07 اسفند 1400 - 16:06
ایبِنا گزارش می‌دهد:

آخرین وضعیت ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان/ کسب‌وکارها زودتر اقدام کنند

براساس اعلام مسئولان، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار کارتخوان غیرفعال شده است که البته این غیرفعال‌سازی، موقتی است و بنابراین پذیرندگان کارتخوان‌های متصل نشده به سامانه مالیاتی از ساعت ۱۴ امروز می‌توانند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند تا کارتخوانشان را مجددا به صورت فعال شده، در اختیار داشته باشند.
کد خبر : ۱۳۰۹۱۹
کارتخوان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد. این موضوع از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و آخرین مهلت برای ایجاد تناظر بین دستگاه های کارتخوان و پرونده مالیاتی پایان دی ماه ۱۴۰۰ عنوان و تا پایان بهمن ماه نیز تمدید شد که به گفته مسئولان امر، پس از پایان این زمان، دستگاه‌ها یا درگاه‌های پرداختی که در سامانه مالیاتی پرونده تشکیل ندادند، غیرفعال خواهند شد. در حال حاضر براساس آخرین آمار، ۲۰۰ هزار کارتخوان به طور موقت غیرفعال شده است که البته از ساعت ۱۴ امروز مجاز هستند تا نسبت به تکمیل پرونده مالیاتی خود در سامانه مذکور ، مجددا درخواست فعال‌سازی دستگاه کارتخوان خود را ارائه دهند. 


در این باره، مدیرعامل شاپرک از غیرفعال شدن حدود ۲۰۰ هزار کارتخوان به طور موقت خبر داد و گفت: پذیرندگانی که کارتخوان آن‌ها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، می توانند کارتخوانشان را مجددا فعال شده، در اختیار داشته باشند.


سید کاظم دهقان تصریح کرد: در تاریخ چهارم اسفندماه، فهرست نهایی کارتخوان ها را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده‌ایم و همکاران در خصوص بررسی فایل و غیرفعال سازی ترمینال‌هایی که هنوز اقدام نکرده‌اند، برنامه ریزی کرده‌اند.


وی در پاسخ به این سوال که غیرفعال سازی از چه زمانی شروع می شود و تاکنون چه تعداد دستگاه کارتخوان غیرفعال شده اند نیز گفت: از دیروز حدود ۲۰۰ هزار کارتخوان را غیرفعال کرده ایم و برنامه داریم که برای روزهای بعد این کار را ادامه دهیم.


دهقان همچنین تاکید کرد: این غیرفعال سازی، موقت است و پذیرندگانی که کارتخوان آن ها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، می توانند کارتخوانشان را مجددا فعال شده، در اختیار داشته باشند. امیدوار هستیم با سلسله اقداماتی که پذیرندگان به موقع انجام می دهند و ثبت نامشان را تکمیل می کنند مجبور به غیرفعال سازی بیشتر نباشیم.


فرصت دوباره به پذیرندگان کارتخوان


محمد برزگری؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی نیز در این باره گفت: کارتخوان‌های متصل نشده به سامانه مالیاتی از ساعت ۱۴ امروز می‌توانند در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. در واقع صرفا درخواست فعال‌سازی و الصاق کارتخوان به پرونده‌ها را خواهیم گرفت که به محض وصول شدن درخواست‌ها با بررسی اولیه پرونده‌ها را برای بانک مرکزی برای فعال سازی موقت ارسال خواهیم کرد. 


«کتمان درآمد» جریمه دارد 


رئیس سازمان تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: براساس ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم هر فعال اقتصادی که کتمان درآمد یا فعالیت داشته باشد و پرونده در سازمان امور مالیاتی تشکیل ندهد و این کتمان درآمد او احراز شود؛ علاوه بر سایر مالیات‌ها، ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش هم شامل خواهد شد و این علاوه بر سایر جرایمی است که در قانون پیش بینی شده است. یکی از مهم‌ترین موارد در درآمدهای کتمان شده عدم تشکیل پرونده‌هایی خواهد بود که فعالیت اقتصادی انجام دهد اما پرونده در نظام مالیاتی نداشته باشد. 


اقدام بانک مرکزی برای فرار مالیاتی متخلفان 


در همین زمینه مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» گفت: بر اساس تکالیف قانونی که به بانک مرکزی محول شده، ما پیگیر انجام دقیق فرآیندها هستیم و البته یک خط قرمز هم داریم که تا حد ممکن مردم مجبور نباشند فرآیندهای اضافه‌تری نسبت به قبل انجام دهند، بنابراین سعی داریم تمام امور و ساز وکارها را در مرکز انجام دهیم و ارتباط خودکار بین بانک مرکزی و سازمان مالیات برقرار باشد. 


محرمیان درباره تخلفاتی که برخی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان برای فرار مالیاتی انجام می‌دهند، گفت: سامانه هوشمندی برای این امر طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته که چنانچه کارتخوان‌هایی به اسم یک صنف ثبت شده اما در صنف دیگری استفاده می‌شوند یا در یک مکانی ثبت شده‌اند اما در مکان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شناسایی خواهند شد. در عین حال روش‌های دیگر مانند کارت به کارت که مطرح است نیز شناسایی می‌شود و آن حساب‌ها را به عنوان حساب تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنیم؛ یعنی حساب شخصی که تعداد تراکنش های کارت به کارت آن بالاست به عنوان حساب تجاری شناسایی خواهد شد که در این شرایط به طور جد به این افراد هشدار می‌دهیم تا از انجام چنین تخلفاتی دور بمانند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر