خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هفدهم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۱۴۷
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ۱۴ سال اخیر نزدیک می شود


روز سه‌شنبه قیمت نفت نزدیک به بالاترین حد ۱۴ سال گذشته بود و ایالات متحده به‌ جای همکاری با متحدان خود در اروپا، در نظر داشت به تنهایی واردات نفت روسیه را ممنوع کند و نگرانی‌ها از اختلال  در عرضه نفت را کاهش دهد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۰۶ دلار یا ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۲۴.۲۷ دلار در هر بشکه در ساعت ۵:۵۳ صبح به وقت تهران رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ، ۳۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۱۹.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.


زمانی که دولت بایدن گفت در حال گفتگو با بریتانیا، فرانسه و آلمان در مورد ممنوعیت نفت روسیه است، این نوسان های نامنظم قیمتی پس از افزایش روز دوشنبه به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته صورت گرفت. به گفته یک متخصص: طبق نمودارها، قبل از اینکه قیمت نفت به طور قابل توجهی بالاتر رود، باید کمی متعادل شود. اواخر روز دوشنبه با توجه به افزایش قیمت ها گفته شد که ایالات متحده مایل است به تنهایی با این ممنوعیت پیش برود و آلمان، بزرگ ترین خریدار نفت خام روسیه، طرح های تحریم انرژی را رد کرد.


 یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که تصمیم نهایی گرفته نشده، اما اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً ایالات متحده تنها خواهد بود. روسیه حدود ۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده های نفتی صادر می کند. یک تحلیلگر با اشاره به اینکه تحریم بانک های روسی قبلاً به تجارت ضربه زده، گفت: با این حال، بازارها باعث اختلال قابل توجهی در صادرات نفت روسیه شده اند. اگر صادرات تمام نفت روسیه در بازارهای جهانی مسدود شود، تحلیلگران می‌گویند قیمت‌ها می‌تواند به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برسد، در حالی که معاون نخست‌وزیر روسیه گفت ممکن است قیمت نفت به بیش از ۳۰۰ دلار برسد.


محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس صنعتی در هیوستون به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ ظرفیتی در جهان نیست که بتواند جایگزین ۷ میلیون بشکه صادرات روسیه شود. دو پالایشگاه استرالیا، ویوا انرژی و آمپل، گفتند که خرید نفت خام روسیه را پس از حمله مسکو به اوکراین متوقف کرده‌اند.  اختلالات عرضه نفت در حالی رخ می دهد که ذخایر نفت در سراسر جهان در حال کاهش یافتن است. پنج تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز تخمین زدند که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۴ مارس حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


 روز سه‌شنبه سهام آسیا-اقیانوسیه سقوط کرد، در حالی که سهام های چین در منطقه‌ با ضرر همراه شد. جنگ روسیه و اوکراین بر تصمیم های سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشته است. کامپوزیت شانگهای چین با ۲.۳۵ درصد کاهش به ۳۲۹۳.۵۳ بسته شد در حالی که شنژن با ۲.۶۱۶ درصد کاهش به ۱۲۲۴۴.۵۰ رسید. شاخص CSI ۳۰۰ ، بزرگ ترین سهام بورسی، با ۲.۰۱ درصد کاهش به ۴۲۶۵.۳۹ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ، با ضرر در بازارهای اصلی منطقه، کاهش ۱.۷۱ درصدی در آخرین ساعت معاملاتی خود داشت.


در ژاپن، نیک کی ۲۲۵ با افت ۱.۷۱ درصدی به ۲۴۷۹۰.۹۵ رسید و شاخص تاپیکس با ۱.۹ درصد کاهش به ۱۷۵۹.۸۶ رسید. کاسپای کره جنوبی  ۱.۰۹ درصد کاهش یافت و روز معاملاتی خود را در ۲۶۲۲.۴۰ به پایان رساند. در استرالیا، اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰ ، ۰.۸۳ درصد کاهش یافت و در ۶۹۸۰.۳۰ بسته شد. ام اس سی آی جامع ترین شاخص سهام آسیا واقیانوسیه ۱.۷۶ درصد کاهش یافت.


سهام های شرکت های هواپیمایی نسبت به قیمت نفت حساس هستند و در معاملات روز سه شنبه به کاهش خود ادامه دادند. سهام های شرکت هواپیمایی ژاپن ۵.۸۱ درصد سقوط کرد در حالی که خطوط هوایی کره در کره جنوبی ۱.۶۳ درصد سقوط کرد. در جنوب شرقی آسیا، سهام های خطوط هوایی سنگاپور در معاملات ۲.۲۱ درصد کاهش یافت. سهام های شرکت هواپیمایی ایترن چاینا در فهرست هنگ کنگ نیز تا آخرین ساعت معاملاتی خود ۴.۲۱ درصد و کتی پاسیفیک۳.۰۷ درصد سقوط کردند.



  • وال استریت  قرمزپوش شد


در طول شبانه روز گذشته اس اند پی ۵۰۰ با افت ۲.۹۵ درصدی به ۴۲۰۱.۰۹ واحد رسید. شاخص صنعتی داوجونز با ۷۹۷.۴۲ واحد یا ۲.۳۷ درصد کاهش به ۳۲۸۱۷.۳۸ واحد رسید. نزدک با افت ۳.۶۲ درصدی به ۱۲۸۳۰.۹۶ رسید. زیان‌های وال استریت در حالی رخ داد که سرمایه‌گذاران آسیب‌های اقتصادی احتمالی ناشی از اختلالات در عرضه جهانی انرژی با ادامه جنگ روسیه و اوکراین را در نظر دارند.



  • بازار ارز و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۹.۲۹۶ قرار گرفت. ین ژاپن بعد از کاهش دیروز در برابر دلار آمریکا با ۱۱۵.۴۰ دلار معامله شد. دلار استرالیا پس از کاهش اخیر، در ۰.۷۲۷۴ دلار جای گرفت و برخی از سودهای هفته گذشته خود را از دست داد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۱۰:۵۱ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۹ درصدی در ۳۸۲۷۶ دلار و قیمت اتریوم با افزایش ۲.۰۹ درصدی در ۲۵۲۱.۲۳ دلار قرار گرفت.



  • قیمت طلا کاهش یافت


پس از مذاکرات بی فرجام اوکراین و روسیه، سرمایه گذاران ارزیابی مجدد بحران روسیه و اوکراین را متوقف کردند و افزایش ارزش دلار آمریکا بر این فلز امن فشار بیشتری وارد کرد و قیمت طلا از سطح ۲۰۰۰ دلار سقوط کرد. هر اونس طلا در ساعت ۸:۱۷ صبح به وقت تهران، با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۹۸۸.۷۸ دلار رسید، پس از اینکه روز دوشنبه به اوج یک تا یک سال و نیم خود معادل ۲۰۰۲.۴۰ دلار رسید.


بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۹۹۲.۴۰ دلار رسید. دارایی‌های بزرگ ترین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا در جهان، SPDR Gold Trust، روز دوشنبه ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۲.۷ تن رسید که بالاترین میزان از ماه مارس ۲۰۲۱ است. به گفته تحلیلگر تکنیکال رویترز، طلا ممکن است مقاومت خود را در ۱۹۹۹ دلار در هر اونس دوباره آزمایش کند، شکست در بالاتر از آن سطح می تواند منجر به افزایش قیمت ۲۰۲۸ دلاری شود.


 پالادیوم ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۳۰۱۹.۲۲ دلار در هر اونس رسید، اما روز دوشنبه به بالاترین سطح خود یعنی ۳۴۴۰.۷۶ دلار رسید. قیمت فلزات کاتالیزور خودرو در سال جاری ۸۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده در حالی که تحریم های مالی روسیه می تواند انتقال محموله های کشتی را مختل کند و کمبود عرضه را تشدید کند. قیمت سایر فلزات، نقره اسپات  با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۵.۴۷ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳۰.۷۸ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها