25 بهمن 1400 - 09:16
یک کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد؛

ضرورت اصلاح سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از اعتبارات بانکی

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت اصلاح سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از اعتبارات بانکی، گفت: هدایت اعتبار به سمتی است که ضریب تولیدی و اشتغال‌زایی بالاتری داشته باشد.
کد خبر : ۱۳۰۴۷۰
علوی راد

عباس علوی راد، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتکو با خبرنگار ایبِنا، درباره راه‌های هدایت اعتبارات به سمت تولید در نظام پولی و مالی کشور گفت: تسهیلات دهی از حیث بخشی و رقمی خوب بوده است، اما یک مسئله تاریخی در کشور وجود دارد و آن هم این است که  اعتبارات مورد نظر موفق به ایجاد پایداری رشد اقتصادی نشده است، حتی در زمان‌هایی هم که کشور دچار تحریم نبود و این تکانه‌ها وجود نداشت، این سبک از اعتباردهی موفقیت مورد انتظار را به ثبت نرساند و مشکل در جایی رقم خورد که در زمان‌های مختلف سبد اعتبارات مورد اشاره بدون تغییر باقی ماند. 


وی در ادامه اضافه کرد: معنای جمله بالا این است که در دوران جنگ، تحریم و یا صلح قسمتی از اعتبارات که به بخش‌های مختلف اختصاص داشت، خیلی تغییر نکرد و این مسئله در بخش صنعت، ساختمان، خدمات، بازرگانی و کشاورزی در مقاطع مختلف زمانی بدون تغییر باقی ماند. بنابراین مسئله نخست این است که سهم بخش‌های اقتصادی برحسب شرایط روز باید مورد چینش قرار گیرد.


این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: شیوه‌های سنتی همراه با محافظه‌کاری مایل نیست که در این زمینه تغییری به وجود آورد، اما باید پذیرفت که اقتصاد ایران در مقاطعی از زمان نیاز دارد تا در این سهم‌ها دگرگونی به وجود آورد. از دولت آقای رئیسی خواهش می‌کنم در منجلاب دولت‌های سابق گرفتار نشود و مانند آنها عمل نکند.


علوی‌راد در این رابطه تاکید کرد: تمام دولت‌های پس از جنگ تحت عناوین و نام‌های گوناگون درصدد برآمدند تا با تزریق منابع بانکی شغل و رشد اقتصادی ایجاد کنند، امروز روشن است که این دولت‌ها در بحث مطرح شده شکست خورده‌اند. طرح ساماندهی اقتصاد در دولت خاتمی، بنگاه‌های زودبازده در دولت احمدی‌نژاد و رونق تولید در دولت روحانی از جمله طرح‌های شکست خورده در اقتصاد ایران به حساب می‌آید، بنابراین وقت آن رسیده که دولت آقای رئیسی این راه به خطا رفته را دوباره تکرار نکند زیرا اقتصاد دیگر توان آزمون و خطا را ندارد. 


وی در خصوص راه حل آن چنین توضیح داد: راه حل آن هدایت اعتبار به سمتی است که ضریب تولیدی و اشتغال‌زایی بالاتری داشته باشد. به معنای دیگر راهی که دو ویژگی تولید و اشتغال بیشتر ایجاد کند، باید مورد توجه قرار گیرد. مسئله دیگر این است که پاسخ داده شود تا چه زمانی یکسری کارخانجات چند سال یکبار بنا است شارژ مالی شده و در مدیریت غلط خود غرق شوند. بر این تصور هستم درصورتیکه دولت آقای رئیسی مایل است هدایت اعتبار بانکی را در اختیار داشته باشد، باید از بنگاه‌ها بخواهد خودشان را توانمند سازند و با گرفتن این منابع بانکی اشتغال را گرو نگیرند. 


این کارشناس اقتصادی در این رابطه تصریح کرد: بنگاه اقتصادی که به دنبال توانمند شدن است باید در ابتدا خود را چابک سازد، مقیاس‌پذیری را مورد توجه قرار داده و انعطاف‌پذیری را پرورش دهد. تقویت این سه مورد با تزریق منابع مالی توانمندی واقعی حاصل خواهد کرد. هیچ جای دنیا مادام العمر به شرکت‌های تولیدی و بنگاه‌ها وام نمی‌دهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر