23 اسفند 1400 - 14:02
ایبِنا بررسی کرد؛

تداوم روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی برای سومین ماه متوالی

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی دی ماه ۱۴۰۰ بیانگر ادامه روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی برای سومین ماه متوالی در نیم سال دوم است.
کد خبر : ۱۳۱۲۸۲
اسکناس نو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی آمار منتشر شده پیرامون متغیرهای پولی در اولین ماه زمستان سال جاری، نشان می دهد حجم نقدینگی در پایان دهمین ماه سال، به ۴۵۰۱۴.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است. به بیان دیگر، حجم نقدینگی در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۹.۸ درصد بیشتر شده است که نسبت به ماه های قبل، افت دارد. 


روند کاهشی مذکور در حالی است که نرخ رشد حجم نقدینگی در دی ماه در شرایطی به رقم ۳۹.۸ درصد رسیده است که این نرخ در سه ماهه قبل یعنی مهر، آبان و آذر ۱۴۰۰، به ترتیب ۴۲.۸، ۴۲ و ۴۱.۴ درصد بوده است که بیانگر تداوم روند کاهشی این نرخ برای سومین ماه متوالی است.



وضعیت نقدینگی بر حسب عوامل موثر بر عرضه


جزئیات منتشر شده نشان می‌دهد در دی ماه امسال، خالص دارایی‌های خارجی سیستم بانکی به رقم ۷۱۶۳.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به دی ماه سال قبل، ۳۲.۷ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در ایستگاه نخست زمستان با رشد ۲۴.۸ درصدی نسبت به دی ماه سال قبل، به رقم ۵۰۳۸.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری به رقم بیش از ۲۱۲۴ هزار میلیارد ریال در دی ماه امسال رسیده است که نسبت به دی ماه سال قبل، ۵۵.۹ درصد رشد داشته است.


از سوی دیگر، در بخش خالص دارایی داخلی مشاهده می‌شود که در اولین ماه زمستان امسال، خالص دارایی داخلی به رقم ۳۷۸۵۱.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به دی ماه سال گذشته، ۴۱.۳ درصد بیشتر شده است.


پایه پولی هم کنترل شد


بررسی بخشی دیگری از آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد در دی ماه امسال، علاوه بر افت نرخ رشد نقدینگی، تغییرات پایه پولی نیز با روند کاهشی همراه بوده است. به گونه ای که در دهمین ماه سال، پایه پولی نسبت به دی ماه سال قبل، ۳۵.۵ درصد رشد داشته است که در مقایسه با تغییرات ماه قبل (۳۷.۶ درصد)، با کاهش همراه شده است.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر