19 بهمن 1400 - 08:04
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها با تامین مالی زنجیره‌ای

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: تامین مالی زنجیره‌ای به دنبال افزایش بیشتر کارایی در تخصیص منابع مالی است که در ادامه می‌تواند مطالبات غیرجاری بانک‌ها را نیز کاهش دهد.
کد خبر : ۱۳۰۲۵۷
آرگون

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: زیرساخت‌های طرح تامین مالی زنجیره‌ای در سامانه جامع تجارت مبنای عمل قرار گرفته که قرار است این طرح در بستر آن انجام شود. 


وی ادامه داد: کاهش هزینه تمام شده محصولات و تسهیل تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی از اهداف اجرای این طرح است و همچنین از انحراف منابع بانکی به بازارهای غیرتولیدی و سفته‌بازانه جلوگیری می‌کند و منابع را به سمت تولید سوق می‌دهد. 


نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به منابع بانکی نیز از دیگر مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای خواهد بود که عملا فاکتورهای صوری را از بین می‌برد و شفافیت را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه نظارت بر مصرف اعتبارات را در بنگاه‌های تولید تقویت و آن را نظام‌مند خواهد کرد. 


آرگون با بیان اینکه تورم در کشور ما بسیار بالاست، اظهار کرد: تورم موضوع بسیار مهمی است که معضل نیاز به سرمایه در گردش بنگاه‌ها را هرروز تشدید می‌کند، بنابراین تامین مالی باید از اولویت‌های نظام بانکی باشد تا بنگاه‌های تولیدی بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را با کاهش هزینه‌های مالی یعنی تسهیلات ارزان قیمت تامین کنند. ضمن اینکه باید به صورت اعتباری کار کنند تا اینکه نقدینگی در دستشان بماند. 


نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: شاید اگر بخواهیم در همه زنجیره‌ها این طرح را اجرایی کنیم سخت باشد که طبیعتا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. این امر در حالی محقق می‌شود که یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد یعنی تورم را کنترل کنیم چرا که اگر با این روند افسارگسیخته جلو برود، تامین مالی بنگاه‌ها واقعا مشکل خواهد بود. به عنوان نمونه اگر امسال ۱۰۰ واحد پول نیاز داشته باشیم با احتساب تورم ۴۰ درصدی سال بعد با همین منابع ۱۰۰ واحدی، تولید نصف خواهد شد و نیاز به منابع مالی جدید خواهیم داشت. در نتیجه ریشه تورم باید خشکانده شود. 


آرگون ادامه داد: ابزارهای تامین مالی باید به نوعی باشد که درگاه‌های واحدی هم داشته باشد که هر بانک و سازمان‌های ذی‌ربط برای خود سیستم مجزایی نداشته باشند. در واقع باید در پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها یکسان‌سازی صورت گیرد. 


به گفته وی، در تامین مالی بنگاه‌ها باید به این نکته توجه داشت که برای بنگاه‌های کوچک و متوسط تسهیل بیشتری ایجاد کنیم چرا که قدرت تحمل پایین‌تر و آسیب‌پذیری بیشتری دارند. هرچند مزیت‌های خاص خود را هم دارند و می‌توانند در اقتصاد نقش موثری داشته باشند.


نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: در تامین مالی زنجیره‌ای نباید تجارت را از تولید جدا کنیم چرا که اینها زنجیره‌های به هم مرتبط هستند و تولید بدون تجارت مفهومی پیدا نمی‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر