خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان یازدهم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، ارز و رمزارزها و طلا و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۲۰۶
بازار مالی جهان

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا  و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها و کاهش قیمت طلای جهانی است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


با وجود نگرانی‌های عرضه، قیمت نفت به سطح بهترین ماه از فوریه ۲۰۲۱ رسیده است. نفت در روز دوشنبه بیش از ۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ۷ سال گذشته رسید، در حالی که نگرانی‌های عرضه و تنش‌های سیاسی در شرق اروپا و خاورمیانه قیمت‌ها را در مسیر رسیدن به بیشترین رشد ماهانه خود، در تقریبا یک سال گذشته قرار داد. قیمت نفت برنت پس از ۶۹ سنت افزایش در روز جمعه، ۱.۰۷ دلار یا ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۱.۱۰ دلار در هر بشکه در ساعت ۶:۵۵امروز رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با وجود ۱.۰۷ دلار یا ۱.۲ درصد افزایش به ۸۷.۸۹ دلار در هر بشکه رسید. این قیمت ها در روز جمعه بالاترین سطوح خود را از ماه اکتبر ۲۰۱۴ به ترتیب ۹۱.۷۰ دلار و ۸۸.۸۴ ثبت کردند. طی این ماه حدود ۱۷ درصد سود داشتند که بیشترین میزان از ماه فوریه ۲۰۲۱ بود. به گفته یک تحلیل گر سیاسی: اضطراب از کمبود عرضه جهانی، همراه با خطرات ژئوپلیتیکی مداوم، باعث شده که بازار این هفته با قدرت شروع شود. تولیدکنندگان اوپک پلاس، با کاهش رکورد کاهش تولید در سال ۲۰۲۰، هدف تولید خود را از ماه آگوست تا کنون ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند.



  • بازار سهام آسیا سبزپوش شد


بازارهای چین و کره جنوبی برای شب سال نو قمری، بسته بودند. شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۰۷ درصد افزایش یافت و در ۲۷۰۰۱.۹۸ بسته شد در حالی که شاخص تاپیکس با ۱.۰۱ درصد افزایش به ۱۸۹۵.۹۳ رسید. با وجود رشد روز دوشنبه، نیک کی ۲۲۵ در ماه ژانویه حدود ۶ درصد کاهش داشت. در هنگ کنگ، شاخص هنگ سنگ با جهش ۱.۰۷ درصد در روز به ۲۳۸۰۲.۲۶ واحد رسید در حالی که شاخص استریت تایمز سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و معاملات روز را در ۳۲۴۹.۵۹ به پایان رساند. بازارهای هنگ کنگ و سنگاپور در اوایل روز دوشنبه، قبل از تعطیلات سال نو قمری بسته شدند. در هند، هر دو شاخص نت فای ۵۰ و سنسکسبی اس ای تا ساعت ۱۱:۵۱ صبح به وقت محلی هر کدام حدود ۱.۴ درصد افزایش یافتند. اس اند پی/ای اس اکس ۲۰۰ در استرالیا با  ۰.۲۴ درصد کاهش در ۶۹۷۱.۶۰ بسته شد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۰.۶ درصد افزایش یافت.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۷.۱۱۶ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۵.۴۶ در هر دلار معامله شد که از هفته گذشته کاهش یافت. دلار استرالیا پس از کاهش قبلی در ۰.۷۰۲۳ دلار بود.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت  ۱۰:۴۹به وقت تهران، بیت کوین با کاهش۱.۷۰ درصدی در۳۷۰۴۳.۶۸  دلار و اتریوم با کاهش ۲.۱۳ درصدی در ۲۵۱۸.۷۹ دلار قرار گرفت.



  • کاهش قیمت جهانی طلا


افزایش ارزش دلار، قیمت طلا را به بدترین کاهش ماهانه از ماه سپتامبر رساند. روز دوشنبه قیمت طلا برای چهارمین جلسه متوالی کاهش یافت و با تقویت ارزش دلار در آستانه جلسات کلیدی بانک مرکزی و گرانی طلا، بزرگترین افت ماهانه خود از سپتامبر گذشته را تجربه کرد. طلای اسپات تا ساعت ۵:۱۰ به وقت تهران ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۷۸۸.۴۱ دلار در هر اونس رسید و پایین ترین سطح از ۱۶ دسامبر بود. معاملات آتی طلای آمریکا ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۷۸۸.۲۰ دلار رسید. تاکنون در این ماه این فلز بیش از ۲ درصد کاهش داشته است. فدرال رزرو ایالات متحده قصد دارد در ماه مارس نرخ های بهره را افزایش دهد، با این فرض که اقتصاد تا حد زیادی از پیامدهای ناشی از کرونا دور خواهد شد و به رشد خود ادامه خواهد داد. معامله گران منتظر تصمیمات سیاسی  از جلسات این هفته بانک مرکزی استرالیا، بریتانیا و اروپا هستند. هر اونس نقره با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۲.۳۶ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰۸.۲۷ دلار رسید. پالادیوم ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۳۶۴.۴۹ دلار رسید.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها