04 اسفند 1400 - 08:54

تاکید تهران- دوحه بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی در دوران تحریم، تاکید کرد: به همه اعلام می‌کنیم که امروز مقاومت حداکثری ملت ایران باعث شکست فشار حداکثری مفتضحانه آمریکایی‌ها شده است.
کد خبر : ۱۳۰۸۳۶
رئیسی

به گزارش ایبِنا؛ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در جریان سفر خود به کشور قطر در نشست تخصصی با تجار و فعالان اقتصادی قطری و ایرانی، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط همسایگی استوار است و معتقدیم ظرفیت‌های بسیاری در کشورهای همسایه وجود دارد که این ظرفیت‌ها باید احیا شود.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: بخش اندکی از این ظرفیت‌ها امروز مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایه مغفول مانده است که باید در جهت رفاه ملتها فعال شود

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز سیاست ما در جهت احیای این ظرفیت‌ها و فعال شدن سیاست ارتباط با همسایگان است. روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فرهنگی بین کشورهای منطقه بیش از گذشته باید شکل گیرد.

دکتر رئیسی با اشاره به مذاکرات خود با امیر قطر گفت: در این مذاکرات به توسعه روابط دوجانبه تاکید شد. هر دو تاکید کردیم که باید روابط توسعه پیدا کند و این میزان از روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری و فرهنگی بین دو کشور کفایت نمی‌کند و باید گام‌های بلندی برداشته شود.

آیت الله رئیسی افزود: فعالان اقتصادی بدانید اراده مسئولین دو کشور آن است که روابط تجاری و اقتصادی توسعه پیدا کند لذا ضرورت دارد که برای سرمایه گذاری برنامه ریزی شود. امروز در ایران، منطقه و در کشور دوست و برادرمان قطر شرایط برای احیای این ظرفیت‌ها کاملا وجود دارد.

دکتر رئیسی با تاکید بر شناسایی ظرفیت های توسعه روابط با قطر ادامه داد: اولین گام در این رابطه فعال شدن دفتر تجاری ایران در قطر است و این دفتر برای معرفی ظرفیت‌های ایران برای فعالان اقتصادی قطر و متقابلا شناخت زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی که در قطر وجود دارد برای فعالان اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران، به زودی فعال خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: دومین گام برداشتن موانعی است که پیش روی یک فعال اقتصادی است. یک مانع مساله تبادل پول و تسهیل نظام بانکی است که فعالان اقتصادی بتواند پول را جابجا کند. این کار با سرعت می‌تواند صورت گیرد به نحوی که مشکلی در این رابطه برای فعالان و تجار وجود نداشته باشد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: گام سوم مساله صدور مجوزهای ضروری است. امروز مساله صدور مجوز در بخش های مختلف که بتواند کار فعال اقتصادی را تسهیل کند و فعالان اقتصادی و تجار را چند ماه معطل نکند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. این هم از مواردی است که در جمهوری اسلامی ایران وزیر صمت پیگیری کند این اتفاق بیفتد و در کشور قطر هم وزیر محترم تجارت حتما تمهیداتی را بیاندیشند که کار فعال اقتصادی با سهولت و بدون مانع انجام شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه اگر در حوزه گمرک برای تبادل کالا مشکلی وجود دارد حتما رفع شود، تصریح کرد: نسبت به مساله افزایش صادرات برنامه‌ریزی شود؛ مثلا در گام اول یک میلیارد دلار اما گام‌های بعدی هم باید بلافاصله طی شود تا سطح ارتباطات تجاری ما به نقطه قابل قبولی برسد.



رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه روابط با همسایگان در اولویت است، اظهار داشت: روابط همسایگی می‌تواند ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی را فعال کند و سهم ما را در تجارت منطقه به سطح قابل قبولی برساند. سهم کنونی ما سهمِ قابل قبولی در تجارت منطقه نیست و در این رابطه معتقدم که کمیسیون مشترک بین دو کشور فعال شود، وزیر محترم نیرو که ریاست کمیسیون مشترک را از طرف جمهوری اسلامی ایران به عهده دارد و رئیس کمیسیون مشترک از طرف کشور قطر، این کمیسیون را با هم فعال کنند تا موانع پیش رو سریعا مرتفع شود.

دکتر رئیسی با توصیه به سفیر کشورمان در قطر برای پیگیری رفع مشکلات صادرات به این کشور، خاطر نشان کرد: امیدواریم که بعد از این سفر در عمل آنچه که اتفاق می‌افتد، شرایط ارتباط ما با قطر در حوزه‌های تجاری و اقتصادی کاملا متفاوت با قبل باشد و سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ارتقا پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی گفت: امروز علیرغم شرایط تحریم و تهدید علیه جمهوری اسلامی، اما این سخن را نه از قول خودم بلکه از قول وزارت خارجه امریکا می‌گویم که رسما چند روز پیش سخنگوی آنها در رسانه‌ها اعلام کرد فشار حداکثری به ایران، شکست مفتضحانه خورده است. ما هم به همه اعلام می‌کنیم که امروز مقاومت حداکثری ملت ایران باعث شکست خوردن فشار حداکثری مفتضحانه آمریکایی‌ها و دشمن شده است و این یکی از موفقیت‌هایی است که از لسان دشمن بیان می‌کنیم، شکست آنها را از لسان خودشان بیان می‌کنیم.



آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه علیرغم همه تهدیدات و تحریم‌ها امروز در ایران پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است، گفت: برخی اوقات که با تعدادی از مسئولین اروپایی تلفنی صحبت می‌کنم آنها هم می‌گویند تحریم علیه ایران ظالمانه است و بسیاری امروز در دنیا معترفند به اینکه این تحریم‌ها علیه ملت ایران ظالمانه است. ما نسبت به احقاق حق جمهوری اسلامی ایران مصمم هستیم، عقب‌نشینی نکرده و نخواهیم کرد؛ چون از حقوق حقه ملت است و در مجامع مختلف هم سخن‌مان را بیان و به گوش همگان رساندیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز بحمدالله پیشرفت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. امیدواریم این سفر نقطه عطفی باشد برای ارتقاء روابط بین دو کشور، هم در حوزه مسائل سیاسی هم در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و همه ابعاد.

آیت الله رئیسی افزود: ان شاءالله با همت شما فعالان اقتصادی با تسهیل امور از جانب وزیر تجارت قطر و وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران این گام‌های بلند برداشته شود. ما این آغاز را برای گام‌های بعدی شما می‌دانیم.

دکتر رئیسی با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی بالای ایران از جمله بندر چابهار در عرصه تجاری، تاکید کرد: این ظرفیت ترانزیتی می‌تواند برای مبادله کالا بین کشورهای مختلف در اقصی نقاط دنیا به کمک تجار بیاید.


رئیس جمهور خطاب به تجار قطری خاطر نشان کرد: زمینه برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و این سرمایه‌گذاری هم مورد توجه مسئولان هر دو کشور قرار دارد. امیر محترم قطر هم این موضوع را تاکید داشتند که این سرمایه‌گذاری می‌تواند زمینه کار اقتصادی بلندمدت را بین دو کشور کاملا فراهم کند.

دکتر رئیسی با ابراز امیدواری از دستاوردهای اقتصادی این سفر، تصریح کرد: ارتباط اقتصادی و تجاری در منطقه به ویژه بین دو کشور ایران و قطر مربوط به قرنهای متمادی است منتها این ارتباط به شکل سنتی بوده است اما الان با شکل جدید می‌تواند گام‌های خوبی در این رابطه برداریم.



پیش از سخنان رئیس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر تجارت قطر و تعدادی از تجار قطری و ایرانی نیز در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این نشست با اشاره به تاکیدات ویژه امیر قطر در دیدار روز گذشته با رئیس جمهور کشورمان برای تعیین اهداف و اعداد دقیق در مسیر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: گردش سالیانه اقتصاد ایران بدون نفت بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار است و این موضوع فرصت مناسبی را برای افزایش سطح تبادلات کالایی با قطر فراهم می‌کند.



دکتر رضا فاطمی امین با بیان اینکه مرکز تجاری ایران و قطر تا یک ماه آینده در دوحه راه‌اندازی خواهد شد، اظهار داشت: آغاز فعالیت این مرکز تجاری می‌تواند تاثیر زیادی بر تسریع در حل موانع گسترش تجارت میان دو کشور داشته باشد.



وزیر تجارت قطر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران محاصره اقتصادی قطر صمیمانه به یاری برادران قطری خود شتافت، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر چارچوبی برای برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی ارتقای هر چه بیشتر تعاملات و همکاری‌های تهران و دوحه تهیه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهکارهای آن را به طور کامل اجرایی و عملیاتی کنیم.



در این نشست همچنین حدود ۲۰ نفر از تجار برجسته قطری و ایرانی حاضر در نشست به بیان نظرات خود پرداختند که اهم مطالب بیان شده از سوی آنان به شرح زیر بود:


لزوم رفع موانع پیش روی رسیدن به هدف تجارت یک میلیارد دلاری میان تهران و دوحه در یکسال آینده، تلاش برای توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های تجارت مواد غذایی، گردشگری، ساخت و ساز، منابع طبیعی و کشاورزی، راه‌اندازی نمایندگی واحدهای تولیدی مواد غذایی ایرانی در قطر، فعال شدن بانک‌های ایرانی در قطر، تسریع در آغاز فعالیت خانه تجار ایرانی و قطری، رفع موانع و محدودیت‌های صادراتی به ویژه در ایران، ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل و توجه بیشتر به مسئله ترانزیت، تسهیل شرایط تردد و اقامت تجار ایرانی در قطر.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر