17 بهمن 1400 - 12:28
گزارش ایبِنا از بازار ارز؛

ریزش زمستانی دلار همسو با کاهش انتظارات تورمی

با شروع آخرین فصل سال، روند قیمت‌ها در بازار ارز نزولی شده، تا جاییکه در میانه زمستان، شاخص ارزی سه کانال عقبگرد داشته است.
کد خبر : ۱۳۰۳۷۶
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی معاملات بازار ارز در ماه‌های اخیر هم زمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و ریاست علی صالح آبادی بر بانک مرکزی، به گونه‌ای بوده است که شاخص ارزی با وجود تمام فشارهای بین‌المللی بر اقتصاد کشورمان، با تعدیل قابل توجهی همراه بوده است. به گونه‌ای که نرخ دلار در بازار آزاد و غیررسمی که در ماه‌های گذشته از مرز ۳۲ هزار تومان نیز عبور کرده بود، حال با افت پلکانی در هفته‌های اخیر، در آستانه کاهش به کانال ۲۵ هزار تومانی است. موضوعی که از یک سو بیانگر ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و از سوی دیگر، نشان از برنامه‌ریزی کارشناسی سیاست‌گذار ارزی است.


در این شرایط، معامله‌گران و سفته‌بازانی که همواره سعی بر جوسازی و ایجاد فضای هیجانی در بازار داشته‌اند، حال به دلیل تداوم روند نزولی نرخ ارز به ویژه دلار در هفته‌های اخیر، قصد خروج از این بازار پرریسک را دارند؛ تا جاییکه مشاهدات میدانی از بازار ارز تهران نشان از نبود خریدار و افزایش فروشندگان دارد.


دلایل افت دلار چیست؟


در باب دلایل روند نزولی شکل گرفته در بازار ارز باید به مواردی همچون توجه سیاست‌گذار به تعمیق بازار متشکل ارزی در بخش اسکناس و همچنین سامانه نیما در بخش حواله ارزی، مذاکرات سازنده ایران و سایر کشورها در جهت احیای برجام، کاهش قابل توجه انتظارات تورمی، تامین کسری بودجه دولت با روش‌هایی غیر از استقراض از نظام بانکی و ممانعت از تداوم روند صعودی پایه پولی، افزایش درآمدهای نفتی و ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری از محل صادرات محصولات پتروشیمی در ده ماهه منتهی به دی و تامین نیاز ارزی متقاضیان در سرفصل‌های مشخص شده و از طریق صرافی‌های بانکی و مجاز و .... اشاره داشت.


دومین روز هفته؛ تداوم عقب‌نشینی دلار


بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در معاملات امروز (یکشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰) و در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۳۰۰ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش حدود ۴۰۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۵۴۴ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار در نسبت به شروع زمستان، حدود ۳ هزار تومان ریزش داشته است.


همچنین امروز در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۹۵۲ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۹۲۴۳ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، حدود ۶۰۰ تومان و نسبت به یک ماه نیم قبل، حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر