خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و چهارم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۳۰۵
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات امروز بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام‌ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت کاهش یافت


 روز سه‌شنبه با ادامه مذاکرات آتش‌بس بین روسیه و اوکراین و نگرانی‌ها در مورد تقاضا در چین پس از افزایش موارد ابتلا به کرونا، قیمت نفت به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید. در ساعت ۴:۵۵ صبح، بهای معاملات آتی نفت خام برنت پس از افت ۵.۱ درصدی در روز قبل، با ۴.۲۰ دلار یا ۳.۹ درصد کاهش به ۱۰۲.۷۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا  (WTI)  پس از کاهش ۵.۸ درصدی روز قبل، برای اولین بار از اول ماه مارس با ۴.۳۰ دلار یا ۴.۲ درصد کاهش به ۹۸.۷۱ دلار و زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. به گفته یک تحلیل گر: انتظار تحولات مثبت در مذاکرات آتش‌بس روسیه و اوکراین امیدها برای کاهش تنگناها در بازار جهانی نفت خام را تقویت کرد.


 وی افزود: محدودیت های جدید برای مهار همه‌گیری کرونا در چین نیز نگرانی‌هایی را در مورد کند شدن تقاضا ایجاد کرد. روز سه‌شنبه، چین جهش شدیدی در موارد ابتلا به کرونا ثبت کرد و موارد ابتلای جدید علامت‌دار از روز گذشته بیش از دو برابر شده و به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده و شیوع این ویروس به سرعت در شمال شرق این کشور گسترش یافته است. اواخر روز دوشنبه زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که مذاکرات با روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، روز سه شنبه ادامه خواهد داشت. وی گفت که با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی از مذاکره برای پایان دادن به جنگ با روسیه صحبت کرده است. ایالات متحده پس از مذاکرات روز دوشنبه به چین درباره کمک به مسکو در حمله به اوکراین هشدار داد. روز دوشنبه فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کشورهای تولیدکننده نفت خواست تا برای تثبیت بازارهای متاثر از جنگ اوکراین، نفت بیشتری پمپاژ کنند.  به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر سفر جانسون به اوپک، روز دوشنبه یک مقام مسئول گفت: بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا تلاش می کند تا عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت خود متقاعد کند.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۲.۹۹ درصد کاهش یافت. سهام های فناوری چینی همچنان در محدوده منفی باقی ماندند: علی بابا ۶.۷۴ درصد کاهش یافت در حالی که جی دی دات کام ۵.۱۷  درصد و نت ایز ۳.۳۸ درصد سقوط کرد. سهام شرکت خودروسازی الکتریکی نیو، در ایالات متحده طی یک شب به دلیل نگرانی‌های جدید برای خروج از بورس، ۷.۰۸ درصد سقوط کرد. طبق یک گزارش، تن سنت سهام فناوری چین به دلیل نقض قوانین مبارزه با پولشویی افت کرد. در چین، کامپوزیت شانگهای بیش از ۲ درصد سقوط کرد و شنژن ۱.۳۱۸ درصد کاهش یافت.


 داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که تولید صنعتی چین در ماه های ژانویه و فوریه ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که بالاتر از افزایش ۳.۹ درصدی پیش‌بینی شده توسط تحلیل گران در نظرسنجی رویترز است. خرده فروشی در چین در دو ماه اول سال نیز بالاتر از انتظارات بود و در ماه های ژانویه و فوریه ۶.۷ درصد در مقایسه با افزایش ۳ درصدی انتظارات تحلیلگران در نظرسنجی رویترز افزایش یافت. با این حال، چین در حال حاضر با بدترین شیوع کرونای خود از زمان اوج گیری همه گیری در سال ۲۰۲۰ مواجه است و شهرهای بزرگ شامل شنژن برای محدود کردن فعالیت های تجاری عجله دارند. کاسپای کره جنوبی ۰.۵۶ درصد سقوط کرد. در استرالیا، اس اند پی/ای اس اکس ۲۰۰،  ۰.۷۳ درصد کاهش یافت. شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۳۱ درصد رشد کرد و شاخص تاپیکس ۱.۰۲ درصد رشد کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۱.۵۹ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت قرمزپوش شد


قرار است روز سه شنبه مذاکرات بین مقام های اوکراینی و روسیه و پس از مذاکرات روز دوشنبه بین دو طرف از سر گرفته شود. در طول شبانه روز گذشته اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۷۴ درصد کاهش به ۴۱۷۳.۱۱ واحد رسید در حالی که کامپوزیت نزدک با افت ۲.۰۴ درصدی به ۱۲۵۸۱.۲۲ واحد رسید. شاخص صنعتی داوجونز با اندکی تغییر در ۳۲۹۴۵.۲۴ جای گرفت.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۸.۸۷۲ قرار گرفت که همچنان بالاتر از سطح هفته گذشته مشاهده شد. ین ژاپن پس از تضعیف دیروز با قیمت ۱۱۸.۳۲ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در پی کاهش دیروز به ۰.۷۱۸۱ دلار رسید.


در بازار رمزارزهای امروزصبح ساعت ۸:۲۸ قیمت بیت کوین با افزایش ۰.۰۶ درصدی در ۳۸۷۸۰.۱۴ دلار و قیمت اتریوم با افزایش ۰.۶۴ درصدی در ۲۵۴۷.۵۲ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا کاهش یافت


روز سه‌شنبه قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک هفته گذشته رسید، سود اوراق خزانه‌داری آمریکا در آستانه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو افزایش یافت و امیدواری‌ها برای پیشرفت مذاکرات روسیه و اوکراین جذابیت این فلز را کاهش داد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۵۱ به وقت تهران ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۹۴۲.۹۶ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۹۵۱.۲۰ دلار رسید.


صبح سه شنبه به وقت آسیا سود اوراق خزانه داری آمریکا افزایش یافت. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری پس از ۲.۱۴ درصد روز دوشنبه به ۲.۱۵۹۷ درصد رسید. سود نسبت به قیمت ها معکوس حرکت می کند. سود خزانه داری با وجود انتظار برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه افزایش می یابد. طلا به افزایش نرخ های بهره آمریکا که فرصت نگهداری شمش را افزایش می دهد، حساس است. هیأت های روسیه و اوکراین روز دوشنبه چهارمین دور مذاکرات ویدیویی را برگزار کردند، اما هیچ پیشرفت جدیدی اعلام نشد. قرار بود مذاکرات روز سه شنبه از سر گرفته شود.


 پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، پس از کاهش بیش از ۱۵ درصدی قبل با کاهش نگرانی از عرضه، با ۱ درصد کاهش به ۲۳۶۳.۰۶ دلار در هر اونس رسید. نورنیکل بزرگ ترین سهامدار معدنی روسی به روسیه گفت با وجود محدودیت های لجستیکی، این گروه توانسته مسیرهای جایگزینی را برای تحویل پالادیوم خود تضمین کند. هفته گذشته گفته شد که پالایشگاه های روسی می توانند به فروش پلاتین و پالادیوم در لندن، بزرگ ترین مرکز تجارت فلزات گرانبها در جهان ادامه دهند. این فلز کاتالیزور، در هفته گذشته به بالاترین سطح خود یعنی ۳۴۴۰.۷۶ دلار رسید که حاصل نگرانی از اختلال در عرضه توسط روسیه است. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۹۲ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۲۹.۱۶ دلار رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر