خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هجدهم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۱۷۵
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، ثبات قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش سهام ها در وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز چهارشنبه با نگرانی از شوک احتمالی اختلال عرضه به دلیل ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط ایالات متحده و با وجود نشانه‌هایی از اجتناب خریداران، قیمت نفت افزایش یافت. در ساعت ۸:۵۰ صبح به وقت تهران بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از جهش ۳.۹ درصدی در روز گذشته، ۲.۹۱ دلار یا ۲.۲۷ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰.۸۹ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از افزایش ۳.۶ درصدی در روز سه شنبه، ۲.۳۴ دلار یا ۱.۸۹ درصد افزایش یافت و به ۱۲۶.۰۴ دلار در هر بشکه رسید.


 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ممنوعیت فوری واردات نفت و سایر واردات انرژی از روسیه را اعمال کرد و بریتانیا اعلام کرد که در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد کرد. شرکت شل روز سه‌شنبه اعلام کرد که خرید نفت خام روسیه را متوقف می‌کند و به یکی از اولین شرکت‌های نفتی بزرگ غربی تبدیل می‌شود که روسیه را به‌طور کامل محدود می‌کند. گلدمن ساکس تخمین زد که بیش از نیمی از نفت صادراتی روسیه از بنادر فروخته نشده باقی مانده، در حالی که جی پی مورگان تخمین می زند که حدود ۷۰ درصد نفت دریایی روسیه در پیدا کردن خریدار با مشکل مواجه است.


 قیمت نفت از زمانی که روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، عملیات ویژه در اوکراین آغاز کرد، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیل گران، نگرانی از اختلال بیشتر در عرضه نفت در بحبوحه تشدید تحریم ها علیه مسکو، خرید را افزایش داده است. به گفتخه یک تحلیل گر: فشار صعودی بر قیمت نفت همچنان در حال تقویت است و بازار پیامدهای ممنوعیت واردات بشکه‌های روسیه را از آمریکا هضم می‌کند و منتظر جزئیات تحریم‌های صادراتی مسکو است. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه برخلاف پیش بینی تحلیل گران، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۴ مارس ۲.۸ میلیون بشکه افزایش یافت، اما ذخایر بنزین و محصولات تقطیری کاهش یافت.



  • در معاملات پرنوسان بازار آسیا، بازارهای اصلی چین ضرر داشتند


در حالی که بازارهای چین و هنگ کنگ در تلاش بودند تا از ضررهای اوایل هفته بهبود پیدا کنند، سهام های آسیا و اقیانوسیه در روز چهارشنبه نوسان داشتند. کامپوزیت شانگهای در چین با ۱.۱۳ درصد کاهش در ۳۲۵۶.۳۹ بسته شد و شنژن با ۱.۱۲۲ درصد کاهش به ۱۲۱۰۷.۱۷ رسید. شاخص CSI ۳۰۰بزرگ ترین سهام بورسی، ۰.۹۲ درصد کاهش یافت و به ۴۲۲۶.۳۵ رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ با ۰.۶۷ درصد کاهش، نزدیک به ۲۰۶۲۷.۷۱ بسته شد.


 داده های رسمی منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده در آن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۸ درصد افزایش یافته است. داده های ماه فوریه در مقایسه با رشد ۹.۱ درصدی ژانویه در مقایسه با سال گذشته و نزدیک به انتظارات تحلیل گران در نظرسنجی رویترز ، افزایش ۸.۷ درصدی بود. در همین حال، شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۰.۹ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ماه ژانویه و مطابق با انتظارات نظرسنجی رویترز بود.


نیک کی ۲۲۵ ژاپن، با ۰.۳ درصد کاهش در روز به ۲۴۷۱۷.۵۳ واحد رسید، در حالی که شاخص تاپیکس کسری کاهش یافت و به ۱۷۵۸.۸۹ رسید.در استرالیا اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ با جهش ۱.۰۴ درصدی در ۷۰۵۳ بسته شد. در جنوب شرقی آسیا، شاخص استریت تایمزسنگاپور ۱.۵۵ درصد افزایش یافت.ام اس سی آی،جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۴۹ درصد افزایش یافت. بازارهای کره جنوبی روز چهارشنبه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بسته بود.



  • وال استریت قرمزپوش ماند


شاخص صنعتی داوجونز در طول شبانه روز گذشته با ۱۸۴.۷۴ واحد یا ۰.۵۶ درصد کاهش به ۳۲۶۳۲.۶۴ واحد رسید. اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۷۲ درصد کاهش به ۴۱۷۰.۷۰ رسید و نزدک با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۱۲۷۹۵.۵۵ رسید.



  • بازار ارز و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۸.۹۸۱ قرار گرفت. ین ژاپن با قیمت ۱۱۵.۸۳ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطح اوایل این هفته در برابر دلار مشاهده شد. دلار استرالیا در۰.۷۲۹۳ دلار تغییر کرد که نسبت به اوایل این هفته کاهش یافت.


در بازار رمزارزهای امروزصبح ساعت ۹:۰۳ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۷.۵۱ درصدی در ۴۱۴۷۵.۱۰ دلار و اتریوم با افزایش ۵.۸۹ درصدی در ۲۷۱۳.۹۷ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا ثابت ماند


روز چهارشنبه، دلار قوی تر و سود اوراق بیشتر خزانه داری با حمایت از تقاضای طلا ناشی از بحران اوکراین مقابله کرد، قیمت طلا پس از صعود به بالاترین حد ۱۹ ماهه خود در جلسه گذشته، ثابت ماند. تا ساعت ۶:۴۲ صبح به وقت تهران قیمت طلای اسپات، در ۲۰۵۳.۹۹ دلار در هر اونس ثابت ماند. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۰۶۱.۴۰ دلار رسید.


سود اوراق خزانه داری ایالات متحده افزایش یافت و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره در این ماه حمایت کرد. قیمت طلا نسبت به افزایش نرخ های بهره ایالات متحده حساس است و هزینه نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می دهد. نرخ‌های بالاتر نیز دلار را تقویت می‌کند.  پالادیوم ۳.۳ درصد افزایش یافت و به ۳۲۸۴.۶۷ دلار در هر اونس رسید که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۳۸ درصد افزایش یافت. پالادیوم در همین هفته، بالاترین قیمت سال گذشته را به ثبت رساند. هر اونس نقره با ۱ درصد افزایش به ۲۶.۶۶ دلار رسید، پس از اینکه روز سه شنبه به بالاترین حد خود در ۹ ماه گذشته رسید. پلاتین با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۱۶۸.۰۲ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر