09 اسفند 1400 - 13:03
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

تحقق وعده رییس کل؛ خرید ارز مسافرتی الکترونیکی می‌شود

گام مهم بانک مرکزی برای تامین و ساماندهی درخواست‌های ارزی خرد مردم، امروز با رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی عملیاتی خواهد شد.
کد خبر : ۱۳۰۹۶۶
صالح آبادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در ماه های اخیر، هم زمان با آغاز به کار علی صالح آبادی بر مسند ریاست بانک مرکزی، شاخص ارزی به سمت تعدیل سوق پیدا کرد. این در حالی است که در این مدت، تحریم های اقتصادی بر نظام بانکی و چرخه تجاری کشور، تداوم داشته است اما سیاست گذار ارزی بی تفاوت نبوده و با رصد هوشمندانه بر روند عرضه و تقاضا در بازار ارز، تلاش داشته است تا با پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان، از جهش‌های ارزی همچون سال ۹۷، جلوگیری کند.


در این شرایط، رئیس کل بانک مرکزی نیز در میانه آذرماه سال جاری، درست در زمانی که روند بازار ارز تحت تاثیر اخبار هیجانی و غیراقتصادی، با افزایش نرخ ارز به ویژه دلار در محدوده ۳۱ هزار تومانی در بازار غیر رسمی مواجه شده بود، با حضور میدانی در بازار ارز و بازدید از صرافی ها، از نزدیک با دغدغه ها و مشکلات متقاضیان ارز و همچنین صرافی‌ها باخبر شد و با تاکید بر برنامه ریزی در جهت تسهیل دسترسی مردم به ارز اظهار داشت: "در بازار متشکل به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به ارز را تسهیل بیشتری کنیم و به زودی این اقدام انجام می‌شود تا دیگر نیازی نباشد، مردم برای دریافت ارز در صف بایستند. مردم می‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزی، ارز موردنیاز را از صرافی‌ها دریافت کنند." به گفته صالح آبادی، نیازهای مردم به ارز در مقررات ارزی مشخص است و هر فردی به هر میزان نیاز داشته باشد ارز وجود دارد.



وعده دو ماهه صالح آبادی


پس از این بازدید میدانی، رئیس کل بانک مرکزی در پنجم دی ماه نیز، در حاشیه نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ساماندهی مجدد فرآیند پرداخت ارز مسافری در صرافی‌ها گفت: "با راه‌اندازی سامانه تا دو ماه دیگر پرداخت ارز مسافرتی و دانشجویی ساماندهی خواهد شد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت الکترونیکی خواهد بود." وی درباره سوء استفاده در حوزه ارز مسافرتی و دانشجویی با توجه به اینکه برخی برای دریافت ارز اقدام به خرید صوری می‌کنند، اظهار داشت: ما در حال ساماندهی مجدد نحوه پرداخت ارز مسافرتی و دانشجویی هستیم و چند روز پیش نیز به کانون صرافان نامه‌ای ارسال کردیم و از آنها خواستیم تا مشکلات را به ما منتقل کنند و در روزهای آینده بخشنامه‌ای در تکمیل بخشنامه قبلی ابلاغ می‌شود.


صالح آبادی با بیان اینکه جلوی سوء استفاده از سهمیه ارز مسافری و دانشجویی گرفته می‌شود، تصریح کرد: بر اساس سامانه جدیدی که قرار است راه‌اندازی شود، هر فردی که می‌خواهد ارز بخرد بدون نیاز به حضور فیزیکی می‌تواند درخواست خود را همراه با مستندات لازم از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کند و خرید خود را انجام دهد و بعد از آن می‌تواند مراجعه و به صورت فیزیکی ارز خود را دریافت کند. همچنین در حال بررسی هستیم که حتی ارز را به حساب‌های فرد واریز کنیم تا خریدار بتواند در هر نقطه‌ای از کشور از شعب بانکی، ارز خود را تحویل بگیرد.



الوعده وفا؛ تسهیل خرید ارز از امروز


پس از وعده دو ماهه رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی سامانه ای برای خرید و فروش الکترونیکی ارز در بستر بازار متشکل ارزی، امروز این وعده در موعد زمانی دو ماهه خود، اجرایی خواهد شد.


در این باره مصطفی قمری‌وفا؛ مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: درخواست‌های ارزی خرد مردم تامین و ساماندهی می‌شود. وی از رونمایی سامانه برخط بازار متشکل ارزی در (امروز) نهم اسفند ماه خبر داد. قمری وفا تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش قول داده بود که با راه‌اندازی این سامانه، نیازهای خرد متقاضیان به ارز با ثبت برخط تامین می‌شود.




مزایای خرید الکترونیکی ارز مسافرتی و دانشجویی


اقدام بانک مرکزی در جهت تسهیل دسترسی مردم به بازار ارز از طریق سامانه مذکور، مزایای بسیاری دارد. به عنوان نمونه می‌توان به شفافیت در خرید و فروش ارز و معاملات ارزی خرد، حذف صفوف خرید ارز در مقابل صرافی‌ها، دسترسی آسان مردم به سامانه خرید ارز و جلوگیری از سواستفاده دلالان برای خرید ارز، اشاره داشت. این در حالی است که در مدل گذشته یعنی خرید حضوری، شاهد تشکیل صفوف در مقابل صرافی‌ها بودیم که این مساله باعث ایجاد فضای هیجانی و منفی در بازار ارز می‌شد و حال با تغییر سازوکار خرید ارز در بستر غیرحضوری، پیش بینی می‌شود که صف در برابر صرافی‌ها تشکیل نشود و مردم نیز به راحتی نیاز ارزی خود را تامین کنند.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر