خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هیجدهم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۴۰۹
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و ثبات ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


قیمت‌ نفت روز دوشنبه افزایش یافت و کاهش‌های قبلی را جبران کرد، به گفته یک اقتصاددان ارشد سرمایه‌گذاران با اخباری که حاکی از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا بود، سود کوتاه‌مدت کسب کردند، اما پس از اصلاحات فنی، انتظار می‌رود عرضه جهانی همچنان محدود بماند.  دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه معافیت‌های تحریمی ایران را برای اجازه دادن به پروژه‌های همکاری هسته‌ای بین‌المللی بازگرداند، در حالی که مذاکرات توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ وارد مرحله نهایی می‌شود. اگر ایالات متحده تحریم های ایران را لغو کند، این کشور می تواند محموله های نفتی را افزایش دهد و به عرضه جهانی بیفزاید. نفت خام برنت تا ساعت ۵:۲۲ صبح به وقت تهران به میزان ۶۰ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۳.۸۷ دلار در هر بشکه رسید در حالی که بالاترین قیمت از ۳ اکتبر ۲۰۱۴ معادل ۹۴.۰۰ دلار بود. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۹۲.۵۶ دلار در هر بشکه نزدیک به بالاترین رقم خود در ۷ سال گذشته در روز جمعه رسید و در اوایل جلسه تا ۹۱.۳۶ دلار کاهش یافت. هر دو قرارداد نفتی در روز جمعه بیش از ۲ دلار افزایش یافتند و به دلیل نگرانی های مداوم در مورد اختلالات عرضه ناشی از آشفتگی سیاسی در میان تولیدکنندگان بزرگ جهان، رشد خود را در هفتمین هفته افزایش دادند. به گفته یک تحلیلگر ارشد بازار همچنان صعودی باقی مانده و بانکداران پیش‌بینی کردند که برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد در حالی که عرضه جهانی محدود باشد، با اینکه اوپک پلاس به اهداف خود نرسیده و ایالات متحده تولید خود را افزایش نمی‌دهد.


به گفته تحلیل گران، قیمت نفت خام که در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، احتمالاً به دلیل افزایش تقاضای جهانی از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت. اوپک پلاس، علی رغم فشار مصرف‌کنندگان بزرگ برای افزایش سریع‌تر تولید، در تلاش برای رسیدن به اهداف هستند. در ایالات متحده هم، اگرچه تعداد دکل‌های حفاری طی ۱۸ ماه متوالی افزایش یافته، تولید نفت هنوز با رکورد قبل از همه‌گیری فاصله دارد. با دامن زدن به نگرانی‌های عرضه، تنش‌ها در شرق اروپا همچنان بالاست.



  • نوسان در بازار سهام آسیا


در معاملات با نوسان آسیا، کامپوزیت شانگهای چین پس از بازگشت از تعطیلات سال نو قمری تقریباً ۲ درصد افزایش یافت. سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه نوسان داشت و بازارهای اصلی چین با بازگشایی آنها پس از تعطیلات سال نو قمری هفته گذشته افزایش داشتند. در معاملات صبح، کامپوزیت شانگهای ۱.۹۱ درصد جهش کرد در حالی که شنژن ۱.۰۴۳ درصد افزایش یافت. هر دو شاخص هر کدام حدود ۲ درصد جهش کرده بودند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۳۱ درصد کاهش یافت. در ژاپن، نیک کی ۲۲۵، ۰.۸۴ درصد و شاخص تاپیکس  ۰.۳۷ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۴۴ درصد سقوط کرد. اس اند پی/ ای اس اکس۲۰۰ در استرالیا ثابت بود. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۱۹ درصد کاهش یافت.



  • بازار ارز و رمزارزها


شاخص دلار ثابت بود، در حالی که سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده در روز جمعه به بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۹ رسید. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۵۶۳ بود. ین ژاپن پس از تضعیف گذشته در ۱۱۵.۲۷ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۰۸۱ دلار بود که از سطوح هفته گذشته، پایین آمد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۹:۱۱ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۲.۷۲ درصدی در ۴۲۷۸۶.۴۵ دلار و اتریوم با افزایش ۳.۳۴ درصدی در ۳۰۹۳.۰۰ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا افزایش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا افزایش یافت، با افزایش نگرانی‌ها از افزایش فشارقیمت ها، جذابیت این فلز را به عنوان محافظ تورمی افزایش داد و به کاهش فشار ناشی از سود بیشتر اوراق خزانه‌داری آمریکا پس از گزارش شغلی کمک کرد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۵۹ صبح به وقت تهران، ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۸۱۰.۳۸ دلار رسید و در روز جمعه گذشته نزدیک به بالاترین سطح یک هفته اخیر خود بود، در حالی که معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۸۱۲.۱۰ دلار رسید. طلا محافظی در برابر تورم و خطرات ژئوپلیتیکی در نظر گرفته می شود، اما افزایش نرخ بهره فرصت نگهداری شمش را افزایش می دهد.  نقره با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۲.۶۷ دلار در هر اونس، پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۲۵.۴۷ دلار و پالادیوم ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۲۹۹.۶۸ دلار رسید.




ترجمه: میرمعصومی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر