17 بهمن 1400 - 10:48
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت عنوان کرد؛

اختصاص نیمی از تسهیلات بانک رسالت به توسعه مشاغل خرد

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: بیش از ۵۰ درصد وام‌های پرداختی بانک صرف توسعه و پایداری مشاغل خرد شده است.
کد خبر : ۱۳۰۳۷۳
محمدحسین حسین زاده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد حسین حسین‌زاده، مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از سال ۹۰ که پدیده جدیدی به نام بانک قرض‌الحسنه رسالت در بانکداری جمهوری اسلامی رقم خورد، بسیاری از مردم با نام قرض‌الحسنه آشنا نبودند اما در این ۱۰ سال اتفاقات خوبی در بانک رسالت به عنوان اولین بانک قرض‌الحسنه کشور افتاده است.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف بانک قرض‌الحسنه در نظر گرفتن عامه مردم بوده است، یعنی شهرهای کوچک و روستاها هم از خدمات آسان و ارزان بهره‌مند می‌شوند.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در این خصوص بیان کرد: امروز نزدیک به ۴ میلیون تراکنش وجود دارد و حدود یک میلیون فقره در بانک رسالت در سال ۱۴۰۰ برداشت شده و می شود که چنانچه به صورت سنتی انجام می شد، هزینه زیادی می برد. امروز بانک قرض‌الحسنه رسالت به عنوان اولین بانک دیجیتال در تمام کشور فعالیت می کند که این کار سرعت خدمات را. بالا برد، بطوریکه در کمتر از ۷۲ ساعت وام تعلق گرفته است.

حسین زاده در ادامه یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائل در بانک قرض‌الحسنه رسالت ، بانکداری بدون شعبه است که در زمینه کسب و کار خرد و خانگی تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی توفیقات خوبی به دستور اورده است. به این معنا بیش از ۵۰ درصد وام‌های پرداختی صرف توسعه و پایداری مشاغل خرد شده است.

وی در رابطه با اعتبارسنجی متقاضیان وام تصریح کرد: بیش از چهار سال سامانه مرات طراحی شده و حدود سه و نیم میلیون عضو هم دارد که مدارک آنها در این سامانه وجود دارد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت درباره پرداخت اقساط وام از سوی مشتریان افزود: مردم به موضوع قرض‌الحسنه اهمیت می‌دهند و هیچ نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.


حسین زاده در ادامه با اشاره به مدیریت یک بانک بدون شعبه و سرنوشت کارکنان آن  تاکید کرد: تعدیل نیرو گرچه در بخش خصوصی عرف است، ولی بانک قرض الحسنه رسالت در طول این چند سال حتی یک نفر نیرو را تعدیل نکرده و کیفیت کار تمام نیروها از این جهت که به کارهای اجتماعی مشغول شدند، بالاتر رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یک هزار نفر به دلیل کاهش میزان حقوق استعفا داده‌اند، چنین توضیح داد:  استعفای کارمندان شایعه است، حتی یک نفر هم استعفا نداده است. وضعیت کارمندان بانک قرض الحسنه رسالت از زمان دیجیتالی شدن، تغییر کرد و به کارهایی مانند فعالیت در توسعه فرهنگ قرض الحسنه یا رهیاری برای آن دسته از شغل‌های خردی که با استفاده از وام قرض‌الحسنه ایجاد شده‌اند، مشغول شدند و زیر ساخت‌ها و امکانات در اختیارشان قرار گرفت.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در ادامه تصریح کرد: سال ۹۶ اولین شعبه بسته شد، ولی بانک نسبت به سرمایه انسانی خود بسیار متعهد است و حتی کاهش حقوق و دستمزد هم شامل حال خانواده بانک نشد. سال ۹۲ کارکنان بانک یک هزار نفر بودند، الان مجموعه رسالت بیش از ۴ هزار نفر است، در نتیجه هیچ نیرویی نه تنها تعدیل نشد، بلکه به کار هم گرفته شده است.


وی ادامه داد: علاوه براین بانک دارای ۳۰ هزار نفر سهامدار است و روزانه ۴ میلیون تراکنش و سالی یک میلیون ورودی یعنی عضو جدید هم دارد. امسال نیزحدود یک میلیون وام قرض‌الحسنه داده شده است، البته به هیچ عنوان منکر برخی اشکالات نیستم زیرا هرکار جدیدی نیازمند یکسری فعالیت‌ها است، اما تنها بانک بدون شعبه که تمام وام‌های خود را به صورت غیرحضوری می‌پردازد، قرض الحسنه رسالت است.

حسین زاده درباره الزام به سپرده‌گذاری برای اخذ وام اظهار داشت: توان بانک‌های قرض‌الحسنه به اندازه ۸۰ میلیون نفر نیست و نمی‌توان توقع داشت که معادل تمام دولت و کشور وام پرداخت کنند، مهم این است که نیازی از مردم برطرف شود، ولی این انتظار که به تمام مراجعه‌کنندگان وام داده شود یا اینکه برعکس، گفته شود از هرفردی سپرده ۶ ماهه گرفته خواهد شد، چنین نیست. شرط وام این است که متقاضی با حساب خود کار کند و هر زمان نیاز بود تقاضا دهد، که با یک ضامن یا حتی ممکن است بدون ضامن این کار انجام شود.

وی درباره ضامن کسب و کارهای خرد و سقف وام بیان کرد: برای کسب و کار خرد و خانگی یکسری سازمان‌های حامی مانند کمیته امداد وجود دارد که از آنها حمایت به عمل می‌آورند، برخی هم که این سازمان حامی را ندارند در شغل خود فعال هستند. سقف وام عادی تا ۶۰ میلیون تومان و وام‌های اشتغال تا ۱۰۰ میلیون با بازپرداخت ۸۴ ماه است.


مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در ادامه درباره انجام کار تجاری با سپرده‌ها اضافه کرد: ۱۰ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه رسالت نزد بانک مرکزی است و از ۹۰ درصد باقی مانده بستگی به شرایط روز دارد، یک زمانی نزدیک عید یا در شهریور تقاضای وام زیاد است و زمانی تقاضای وام کاهش می‌یابد ولی حدود ۷۵ درصد آن به تسهیلاتی ربط پیدا می‌کند که در اختیار مردم قرار دارد، در نتیجه بانک قرض الحسنه کار تجاری انجام نمی‌دهد.


میزان تسهیلات در سال ۱۴۰۰ تا به امروزحدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب حدود ۸۰۰ هزار فقره وام پرداخت شده که روزانه ۱۰ هزار فقره به حساب واریز شده است و تا پایان سال به یک میلیون نزدیک می‌شود. علاوه بر این باید مورد تاکید قرار داد که بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت تنها بانک‌هایی هستند که به بیماران کرونایی وام داده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها