خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان پنجم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت و ارز و رمزارزها و طلا و سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۰۴۱
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و نوسان در وال استریت و افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:




  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز سه‌شنبه قیمت نفت افزایش یافت و بخشی از ضررهای شدید روز قبل را به ‌دلیل نگرانی‌ها از اختلالات احتمالی عرضه در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و خاورمیانه به دست آورد. بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۴:۴۶ به وقت تهران با ۴۸ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۸۶.۷۵ دلار در هر بشکه رسید که کاهش ۱.۸ درصدی قبل را جبران کرد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۸۳.۶۵ دلار در هر بشکه رسید که در روز دوشنبه ۲.۲ درصد کاهش داشت. قیمت نفت هفته گذشته به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید که ناشی از عرضه محدود جهانی و افزایش مجدد تقاضای جهانی بود.



  •  بازارهای آسیا و اقیانوسیه افت داشت


سهام های ژاپن بیش از ۲ درصد سقوط کرد در حالی که بازارهای آسیا و اقیانوسیه در روز سه شنبه پس از نوسان شبانه در وال استریت سقوط کردند. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۲.۱۳ درصد سقوط کرد در حالی که سهام های خودرو و فناوری تا حد زیادی کاهش یافت و تاپیکس ۲.۱۳  درصد سقوط کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ کاهش ۲ درصدی داشت. ای اس اکس ۲۰۰ با افت تقریباً ۳ درصدی، برخی ضررها را جبران کرد. سهام های بانکی مانند ANZ نزدیک به ۴ درصد از دست دادند، در حالی که سهام های بانک کامان ولث استرالیا و بانک ملی استرالیا به ترتیب ۲ و ۲.۹ درصد سقوط کردند. سهام های نفت با کاهش ۴.۸۲ درصدی سانتوس، انرژی بیچ ۷.۷۷ درصد و وودواید پترولیوم ۳.۹۸ درصد کاهش یافت. اداره آمار استرالیا اعلام کرد که تورم استرالیا در سه ماهه چهارم ۱.۳ درصد و طی یک سال ۳.۵ درصد افزایش یافته است. رویترز گزارش داد که قیمت ها با سریع ترین سرعت سالانه خود از سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. در کره جنوبی نیز کاسپای حدود ۲.۸۱ درصد کاهش یافت. بانک کره جنوبی در بیانیه مطبوعاتی روز سه شنبه اعلام کرد اقتصاد کره جنوبی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ نسبت به سه ماهه قبل ۱.۱ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش رویترز، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴ درصد طی یک سال افزایش یافت که سریع ترین رشد در ۱۱ سال گذشته بود. سهام های چین نیز پایین تر بود. کامپوزیت شانگهای ۱.۱۲ درصد از دست داد و شنژن ۱.۵۹ درصد کاهش یافت. در همین حال، روز سه شنبه، بانک مرکزی سنگاپور در واکنش به افزایش قیمت ها به دلیل بهبود تقاضای جهانی و تداوم اختلالات در عرضه، سیاست های پولی خود را تشدید کرد.  اداره پولی سنگاپور از نرخ ارز برای مدیریت سیاسی استفاده می کند و گفته که نرخ ارزش گذاری خود را اندکی افزایش می دهد. دلار سنگاپور در برابر دلار آمریکا تقویت و در ۱.۳۴۳۲ معامله شد، در حالی که شاخص استریت تایمز ۱.۳ درصد کاهش یافت. هیوندای موتورز قرار است نتایج درآمد سه ماهه چهارم را گزارش کند.



  • نوسان در وال استریت


 روز دوشنبه بازارهای ایالات متحده نوسان داشتند. در ابتدا سهام ها فروخته شد اما با ورود سرمایه گذاران برای خرید سهام های فناوری شکست خورد و بازگشت چشمگیری داشت. داو جونز پس از افت ۱۱۱۵ واحدی در یک نقطه افزایش یافت و ۹۹.۱۳ واحد یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و در ۳۴۳۶۴.۵۰ واحد قرار گرفت و برای اولین روز طی هفت روز صعود کرد. اس اند پی ۵۰۰  پس از اینکه در مدت کوتاهی به محدوده اصلاحی رسید، با ۰.۳ درصد افزایش به ۴۴۱۰.۱۳ رسید. کامپوزیت نزداک پس از کاهش ۴.۹ درصدی در اوایل جلسه مثبت شد و ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۱۳۸۵۵.۱۳ رسید. تنش‌های ژئوپلیتیکی نیز در کانون توجه قرار گرفت و نگرانی از تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت.



  • ارزها و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا، در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۹۶ بود و افزایش یافت. ین ژاپن با ۱۱۳.۷۳ در هر دلار معامله شد که اندکی از سطح ۱۱۴ قبلی تقویت شد. دلار استرالیا در ۰.۷۱۳۷ دلار بود که از حدود ۰.۷۱۷ دلار کاهش یافت.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۷۰ درصدی در ۳۶۰۰۹.۱۶ دلار و اتریوم با کاهش ۲.۳۴درصدی در ۲۳۷۰.۷۴ دلار قرار داشت.



  •  قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز سه‌شنبه قیمت طلا ثابت بود و نگرانی‌ها از سرعت تشدید سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا با افزایش تنش‌ها در اوکراین با تقاضای طلا مقابله کرد. هر اونس طلا تا ساعت۶:۵۳ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۸۴۰.۲۴ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا نیز در ۱۸۴۰.۷۰ دلار ثابت ماند. به گفته یک متخصص: عوامل کلیدی موثر بر قیمت طلا، تمایل به کاهش ریسک ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش سود خزانه‌داری در کاهش انتظارات فدرال رزرو و صندوق‌های تامینی که موقعیت‌های خرید خالص را کاهش می‌دهد، است. جمعه گذشته دارایی های بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان، SPDR Gold Trust، به بالاترین میزان خود از اواخر اوت ۲۰۲۱ رسید. هر اونس نقره با ۰.۸ درصد کاهش به ۲۳.۷۷ دلار رسید. پالادیوم با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۱۴۰.۶۸ دلار و پلاتین ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱۷.۴۷ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر