قیمت نفت کاهش یافت

در آستانه مذاکرات بیشتر ایران و آمریکا، قیمت نفت از بالاترین رقم هفت ساله خود سقوط کرد.
کد خبر : ۱۳۰۴۴۶
نفت

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز سه‌شنبه، در آستانه از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران قیمت نفت کاهش یافت، امکان احیای توافق هسته‌ای، منجر به برداشته شدن تحریم‌های فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی می‌شود. پس از آنکه روز دوشنبه به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته یعنی ۹۴ دلار رسید، قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۷:۱۷ صبح به وقت تهران با ۴۰ سنت یا ۰.۱۵ درصد کاهش به ۹۲.۵۵ دلار در هر بشکه رسید.


نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش به ۹۱ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید.  هر دو قرارداد نفتی با افزایش تقاضای جهانی، تنش‌های مداوم در شرق اروپا و اختلالات احتمالی عرضه به دلیل سردی آب و هوایی ایالات متحده، به بالاترین سطح هفت ساله اخیر رسیده است.


مذاکرات احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران که در وین در حال انجام است، پس از وقفه ۱۰ روزه از روز سه شنبه از سر گرفته می شود. ایالات متحده برخی معافیت‌های تحریمی را بازگردانده، در حالی که ایران خواستار لغو کامل تحریم‌ها و تضمین ایالات متحده برای عدم اقدامات تلافی جویانه بیشتر است.  روز سه‌شنبه تحلیل گران با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان در دستیابی به توافقی پیشرفت کرده‌اند که در نهایت نفت تحریمی این کشور را به بازارهای جهانی باز می‌گرداند، گفتند: با اثر احتمال ورود نفت ایران به بازارهای جهانمی، معاملات آتی نفت خام کاهش داشتند.


افزایش قیمت نفت توسط عربستان سعودی و تعطیلی غیرمنتظره پالایشگاه آمریکایی، سیگنال‌های صعودی بیشتری برای نفت داشته است. اما کاهش قیمت نفت می تواند موقتی باشد. به گفته یک تحلیل گر، در حالی که خوش‌بینی نسبت به مذاکرات ایران و ایالات متحده منجر به افزایش قیمت و سودآوری شد، احتمالا کاهش قیمت کوتاه مدت خواهد بود و بازار نفت در کسری عرضه باقی می‌ماند. وی گفت: با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضای نفت خام در بقیه سال هم بهبود یابد، بازار نفت توسط ریسک های عرضه و ژئوپلیتیک هدایت می شود.


 آرامکوی عربستان روز شنبه اعلام کرد که مطابق با انتظارات بازار، قیمت تمام انواع نفت خامی که در ماه مارس به آسیا می فروشد را از فوریه افزایش داده، که منعکس کننده تقاضای قوی در آسیا و برای گازوئیل و سوخت جت است. در ایالات متحده، پالایشگاه های تگزاس روز جمعه به دلیل قطع برق سراسری ناشی از یک جبهه هوای سرد، از تولید خارج شدند. نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که احتمالاً ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده نیز هفته گذشته افزایش یافته است، در حالی که ذخایر تقطیری کاهش یافته است. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۴ فوریه تا حدود ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها