30 بهمن 1400 - 16:17

برنامه‌ریزی برای تجارت یک میلیارد دلاری با قطر

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به کشور قطر گفت: این سفر با دو هدف اصلی شرکت در جلسات اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه بین مقامات دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها صورت می‌گیرد.
کد خبر : ۱۳۰۷۲۹
پیمان پاک

به گزارش ایبِنا، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به ظرفیت‌ها و  فرصت‌های همکاری ایران و قطر اظهار داشت: در این سفر علاوه بر مباحث مربوط به نفت که از سوی مسئولان وزارت نفت، پیگیری می‌شود، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور دارند تا رایزنی‌های لازم برای توسعه همکاری‌های تجاری و گردشگری صورت بگیرد.


وی با اشاره به مناسبات تجاری ایران و قطر افزود: تجارت ایران و قطر در حال حاضر رقم ناچیزی حدود ۴۰۰-۳۰۰ میلیون دلار است که ظرفیت افزایش به میزان یک میلیارد دلار در سال آینده را دارد.
 
فرصت کشور قطر برای سرمایه ‎گذاری و مشارکت‌های بین‌المللی
 
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فرصت و ظرفیت کشور قطر برای سرمایه‎‌گذاری و مشارکت‌های بین‌المللی ادامه داد: کشور قطر در مقایسه با کشورهای خلیج فارس از منابع مالی غنی‌تری برخوردار است و یکی از رویکردهایی که این کشور دنبال می‌کند سرمایه‌گذاری در منطقه و کشورهای دوردست است.
 
پیمان‌پاک با اشاره به برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سال آینده و فرصت‌های بی‌شماری که در این زمینه وجود دارد، بیان داشت: برگزاری این مسابقات دو فرصت ناب را برای کشور در زمینه تامین اقلام مصرفی مورد نیاز این کشور و افزایش همکاری در زمینه گردشگری فراهم می‌کند.
 
وی گفت: کشور قطر محدودیت تولید و نیروی انسانی دارد و به دلیل چالش با کشورهای اطراف به سمت تامین اقلام غذایی از محدود خارج از کشورهای عربی اطراف پیش می‌رود که این موضوع، فرصت مناسبی برای ایران به وجود آورده تا اقلام مصرفی مورد نیاز این کشور را تامین و زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک را فراهم کنیم.
 
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همکاری در زمینه توسعه صنعتی برای صادرات به کشورهای ثالث و استفاده از ظرفیت‌های قطر برای توسعه زنجیره ارزش و ترانزیت از دیگر موارد مرتبط در خصوص توسعه روابط تجاری ایران و قطر است.
 
برنامه‌ریزی برای انتقال هوایی اقلام غذایی به کشور قطر
 
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در مورد انتقال هوایی اقلام غذایی به کشور قطر گفت: شیوه‌نامه و اقدامات لازم در این زمینه از سوی وزیر صمت صورت گرفته و به محض تامین اعتبار مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه، عملیاتی خواهد شد.
 
پیمان‌پاک با اشاره به فرصت تجارت آزاد با اوراسیا در سال آینده و بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری موجود افزود: ضروری است زنجیره تامین در کشور به موازات توسعه بازارها فعال شود تا تامین محصولات مورد نیاز کشورهای طرف تجاری استمرار داشته باشد و کالاها با ثبات نسبی قیمت و در زمان‌بندی مشخص به کشورهای هدف برسد.
 
توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کشور ازبکستان و کشورهای CIS
 
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک قزاقستان و ازبکستان و سفر مقامات بلندپایه ازبکستانی از جمله معاون نخست وزیر و سه وزیر این کشور برای شرکت در این کمیسیون به ایران گفت: مباحث مهمی همچون توسعه همکاری‌های دوجانبه، توسعه تجارت، توسعه گردشگری، توریسم سلامت و توسعه ترانزیت در این کمیسیون مشترک دنبال می‌شود.
 
پیمان پاک با اشاره به موضوع مهم توسعه ترانزیت با کشور ازبکستان، افزود: ازبکستان صنعتی‌ترین کشور  CIS است و فرصت‌های همکاری زیادی در ارتباط با این کشور وجود دارد.
 
وی همچنین اضافه کرد: استفاده از ظرفیت ایران برای توسعه ترانزیت کالاهای ازبکستان و کشورهای CIS به سمت خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای منطقه و بالعکس از جمله موضوعات مهم مورد بحث در کمیسیون مشترک دو کشور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر