03 بهمن 1400 - 12:21
رییس کل سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

هدفگذاری صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری به روسیه

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: براساس مطالعات انجام شده هدفگذاری ۷.۵ میلیارد دلاری کالا از ایران به روسیه را متصور هستیم که به شرط فراهم شدن زیرساخت‌ها قطعا سهل‌الوصول خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۹۹۶۷
پیمان پاک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های رشد تجارت خارجی کشور اظهار کرد: صادرات غیرنفتی تا پایان سال به بیش از ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید و این در حالی است که در دو بازار مهم صادراتی خود یعنی افغانستان و ترکیه دچار چالش بودیم.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور به روسیه گفت: تاکید رییس جمهور بر توسعه همه جانبه روابط با کشورهای مختلف است که در سفر ایشان به روسیه نیز ریل‌گذاری‌هایی انجام شده است.

پیمان پاک ادامه داد: براساس مطالعات و کار کارشناسی که در ۵ ماه گذشته انجام دادیم هدفگذاری ۷.۵ میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به روسیه را متصور هستیم که قطعا سهل‌الوصول است به شرط اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت سهم ایران از واردات ۲۵۰ میلیارد دلاری روسیه ۵۰۰ میایون دلار بوده است که امسال به حدود ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است.

پیمان پاک تصریح کرد: روسیه واردات ۸ میلیارددلاری در محصولات کشاورزی، ۴۰ میلیارددلاری در صنایع غذایی و ۱.۵ میلیارددلاری در محصولات دریایی دارد که ایران نیز در این بخش‌ها ظرفیت‌های بسیاری دارد.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم و سازمان توسعه تجارت در دوره جدید در راستای حمایت از صادرکنندگان تاکید کرد: در کدام کشور دیده‌اید که ارزش ارز ۳ برابر شود اما صادرات افت کند؟ در هیچ کجای دنیا اینچنین نیست.

پیمان پاک گفت: صادرکنندگان در دولت گذشته به‌دلیل سیاست های اشتباه دولت گذشته خانه نشین شدند و کارت‌های بازرگانی اجاره ای رونق گرفت و این در حالی است که صادرکنندگان درحال حاضر معتقدند که سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم اتخاذ می‌شود، حامی صادرات و صادرکننده است نه مانعی برای آن.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: ما معتقدیم ارز باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما نه با جرم انگاری صادرکنندگان بلکه باید مسیر تسهیل شود. اولین نهادی که مقابل طرح جرم‌انگاری بازگشت ارز صادراتی ایستاد ما بودیم که در نهایت نیز این طرح ملغی شد.

پیمان پاک در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا مبنی بر زمان عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در فرآیند واردات اظهار کرد: یکی از ابزارهای تجاری ارزشمندی است که تاجر ایرانی می‌تواند بر مبنای آن کار کند و دراین راستا سامانه‌ای را طراحی کردیم که ارتباط آن با سامانه جامع تجارت برقرار شده است.

وی افزود: رمزارزها فرصتی است برای صادرکننده که در  قالب آن رمزارز، اعتبار آن را به فردی منتقل کند که قصد واردات دارد. مجوزهای آن را گرفته‌ایم که در حال پیاده‌سازی بر بستر سامانه جامع تجارت است.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نظر بانک مرکزی این بود که از رمزارزهایی که به طور رسمی در داخل استخراج می‌شوند نیز در فرآیند تجارت استفاده شود چرا که سرمایه کشور است و این موضوع نیز مورد توافق قرار گرفته است که به زودی هم عملیاتی خواهد شد.

برچسب ها: صادرات روسیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها