۴۹ درصد کاهش یافت. در هند، نت فای۵۰ ، ۰.۳۹  درصد و سنسکس  ۰.۱۳ درصد کاهش یافت. سهام های چین اندکی افزایش داشتند: کامپوزیت شانگهای ۰.۹۴ درصد و شنژن ۰.۳ درصد افزایش یافت.


 به گفته مدیر اقتصاد و بازار در بانک ملی استرالیا، نرخ های بهره جهانی، با توجه به انتظار انقباض سریع تر بانک مرکزی همچنان در حال افزایش هستند. بازارها اکنون به طور کامل چهار افزایش نرخ از سوی فدرال رزرو ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ را قیمت گذاری می کنند و زمان اولین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تا ماه سپتامبر پیش بینی شده است. او در یادداشت صبح روز سه‌شنبه نوشت، استثنا چین است که بانک مرکزی چین نرخ‌ها را ۱۰ واحد کاهش داد و چشم‌انداز رشد نامشخص بود. روز دوشنبه شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نسبت به افزایش سریع نرخ‌های بهره هشدار داد که می‌تواند بهبود جهانی را پس از همه‌گیری کرونا از مسیر خارج کند. وی از طریق ویدئو کنفرانس در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت: اگر اقتصادهای بزرگ ترمز کنند یا سیاست‌های پولی خود را تغییر دهند، تاثیر منفی جدی به دنبال خواهد داشت. بر اساس ترجمه انگلیسی سخنانش، او گفت: آنها چالش هایی را برای ثبات اقتصادی و مالی جهانی ایجاد خواهند کرد و کشورهای در حال توسعه بیشترین هزینه آن را متحمل خواهند شد. به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه چین گفت که این کشور ابزارهای سیاسی زیادی را برای مقابله با یک سال چالش برانگیز در اختیار دارد و این اقدامات را به‌موقع برای تثبیت رشد اجرا خواهد کرد.



  • بازار ارز و رمزارزها


دلار آمریکا در برابر همتایان خود پس از صعود هفته قبل، با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۹۵.۳۶۰ رسید. ین ژاپن در قیمت ۱۱۴.۸۵ تغییر کرد که نسبت به قبل تضعیف شد. دلار استرالیا بعد از رشد قبلی با ۰.۳۱ درصد کاهش به ۰.۷۱۸۸ دلار رسید.


در بازار رمزارزهای امروزصبح ساعت ۸:۵۵ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۰۸ درصدی در ۴۲۱۲۵.۵۵ دلار و اتریوم با کاهش ۱.۲۲ درصدی در۳۱۷۶.۳۲  دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر