خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان دوازدهم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، ارز و رمزارزها و طلا و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۲۴۱
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و کاهش ارزش دلار و ثبات قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار رمزارزها  است که شرح آن در ذیل آمده است:




  •  قیمت نفت اندکی افزایش یافت


روز سه‌شنبه قیمت نفت اندکی بالاتر رفت و معاملات نفت در هفته گذشته، نزدیک به بالاترین سطح هفت ساله رسید، با افزایش تولید محدود تولیدکنندگان نفت و بهبود تقاضای سوخت پس از همه‌گیری، سرمایه‌گذاران امیدوارند که عرضه‌ها محدود بماند.  قرارداد نفتی برنت برای تحویل ماه آوریل با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۸۹.۴۰ دلار در هر بشکه در ساعت۵:۱۰ صبح به وقت تهران رسید. روز دوشنبه قرارداد ماهانه تحویل ماه مارس با ۱.۳ درصد افزایش به ۹۱.۲۱ دلار در هر بشکه منقضی شد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۸۸.۲۸ دلار در هر بشکه رسید که در روز گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشت. روز جمعه این قیمت ها به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ به ترتیب ۹۱.۷۰ و ۸۸.۸۴ دلار رسیدند. آنها در ماه ژانویه حدود ۱۷ درصد افزایش یافته اند که بیشترین رشد ماهانه از فوریه ۲۰۲۱، در بحبوحه کمبود عرضه و تنش های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا و خاورمیانه است. به گفته یک متخصص: بازار طبق انتظارات، روند صعودی را بر مبنای تداوم محدودیت عرضه با افزایش تقاضا و کاهش نگرانی‌ها در مورد شیوع او میکرون حفظ کرده، همه نگاه ها به تصمیم اوپک پلاس در جلسه روز چهارشنبه و همچنین گسترش درگیری بین روسیه و غرب بر سر اوکراین است. وی پیش بینی کرد که نفت وست تگزاس اینترمدیت به زودی به ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.



  • بازار سهام  آسیا و اقیانوسیه سبزپوش شد


روز سه شنبه سهام های بازارهای آسیا و اقیانوسیه به دنبال افزایش سهام های وال استریت افزایش یافتند. نیک کی ۲۲۵  ژاپن  ۰.۲۴ درصد و تاپیکس اندکی افزایش یافت. برخی از سهام‌های فناوری افزایش یافتند، به طوری که سهام های تکنولوِی سافت‌بانک افزایش ۰.۳۲ درصدی داشت در حالی که سونی پس از رشد اولیه، اندکی کاهش یافت. به گفته رویترز، فعالیت‌های تولیدی ژاپن با بیشترین سرعت نزدیک به هشت سال گذشته رشد کرد. ای اس اکس۲۰۰  استرالیا پس از افت قبلی، ۰.۸۱ درصد جهش کرد. بانک مرکزی استرالیا نرخ نقدی خود را برخلاف انتظارات بازار برای افزایش نرخ در روز سه‌شنبه به میزان ۰.۱ درصد حفظ کرد و طبق پیش‌بینی‌ها به برنامه خرید اوراق قرضه پایان داد.  روز سه شنبه هند نیز قرار است بودجه خود را اعلام کند. اقتصاددانان انتظار دارند که این اعلامیه شامل اقداماتی باشد که از رشد حمایت کند و به دولت اجازه دهد کسری بودجه و بدهی خود را همزمان کاهش دهد. ویشنو واراتان از بانک میزوهو در یادداشت روز دوشنبه خود با اشاره به اعلام بودجه آتی هند نوشت: افزایش قیمت نفت نگران‌کننده است زیرا تأثیر منفی بر تقاضای اختیاری دارد و حاشیه‌ها موقعیت‌های مالی را به عقب برگرداند. هند مصرف کننده و واردکننده عمده نفت است. پیش از اعلام بودجه، نت فای ۵۰ هند حدود درصد افزایش یافت در حالی که شاخص سنسکس ۱.۱۷ درصد افزایش یافت. بازارهای چین، هنگ کنگ، کره جنوبی و سنگاپور  تعطیل هستند.



  • وال استریت سبزپوش ماند


در وال استریت، سهام ها برای دومین روز افزایش یافت. شاخص اس اند پی ۵۰۰ با ۱.۸۹ درصد افزایش به ۴۵۱۵.۵۵ واحد رسید و ماه ژانویه را با ۵.۳ درصد کاهش به پایان رساند. این بدترین ماه از زمان زیان ۱۲.۵ درصدی در ماه مارس ۲۰۲۰ و بیشترین کاهش ژانویه از سال ۲۰۰۹ است. شاخص صنعتی داوجونز با ۴۰۶.۳۹ واحد یا ۱.۲ درصد افزایش به ۳۵۱۳۱.۸۶ رسید.کامژوزیت نزداک  با ۳.۴۱ درصد افزایش به ۱۴۲۳۹.۸۸ واحد رسید . این شاخص در ژانویه ۸.۹ درصد کاهش یافت که بدترین ماه آن از ماه مارس ۲۰۲۰ است.



  • بازار ارز و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۶۴۶ بود که از اوایل هفته کاهش یافت. ین ژاپن با ۱۱۴.۹۵ در هر دلار معامله شد که اندکی از سطح قبلی تقویت شد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۸:۲۹ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۰.۲۷درصدی در ۳۸۵۸۱.۵۸ دلار و اتریوم با افزایش ۲.۲۵ درصدی در ۲۷۴۴.۲۱ دلار قرار گرفت.



  • با کاهش ارزش دلار قیمت طلا، ثابت ماند


روز سه‌شنبه قیمت طلا ثابت ماند، کاهش ارزش دلار با نگرانی‌ها در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره مقابله کرد، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر آمارهای اقتصادی برای سنجش قدرت اقتصادهای جهانی بودند. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۱۰ به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۷۹۷.۹۴ دلار رسید. معاملات طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۹۹.۱۰ دلار رسید. تحلیل گران گلدمن ساکس گفتند که پنج افزایش نرخ برای سال جاری را پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که تحلیل گران بانک آمریکا می‌گویند که انتظار هفت نوبت افزایش را دارند. اگرچه طلا محافظی در برابر تورم در نظر گرفته می شود، اما افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می دهد. هر اونس نقره ثابت در ۲۲.۴۴ دلار بود، پلاتین ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱۹.۲۳ دلار رسید و پالادیوم با ۱.۵ درصد کاهش به ۲۳۱۵.۲۳ دلار رسید.


ترجمه: میرمعصومی
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر