29 بهمن 1400 - 15:09
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

فضای بین المللی به نفع اقتصاد ایران در حال چرخش است

کارشناس اقتصادی گفت: باید این نکته را مورد توجه داشت که فضای بین المللی به نفع اقتصاد ایران در حال چرخش است، بنابراین برشاخصه های اقتصادی اثر خواهد گذاشت.
کد خبر : ۱۳۰۶۰۴
وحید شقاقی شهری

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایبِنا عملکرد دولت سیزدهم را در چند ماه ابتدایی شروع به کار چنین ارزیابی کرد: قضاوت درباره عملکرد دولت سیزدهم از آنجا که اصلاحات اقتصادی را آغاز نکرده، زود است. زمانی می توانیم ارزیابی درستی از عملکرد گروه اقتصادی دولت داشته باشیم که اصلاحات اقتصادی( نظام بانکی، مالیاتی، یارانه ای و...) را شروع کرده باشد، درباره لایحه بودجه هم شنیده می شود که دستخوش تغییرات زیادی شده است.


وی در ادامه اضافه کرد: کارهایی محقق شده که بخشی از آنها دارای علل بیرونی بوده و بسیار مهم به حساب می آید. از جمله می توان به قیمت نفت اشاره داشت که از ۳۵ دلار سال گذشته به بیش از ۹۰ دلار رسیده، از کاهش شدت تحریم ها با روی کار آمدن گروه آقای بایدن  و افزایش صادرات نفت ایران و کرونا که در دنیا به دلیل واکسیناسیون مهار شده و تحت تاثیر آن صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای پیرامونی دوباره از سرگرفته شود و قیمت مشتقات و فرآورده های نفتی، فلزات و معادن هم به دلیل خروج اقتصاد جهانی از کرونا بیشتر شده، سخن به میان آورد.  


این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: علت تمامی این موارد همانطور که اشاره شد بیرون از اقتصاد ایران است و ارتباطی با عملکرد دولت ندارد. به این معنا، عوامل بیرونی علائم مثبت اقتصادی را به داخل ایران مخابره می کند. عواملی مانند آغازمذاکرات هسته ای و پیشرفت درآن و افزایش قیمت نفت و مشتقات نفتی و فلزات و از سرگیری صادرات غیرنفتی در نتیجه مهار کرونا منجر به ارزآوری بیشتری به داخل کشور شده  و انتظارات تورمی را هم متوقف ساخته است. 


شقاقی در رابطه با این موضوع بیان کرد: زمانی می توانیم عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم را مورد بررسی قرار دهیم که اصلاحات نظام بانکی، مالیاتی، صندوق های بازنشستگی، نظام یارانه ای همراه با رونق کسب و کار، رقابت پذیری، کنترل تورم در اقتصاد ایران و نظام بودجه ریزی آغاز و به نتیجه برسد.  


وی در ادامه افزود: انجام موارد فوق دردستور کار قرار دارد، ولی باید اصلاحات آغاز شود، در آن زمان عملکرد وزارتخانه های مرتبط را درخصوص موفق بودن یا نبودن ارزیابی  کرد، بنابراین باید منتظر ماند سپس دست به قضاوت زد. با تمام اینها نیاز است تا این نکته را هم مورد توجه داشت که فضای بین المللی به نفع اقتصاد ایران در حال چرخش است، بنابراین برشاخصه ها موثر خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها