16 بهمن 1400 - 15:55

تسهیل ارائه وثیقه بانکی دامداران و کشاورزان

شرایط پذیرش وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستاییان، کشاورزان و دامداران سنتی و عشایر از بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی در بودجه ۱۴۰۱ تسهیل شد.
کد خبر : ۱۳۰۳۵۲
رحیم زارع

به گزارش ایبِنا، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس در تشریح جلسات این کمیسیون گفت: بر اساس موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، دولت مجاز شد تا نسبت به واگذاری سهام پروژه‌های نیمه تمام صنعتی و تولیدی در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام از طریق بازار سرمایه اقدام کند.


وی ادامه داد: همچنین مقرر شد بانک مرکزی شرایط پذیرش پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی زنجیره‌ای و حساب یارانه را به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستاییان، کشاورزان و دامداران سنتی و عشایر از بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی فراهم کند.


زارع تأکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده نیز سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شد تا ۲۰ درصد از زمین‌ها و املاک در اختیار خود در حریم و محدوده شهرها را به شرکت بازآفرینی واگذار کند تا نسبت به بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها اقدامات لازم انجام شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس تصریح کرد: همچنین این کمیسیون وزارت صمت را مکلف کرد تا نسبت به واگذاری مجوز معادن تعطیل در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح از طریق بازار سرمایه اقدام کند. همچنین به موجب دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق، به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی، دستگاه‌های اجرایی  و نهادهای حکومتی مکلف شدند تا پنجره واحد خدمات هوشمند را تا بهمن ۱۴۰۱ بر اساس الزامات  مصوب شورای اجرایی فناوری راه‌اندازی کنند.


این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند از محل ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی از طریق فروش اموال منقول و غیرمنقول در حوزه‌های آب، خاک، و زیرساخت‌هایی در خصوص فعالیت‌های کشاورزی و دانش‌بنیان و عملیات مدیریت اصلاح و بهبود خاک و تمامی فعالیت‌های بخش کشاورزی هزینه کنند.


وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دیگر این کمیسیون هرگونه نقل و انتقال دارایی به یا از شرکت‌های سهامی عام طرح، صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از طرح، زمین، ساختمان، املاک و مستغلات از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف و برای آنها نرخ صفردرصد در نظر گرفته خواهد شد.


زارع تأکید کرد: در راستای ایجاد شفافیت مالی بر اساس موافقت اعضای کمیسیون تلفیق، دستگاه‌هایی که ذیل دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی قرار ندارند، مشمول قانون محاسبات عمومی شده و از این پس مشمول بازرسی و نظارت خواهند شد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس اظهار کرد: در این نشست به دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه در شهرستان‌ها اجازه داده شد با پیشنهاد استاندار و تأیید شورای برنامه‌ریزی تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به معاوضه املاک و ساختمان‌های خود و یا املاک و اموال غیرمنقول شهرداری‌ها با قیمت کارشناسی برای احداث مجتمع‌های اداری شهرستان اقدام کند.


زارع تصریح کرد: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، بودجه سال آینده خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی در صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی تایید شده مطابق با ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش واقع خواهد شد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت با همکاری نیروی انتظامی از طریق سرمایه گذاری بخش غیردولتی و بازپرداخت اصل و سود سالانه در یک شرایط رقابتی نسبت به نصب دوربین کنترل سرعت و تشخیص الکترونیکی تخلفات اقدام خواهد کرد.


وی تاکید کرد: براساس دیگر مصوبه این کمیسیون به دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری اجازه داده می شود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی خود در سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات برای تکمیل طرح های تملک دارایی با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه های متأهلی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار اقدام کنند.


زارع افزود: همچنین مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نسبت به اعتبارات مندرج در قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. به موجب دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق؛ در اجرای ماده ۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، شرکت های دولتی مجازند با هماهنگی این وزارتخانه تا یک درصد از سود و درآمد خالص خود را صرف احداث مدارس در روستاهای فاقد مدرسه در راستای توسعه عدالت آموزشی، صرف کنند.


نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس یازدهم اظهار کرد: شرکت های بیمه نیز براساس موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مکلف شدند تا در سال آینده مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از اصل حق بیمه تشخیص ثالث دریافتی را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیروی انتظامی، سازمان اورژانس کشور، سازمان هلال احمر و صداوسیمای جمهوری اسلامی قرار دهند تا آنها نسبت به انجام اموری برای کاهش میزان تصادفات منجر به فوت و ساخت برنامه های فرهنگی در این خصوص اقدام کنند.


وی تصریح کرد: صندوق تامین خسارت های بدنی نیز براساس مصوبه دیگر این کمیسیون مکلف شد تا نسبت به پرداخت دیه زندانیانی که قبل از لازم اجرا شدن قانون بیمه اجباری به زندان رفته اند و آزادسازی آنها از طریق سازمان ستاد دیه کشور به صورت بلاعوض و آزادی آنها اقدام کنند.


زارع افزود: نیروی انتظامی نیز در این جلسه مکلف شد تا در سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض انواع پلاک خودرو و موتورسیکلت را به  نحوی ایجاد کند که تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام و میزان مراجعات حضوری تنها برای تعویض و فک و نصب پلاک باشد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: با هدف افزایش استفاده از ماشین آلات کشاورزی نوساز در راستای توسعه سطح زیر کشور دیم زارها، بانک های کشاورزی، ملی و توسعه تعاون مکلف شدند هر کدام به نسبت مساوی مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات مربوطه از تولیدکنندگان داخلی که به تایید وزارت جهاد کشاورزی رسیده است با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با بازپرداخت ۵ ساله اقدام کنند.


وی تاکید کرد: براساس موافقت اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران مجاز شدن تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت های ذکر شده به قیمت کارشناسی و فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری از طریق صندوق ملی مسکن، صرف اجرای طرح های مسکن مهر هزینه کند.


زارع در ادامه با بیان اینکه نمایندگان بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تا تبصره ۱۳ بررسی کرده اند، گفت: دو تبصره مهم ۱۶ و ۱۲ در لایحه بودجه درخصوص وام ازدواج و بخش مسکن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت ادامه جلسات این کمیسیون به صورت سه شیفت و بررسی پیشنهادات الحاقی نمایندگان حداکثر تا ۱۰ روز دیگر گزارش کمیسیون تلفیق به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد و به احتمال زیاد از ابتدای اسفند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد.


نماینده مردم آباده، خرمبید و بوانات در مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه پیش از این هیچ حکمی درخصوص حسابرسی دانشگاه های علوم پزشکی در کشور وجود نداشت، آیا اکنون در کمیسیون تلفیق تغییری در این مورد ایجاد شده است یا خیر؟ اظهار کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق دستگاه هایی مانند بانک مرکزی و یا دانشگاه های علوم پزشکی که مشمول قانون محاسبات نبودند و به صورت هیات امنایی اداره می‌شدند، اکنون در سال آینده مشمول حسابرسی، بازرسی و نظارت خواهند شد و این برای اولین بار در بودجه اتفاق می افتد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر