خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیستم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۵۰۳
طلای جهانی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، ثبات قیمت جهانی طلا، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و تضعیف ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


روز چهارشنبه قیمت نفت پس از پشت سر گذاشتن دو مرتبه کاهش، بالا رفت و داده‌های صنعت، کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا را نشان داد و نگرانی‌ها از افزایش احتمالی عرضه منابع ایران را خنثی کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۴:۵۲ به وقت تهران با ۲۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۹۱ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به۸۹.۴   دلار در هر بشکه رسید. به گفته یک تحلیل‌گر: کمبود عرضه عامل کلیدی افزایش قیمت نفت است. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام، بنزین و محصولات تقطیری آمریکا هفته گذشته کاهش یافت. احتمال توافق هسته‌ای ایران که می‌تواند نفت بیشتری را وارد بازارهای جهانی کند، بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. زمانی که واشنگتن مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته ای را از سر گرفت، برنت و وست تگزاس در روز سه شنبه و برای دومین بار حدود ۲ درصد کاهش یافتند. چنین توافقی می‌تواند تحریم‌های ایالات متحده بر نفت ایران را لغو کند و به سرعت عرضه به بازار را افزایش دهد، اگرچه هنوز تعدادی از مسائل باید رفع و رجوع  شوند. علی رغم افزایش امروز، احتمالا با ادامه مذاکرات، قیمت نفت احتمالاً در هفته آینده کاهش می‌یابد. اداره اطلاعات انرژی انتظار دارد تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ با ۷۷۰ هزار بشکه افزایش به ۱۱.۹۷ میلیون بشکه در روز برسد.



  • بازار سهام آسیا سبزپوش شد


با جهش سهام‌های فناوری چین، شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۲ درصد افزایش یافت. سهام های گروه سافت بانک بیش از ۵ درصد افزایش یافت. در معاملات روز چهارشنبه سهام های آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت و سهام های هنگ کنگ هم افزایش یافت. ژس از زیان سهام‌های فناوری در روز سه شنبه، شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ ۱.۹۷ درصد افزایش یافت. سهام های علی بابا ۶.۱۲ درصد جهش کرد و تنسنت ۲.۲۱ درصد و نت ایز ۳.۹۲ درصد رشد کردند. سهام های چین نیز با افزایش ۰.۴ درصدی کامپوزیت شانگهای و افزایش ۰.۶۸۱ درصدی شنژن، رشد کرد. نیک کی ۲۲۵  ژاپن،۱.۰۶  درصد و شاخص تاپیکس، ۰.۹۷ درصد رشد کرد. اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، در استرالیا با جهش سهام های بانکی ۰.۷۹ درصد افزایش یافت: بانک مشترک المنافع استرالیا  ۵.۳۲ درصد، وست پک ۲.۳۸  درصد و گروه بانکی استرالیا و نیوزلند ۱.۷۴ درصد رشد کردند در حالی که بانک ملی استرالیا ۱.۸۴ درصد رشد کرد. کاسپای کره جنوبی نیز ۰.۷۳ درصد رشد کرد.ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۱.۲۸ درصد افزایش یافت.



  • وال استریت سبزپوش ماند


 شاخص صنعتی داوجونز در طول شبانه روز گذشته، با ۳۷۱.۶۵ واحد افزایش به ۳۵۴۶۲.۷ واحد رسید و اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۸۴ درصد رشد به۴۵۲۱.۵  واحد رسید. کامپوزیت نزداک با ۱.۲۸ درصد جهش به حدود ۱۴۱۹۴.۴ واحد رسید. سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده و واکنش فدرال رزرو به افزایش فشارقیمت ها هستند.



  • بازار  ارز و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۵ واحد بود که همچنان از سطح هفته گذشته، پایین‌تر بود. ین ژاپن با ۱۱۵.۳ در هر دلار معامله شد که از سطح اوایل هفته جاری تضعیف شد. دلار استرالیا در ۰.۷ دلار تغییر کرد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۱۰:۴۳ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۵۱ درصدی در ۴۳۷۳۵ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۰۱ درصدی در ۳۱۰۲.۷ دلار قرار گرفت.



  • قیمت طلا ثابت ماند


روز چهارشنبه قیمت طلا نزدیک به بالاترین قیمت دو هفته‌، ثابت بود، خطرات تورمی و تنش‌های روسیه و اوکراین، علی رغم احتمال افزایش نرخ بهره ایالات متحده، قیمت این فلز امن را تحت فشار قرار داد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۳۸ صبح به وقت تهران در ۱۸۲۵.۸ دلار ثابت بود و در حدود بالاترین قیمت روز سه شنبه بود. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۲۶.۳ دلار رسید.


 سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده ثابت بود، اما در مقایسه با جلسه قبل اندکی کمتر بود. فرانسوا ویلروی دی گالهاو، رئیس بانک مرکزی فرانسه روز سه شنبه گفت: بانک مرکزی اروپا هر کاری را که لازم است انجام خواهد داد تا تورم را به هدف ۲ درصدی خود بازگرداند. در میان سایر فلزات، نقره با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰۲۶.۹ دلار و پالادیوم ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۲۲۳۹.۱ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر