17 اسفند 1400 - 16:08

ثبات بازار متلاطم ارز در دولت سیزدهم

ثبات و آرامش بازار همواره دغدغه و خواسته اصلی فعالان اقتصادی است و جزو اصول و برنامه‌های دولت سیزدهم از همان روزهای نخست شروع فعالیت بوده است و امروز شاهد کاهش نوسانات و برقراری تعادل و آرامش در بازار ارز هستیم.
کد خبر : ۱۳۱۱۶۰
دلار یورو

به گزارش ایبِنا، برقراری ثبات در بازار ارز از جمله اتفاقات خوبی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی به آن اذعان دارند و آن را از جمله اتفاقات قابل توجه در دولت سیزدهم می‌دانند.


در دولت گذشته هر اتفاقی که در منطقه رخ می‌داد یا انتشار اخبار روند مذاکرات بازار ارز را متلاطم می‌کرد و این شرایط آنچنان نهادینه شده بود که فعالان عرصه اقتصادی این نوسانات را به عنوان ریسک در فعالیت‌های خود در نظر می‌گرفتند.


روزهای پرنوسان بازار ارز در آن روزها موجب شده بود تا سودجویان از این آب گل آلود ماهی بگیرند و به طرق مختلف بازار را دستکاری می‌کردند، به‌طوری که شاهد صعود و نزول قابل توجه نرخ ارز در بازار بودیم و صف‌های طولانی خرید و فروش ارز در مقابل صرافی‌ها پدیده‌ای قابل مشهود بود.


پیر و جوان، زن و مرد برای سرمایه‌گذاری و کسب سود و به اصطلاح پیمودن ره ۱۰۰ ساله در یک شب اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند، غافل از اینکه دلالان در این بازار در کمین آنان نشسته‌اند تا این سرمایه اندک را از چنگشان خارج کنند.


میدان فردوسی پاتوق دلالان و سوداگران بود و کم نبودند افرادی که در این بین ارزهای سهمیه‌ای خود را با قیمت‌های ناچیز و یا حتی با اجاره کارت ملی به بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان به این دلالان می‌فروختند.


ماجرای نوسانات بازار ارز هر چه که بود، بسیاری از فعالان اقتصادی از این موضوع متضرر شدند، زیرا برخی کالایی با دلار ۳۰ هزار تومان وارد می‌کردند و چند روز بعد این نرخ کاهش می‌یافت.


البته در این بین برخی از فعالان اقتصادی برای رفع تعهدات ارزی خود به دولت ناچار بودند به بازار مراجعه کنند و در نتیجه تقاضا و به تبع آن نرخ ارز افزایش می‌یافت.


مجموع عوامل مختلف موجب شده بود نرخ ارز در نیمه ابتدای امسال در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان و در سال ۱۳۹۸ نیز حتی به بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید. اما پس از اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم سکان هدایت را در دست گرفت به تدریج شاهد کاهش قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بودیم. نیمه مردادماه سال جاری دلار در بازار آزاد در میانه کانال ۲۷ هزار تومان قرارداشت و بهای آن در این مدت سیر نزولی آرامی را در پیش گرفت و ۱۰ آذرماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و این روند ادامه داشت و در اسفندماه دلار درکانال ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد.


کاهش قیمت و ثبات بازار ارز ناشی از اجرای سیاست‌های مختلفی از جمله پوشش نیاز واقعی افراد در بازارهای رسمی، راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، تامین نیاز ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه نیما و مواردی از این دست است.


بی‌شک ثبات نسبی بازار ارز در ماه‌های اخیر و شروع به کار دولت سیزدهم، ریسک نوسان بازار ارز را کاهش داده و موجب طیب خاطر فعالان اقتصادی و پریشان حالی دلالان و واسطه‌گران است.



منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها