تدوین نقشه راه جهش روابط تجاری با روسیه

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سفر رئیس جمهوری به روسیه و اهمیت این سفر در توسعه روابط اقتصادی گفت: به زودی با رفع موانع و گلوگاه‌ها جهش قابل توجهی در روابط تجاری ایران و روسیه شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۹۸۹۹
تجارت

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اظهار کرد: کشور روسیه طی سال‌های گذشته مراودات سیاسی خوبی با ایران داشته است اما روابط اقتصادی با وجود مکمل بودن اقتصاد دو کشور در حد چشمگیری نبوده است.


وی افزود: کشور روسیه سالانه ۶۰۰میلیارد دلار مراودات تجاری با دنیا دارد که تقریبا ۳۰۰میلیارد آن مربوط به واردات و ۳۰۰میلیارد نیز در زمینه صادرات است. اما سهم ایران از واردات ۳۰۰میلیاردی این کشور همواره بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.


معاون وزیر صمت تصریح کرد: طبق مطالعات و پتانسیل‌سنجی صورت گرفته صادرات ایران به روسیه طی ۴سال آینده، پتانسیل افزایش ۱۵برابری و رسیدن به عدد حداقلی ۷.۵میلیارد دلار را دارد. سهم پایین ایران در واردات کشور روسیه در حالی است که ایران در بسیاری از کالاهای مورد نیاز این کشور مزیت تولید دارد.


پیمان‌پاک با اشاره به نیاز بازار روسیه به واردات محصولات کشاورزی و صیفی‌جات گفت: میزان واردات محصولات کشاورزی این کشور در شش ماهه دوم و سرد سال، ۸ میلیارد دلار است. این در حالی است که ایران هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ ژئوپلتیکی در این زمینه مزیت دارد.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات به کشور روسیه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه نظام‌یافته و کارشناسی نبود و حمایت دولت‌ها را نداشت و همچنین به دلیل عدم توجه به توسعه تجارت و زیرساخت‌های صادراتی و لجستیک و عدم وجود پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه، با وجود پتانسیل‌های فراوان، جایگاه مناسب را نداشت.


پیمان‌پاک با اشاره به اقلام مورد نیاز ایران و واردات از کشور روسیه شامل برخی مواد اولیه تولید، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و ... گفت: کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی و محصولات کشاورزی، پتروشیمی، محصولات پوشاک، کیف و کفش و ... در بازار روسیه جذابیت دارد و باید از این فرصت استفاده کرد و این موضوع نیازمند برنامه‌های تدوین‌شده و حمایت‌های دولت است.


معاون وزیر صمت با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و فرصت کریدور شمال جنوب اظهار کرد: این پتانسیل برای دستیابی به بازارهای منطقه و صادرات به کشورهای همسایه بسیار با اهمیت است.


پیمان‌پاک با اشاره به موافقت‌نامه اوراسیا افزود: تجارت آزاد با اوراسیا بازار بزرگی را برای ایران فراهم خواهد کرد و بخش عمده مذاکرات مربوط به تجارت آزاد با اوراسیا انجام شده است.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت ارتقا و تقویت زیرساخت‌های صادراتی گفت: ۴ الی ۵ بندر در شمال کشور به عنوان مبادی صادراتی وجود دارد که طی ۹ ماه گذشته و با افزایش صادرات دچار چالش شدند؛ از همین رو برای ارتقای تجارت با روسیه و کشورهای اطراف نیازمند رفع مشکلاتی همچون کمبود کشتی، کمبود کانتینر یخچالی و کشتی‌های رو رو و ... هستیم.


وی با بیان اینکه پتانسیل گشایش ال سی با کشور روسیه وجود دارد، تصریح کرد: رفع موانع پولی و بانکی برای توسعه صادرات هم راستا با ارتقای زیرساخت‌ها ضروری است.


معاون وزیر صمت با اشاره به فرصت صادرات مجدد و ترانزیت با توسعه روابط با روسیه ادامه داد: با اراده‌ای که در دولت و دستگاه‌های مربوطه وجود دارد، علاوه بر افزایش صادرات و درآمدزایی، فعال کردن کریدور شمال جنوب کاهش هزینه‌های صادراتی را در پی خواهد داشت.


پیمان‌پاک با اشاره به برنامه افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی به ۷۰ میلیارد دلار گفت: ظرفیت بسیار خوبی در تولید و کشت و ... با روسیه وجود دارد و در یک روابط دوجانبه می‌توانیم کشت فراسرزمینی اقلام ‌مورد نیاز چون گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و... را که هر سال با هزینه بالا از کشورهای دورتر وارد می‌شود، دنبال کرد. همچنین با اراده موجود در دولت، شخص رییس جمهوری، مسئولان وزارت صمت، کشاورزی، نفت و ...در  توسعه روابط تجاری دو جانبه موثر ایران و روسیه، به زودی شاهد توسعه صادرات و رونق تولید خواهیم بود.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در مدت کوتاه آغاز به کار دولت، الزامات مورد نیاز جهش صادرات بر اساس یک نقشه راه و تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است.


پیمان‌پاک با اشاره به اهمیت تشکیل زنجیره تامین تاکید کرد: شناخت بازارهای هدف، تدوین استانداردها، تدوین موارد مربوط به قرنطینه کالا و ...در این راستا ضروری است و اتاق‌های مشترک باید بیش از پیش فعال شود تا تجار با فرصت‌های بازار روسیه آشنا شوند و ارتباط مناسب شکل بگیرد. 



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر